افتتاح نمایشگاه آثار تاریخی استردادی از کشور فرانسه در موزه ملی ایران

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۲
افتتاح نمایشگاه آثار تاریخی استردادی از کشور فرانسه در موزه ملی ایران

نمایشگاه اشیای استردادی از کشور فرانسه با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه و مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در موزه ملی ایران افتتاح شد.

نمایشگاه اشیای استردادی از کشور فرانسه امروز چهارشنبه ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه و مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در موزه ملی ایران افتتاح شد. 

سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اشیای استردادی از کشور فرانسه گفت:

امروز شاهد اتفاق مهمی هستیم، استرداد ۲۹ قلم شیء تاریخی از دوره‌های مختلف که قدمت برخی از آن‌ها به پنج هزار سال قبل باز می‌گردد و منحصر به‌فرد است. این اشیا با همت وزارت امورخارجه، دستگاه دیپلماسی کشور، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت میراث فرهنگی و اداره‌کل موزه‌ها، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در پاریس به کشور بازگردانده شد.

او افزود:

طی سنوات گذشته حرکات خوبی برای استرداد اشیای تاریخی آغاز شده است. ۱۹ پرونده مهم داشتیم که شامل ۴۰ هزار شیء تاریخی بود و با پیگیری‌هایی که وزارت میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشتند، این آثار که بخشی از فرهنگ و تمدن کشورمان است به ایران بازگشت.

اوحدی تصریح کرد:

طی ماه‌های گذشته شاهد شتاب جدی در بازگشت آثار تاریخی هستیم. این آثار فقط یک شی‌ء تاریخی نیستند و بخشی از فرهنگ و تمدن ماست، بازگشت این آثار اقدام جدی برای تقویت هویت ملی‌ ما است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:

یکی ار چالش‌های جدی که کشورهای جهان با آن روبه‌رو هستند موضوع گسست بین نسلی و بحران هویتی است، آثار تاریخی نقش بسیار زیادی در تقویت هویت ملی دارند.

این نمایشگاه تا پایان فروردین ماه در موزه ملی ایران میزبان علاقه‌مندان است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه