اولین شناسنامه بین‌‌المللی به پیکان ۱۹۷۰ اعطا شد

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۱
اولین شناسنامه بین‌‌المللی به پیکان ۱۹۷۰ اعطا شد

در مراسم رونمایی از شناسنامه بین‌المللی خودروی تاریخی، اولین شناسنامه بین‌‌المللی به پیکان ۱۹۷۰ اعطا شد.

مراسم رونمایی از شناسنامه بین‌المللی خودروی تاریخی با حضور مهندس سید عزت‌الله ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدحسین صوفی؛ مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، تیدو برسترس؛ رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی Fiva، پرهام جانفشان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران ظهر امروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

مراسم رونمایی از شناسنامه بین‌المللی خودروی تاریخی

شناسایی ۲۰ هزار خودروی تاریخی برای دریافت شناسنامه بین‌المللی

در ابتدای این نشست صوفی ضمن تشکر از مهندس ضرغامی برای برنامه‌ریزی این مراسم اذعان داشت که کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی از ابتدای شروع به کار خود و با هدف توسعه صنعت گردشگری در کشور در تشکل‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله Fiva عضو شده است. با تشکیل انجمن وسایل نقلیه تاریخی در ایران، Fiva تصمیم به گسترش اقدامات و فعالیت‌های خود توسط کانون و انجمن در ایران گرفت.

صوفی با اشاره به تعامل کانون و انجمن با نهادهای بین‌المللی افزود:

در نتیجه این تعاملات مسئولان  Fiva تصمیم گرفتند از نزدیک اقدامات و برنامه‌های انجمن و کانون را مشاهده کنند.

مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی به حضور دو روزه رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی Fiva در ایران اشاره کرد و افزود:

او در جلسه کارگروه اتومبیل‌های تاریخی و ارائه پلاک شرکت کرد و بررسی دقیق و منصفانه کارشناسان ایرانی را مورد تحسین قرار داد که می‌تواند به‌عنوان الگو در سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

او ارائه شناسنامه اتومبیل‌های تاریخی را از دیگر برنامه‌های سفر پرسترس به ایران عنوان کرد و افزود:

ارائه آی دی کارت برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد. ۸۰ کشور عضو Fiva هستند که ایران سی‌امین کشور است. دریافت شناسنامه اتومبیل‌های تاریخی موجب اصالت سنجی اتومبیل و حضور در مسابقات بین‌المللی می‌شود.

صوفی به سرعت صدور پلاک در نتیجه تعامل با سایر دستگاه‌های عضو کارگروه اشاره کرد و افزود:

تاکنون ۲۰هزار خودروی تاریخی در کشور شناسایی شده‌اند که تمایل به دریافت این شناسنامه. دارند. امیدواریم در آینده نزدیک متقاضیان این شناسنامه رادریافت کنند و با تعاملات صورت گرفته به‌خصوص به پلیس راهور مسائل مربوط به تردد نیز حل شود.

او از اتومبیل‌های تاریخی به‌عنوان میراث فرهنگی و تاریخی کشور نام برد و از کارگروه و کارشناسانی که در تنظیم اسناد برای اتومبیل‌های تاریخی همکاری می‌کنند، تشکر کرد.

مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی تنظیم اسناد همچنین از افزایش فعالیت‌های مربوط به حوزه اتومبیل‌رانی، برگزاری مسابقات رالی، همایش و نمایش خودروهای کلاسیک و تاریخی، همایش کمپرها و کاروان‌ها، برگزاری نمایش‌های خودروهای بی‌ام و، بنز، فولکس و پیکان به‌عنوان اقدامات کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی در دوره مدیریت جدید و با هدف ایجاد رونق و توسعه گردشگری کشور نام برد.

مراسم رونمایی از شناسنامه بین‌المللی خودروی تاریخی

 صدور پلاک تاریخی گام مهمی در حفظ میراث صنعتی ایران

تیدو برسترس، رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی، در ابتدای صحبت‌های خود حضور در ایران را افتخاری بزرگ دانست و تاکید کردکه باعث خوشحالی است که جمهوری اسلامی ایران آی دی کارت Fiva را به رسمیت شناخته است و از این به بعد خودرو و موتوررسیکلت‌های تاریخی می‌توانند از این شناسنامه بین‌المللی استفاده کنند.

طبق گفته رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی، شاخص‌های صدور شناسنامه بین‌المللی خودرو را شامل وسیله‌ای که با قوای محرکه کار کند، بیش از ۳۰ سال عمر اصالت خود را حفظ کرده و دارای وضعیت قابل‌قبولی باشد، همچنین به‌صورت روزانه استفاده نشود عنوان کرد.

 او احترام نهادهای دولتی و مردم به خودروهای تاریخی در ایران را ارزشمند دانست و ابراز امیدواری کرد که این شناسنامه بین‌المللی باعث توسعه این حوزه در ایران شود.

برسترس حفظ، نگهداری و صیانت از خودروهای تاریخی را از جمله اهداف Fiva برشمرد و افزود:

خودروهای تاریخی حفظ میراث یک کشور، نه‌تنها برای نسل فعلی بلکه برای نسل‌های آینده است.

رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی با اشاره به اینکه ایران جزو ۸۰ کشور عضو است، افزود:

تاریخچه Fiva به مراتب کمتر از تاریخ ایران و ۱۳۵ سال است. برای ما عضویت کشوری با سابقه و تمدن ایران باعث افتخار است.

برسترس به عضویت بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله یونسکو اشاره کرد و افزود:

پنج سال است که Fiva فعالیت خود را با یونسکو آغاز کرده و مورد تایید این سازمان است. برای ما موجب افتخار است که جمهوری اسلامی هم همین دید را به خودروهای تاریخی دارد.

رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی حفظ تاریخ تردد با خودرو را یکی از اهداف Fiva دانست و افزود:

تردد مالکان در جاده‌های عمومی هدف ما است، زیرا برای خودروی بدون پلاک این امکان وجود ندارد، اما باید بین خودروهایی که روزانه تردد دارند و خودروهای تاریخی تفاوت قائل شد و صدور این شناسنامه در این راستا انجام می‌شود.»

او به آغاز همکاری با سازمان جهانی حفظ میراث صنعتی در راستای حفظ آرشیو و تاریخچه‌های صنایع اشاره کرد که نه‌تنها مشمول خودرو بلکه موتورسیکلت، تراکتور و سایر وسایل نقلیه می‌شود.

رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی تصریح کرد:

کارتی که ایران صادر می‌کند در محافل بین‌المللی به رسمیت  شناخته می‌شود.

برسترس صدور اولین شناسنامه در ایران را برای خودروی پیکان ۱۹۷۰ انتخابی درست دانست و تصریح کرد:

پیکان باعث پایه‌گذاری صنعتی شدن در ایران شده است و به همین دلیل باید به‌عنوان میراث تاریخی حفظ شود. همچنین انتخاب بی ام و به‌عنوان خودروی دوم که از طریق این کمپانی به‌عنوان بازسازی حرفه‌ای شناسایی شده، نشانگر سطح هنر و توانمندی ایرانی‌ها است.

او همچنین این موضوع را که کلوپ ایران به‌عنوان یکی از کلوپ‌های رسمی بی ام و شناخته می‌شود، تبریک گفت.

رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی صدور پلاک تاریخی را گام مهمی در حفظ این میراث عنوان کرد و افزود:

در این چند روز مشاهده کردم که خودروهای تاریخی جزو فرهنگ ایران شناخته می‌شود و این موضوع جای خوشحالی دارد.

برسترس همکاری و تعامل بین کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی و انجمن وسایل نقلیه تاریخی را نمونه و الگوی خوبی عنوان کرد که برای سایر کشورها می‌تواند به کار گرفته شود.

رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی در پایان از حمایت جمهوری اسلامی از خودروهای تاریخی همچنین زحمات مهندس ضرغامی تشکر کرد.

 خودرو در گردشگری نقش ویژه‌ای دارد

مهندس سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی از شناسنامه بین‌الملللی خوروی تاریخی را خوشایند دانست و از نگاه محبت‌آمیز تیدو برسترس به جمهوری اسلامی و همکاری انجام شده تشکر کرد.

او ارتباط خودرو را با تمام ماموریت‌های وزارتخانه ارتباط مستقیمی عنوان کرد و افزود:

این ارتباط امروز توسط fiva یک موقعیت جهانی پیدا می‌کند که خودروها بر اساس شاخص‌های fiva شناسنامه را دریافت می‌کنند.

مهندس ضرغامی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت خودروهای تاریخی و کلاسیک گفت:

خودرو نقش مهمی را در گردشگری از سافاری گرفته تا کمپر و رالی ایفا می‌کند که در هر سه حوزه برنامه داریم و وزارتخانه ما ماموریت‌های خود را در این سه حوزه انجام خواهد داد.

او اضافه کرد:

در حوزه کمپر با ناجا صحبت کردیم و به‌دنبال حل مسائل مربوط به کمپر‌ها هستیم. در سفر به شیراز از نمایشگاه خودروهای کمپر که در کنار تخت جمشید برپا شده بود، بازدید کردم.

سافاری لاکچری نیست

او افزود:

در حوزه خودروهای سافاری نیز برنامه‌های خوبی داریم.در سفر یزد به‌صورت نمادین از این خودرو استفاده کردم و توصیه‌های لازم را نیز دراین‌باره انجام دادم. بعضی‌ها گمان می‌کنند که سافاری لاکچری به حساب می‌آید اما این‌گونه نیست و این حرف‌ها برای این است که فرصت این هیجانات از جوان‌های ما گرفته شود.

برنامه جامع سفر ارزان برای کشورهای همسایه اجرا می‌شود

مهندس ضرغامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:

در حوزه گردشگری دولت به‌دنبال این است که موضوع روادید درباره کشورهای همسایه ایران را برطرف کند. به‌عنوان مثال کشورهای عضو اکو که جمعیتی بالغ بر ۴۵۰ میلیون‌نفر را شامل می‌شوند اهمیت زیادی دارند. یکی از برنامه‌های ما گردشگری زمینی است و دنبال برنامه‌ای جامع هستیم تا برای ایجاد مزیت نسبی، سفر ارزان برای کشورهای همسایه انجام شود که به توسعه و تقویت روابط فرهنگی نیز کمک کند. در این طرح جامع به‌طور حتم خودرو نقش مهمی دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه با بیان اهمیت استفاده از ایده‌های ناب خاطرنشان کرد:

من از همه شما که حضور دارید درخواست دارم ایده‌های جدید و خوب خود را دراین‌باره به ما ارائه کنید.

در ادامه این مراسم، شناسنامه بین‌المللی خودروی تاریخی با حضور مهندس ضرغامی و رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی رونمایی شد.

همچنین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همراهی رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی، از تعدادی از خودروهای تاریخی و کلاسیک به نمایش درآمده در حاشیه این مراسم بازدید و با تعدادی از مالکان خودروهای تاریخی گفت‌و‌گو کرد.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه