آغاز مرحله جدید سامان‌دهی و مرمت دولتخانه صفوی قزوین

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۲
آغاز مرحله جدید سامان‌دهی و مرمت دولتخانه صفوی قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین از آغاز مرحله جدید سامان‌دهی و مرمت دولتخانه صفوی قزوین خبر داد.

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین از آغاز مرحله جدید سامان‌دهی و مرمت دولتخانه صفوی قزوین خبر داد و گفت:

مجموعه دولتخانه صفوی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی - فرهنگی شهر قزوین است که در دل بافت تاریخی این شهر واقع شده و سامان‌دهی و مرمت بخش‌های آسیب دیده این اثر ارزشمند برای حفظ و نگهداری آن از اولویت‌های اصلی این دستگاه به شمار می‌رود که مورد حمایت مسئولان استان است و در سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به قزوین نیز بر آزادسازی، سامان‌دهی و مرمت آن تاکید شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود:

به‌دنبال اقدام‌های مرمتی صورت گرفته در این مجموعه تاریخی طی سنوات گذشته در مرحله جدید سامان‌دهی و مرمت آن بندکشی و استحکام‌بخشی دیواره‌ها و اجرای کانال رطوبتی رواق صفوی موجود در حیاط زندان این مجموعه تحت نظارت کارشناسان فنی این اداره‌کل در حال انجام است.

او با بیان اینکه برای انجام اقدام‌های مرمتی در این مرحله چهار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده یادآور شد:

در سال گذشته نیز کف‌سازی محوطه دولتخانه و مرمت ارسی‌های شرقی و غربی طبقه بالا و شیرسر منقوش قاجاری بخشی از ضلع‌شمالی بنای تاریخی کاخ چهلستون در این مجموعه نیز انجام شد.

خزائلی احیاء و باززنده‌سازی مجموعه دولتخانه صفوی قزوین را از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار این اداره‌کل خواند و تصریح کرد:

امیدواریم با مرمت و سامان‌دهی بخش‌های آسیب‌دیده این مجموعه با شکوه تاریخی بتوانیم گام موثری در مسیر حفاظت و نگهداری از آن برداریم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه