کشف شیء تاریخی حین حفر چاه در کدکن تربت حیدریه

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۲
کشف شیء تاریخی حین حفر چاه در کدکن تربت حیدریه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه از کشف یک شیء تاریخی توسط یکی از اهالی روستاهای بخش کدکن این شهرستان خبر داد.

 علی محمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه امروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با اعلام این خبر افزود:

این شیء که به‌صورت اتفاقی و در حین حفر چاه کشف شده، برای انجام بررسی‌ها و مطالعات بیشتر به موزه در دست اقدام شهر کدکن منتقل شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تربت حیدریه ضمن قدردانی از اقدام ارزشمند کشف کننده و گزارش دهنده این موضوع تصریح کرد:

منطقه کدکن دارای قدمت بالایی است و افرادی که اشیای باستانی و تاریخی در اختیار دارند می‌توانند با اهدای آن به موزه در حال راه‌اندازی کدکن، علاوه بر عضویت در انجمن‌های میراث فرهنگی روستاها، به حفظ و معرفی تاریخ و هویت منطقه کمک کنند.

محمدی گفت:

اشیای اهدایی پس از کارشناسی، تهیه شناسنامه و شماره‌گذاری با نام اهداکننده در معرض دید بازدیدکنندگان در موزه قرار خواهد گرفت.

او یادآور شد:

منطقه کدکن بیش از ۴۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده دارد که قدمت برخی آثار مربوط به هزاره قبل از میلاد است، و با توجه به اهمیت موضوع و تنوع آثار تاریخی و همچنین با هدف معرفی شایسته این آثار به گردشگران تصمیم گرفته شده که موزه کدکن در محل مجموعه شیخ حیدر کدکنی ایجاد شود و به‌زودی این موزه به‌صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تربت حیدریه افزود:

طی سال گذشته انجمن‌‎های میراث فرهنگی و مردم بیش از ۱۰ مورد گزارش مرتبط با حفظ آثار تاریخی را اعلام کرده‌اند که این توجه و دغدغه مردم نسبت به حوزه میراث فرهنگی را نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه