بزرگترین مار جهان چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی چهار شنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
بزرگترین مار جهان چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟

لقب بزرگ‌ترین و غول‌پیکرترین مار جهان به‌گونه‌ای از مارهای آناکوندا داده شده که در آمریکای جنوبی و جنگل های آمازون زندگی می‌کنند.

امروزه گردشگری حیات وحش به‌عنوان یکی از شاخه‌های جدید این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. بازدید از حیوانات، آن هم در زیستگاه اصلی خود، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد؛ در این میان دیدن مارها به‌خصوص مارهای بزرگ در طبیعت بسیار مخاطره‌آمیز خواهد بود.

مار به‌دلیل ظاهر و ویژگی‌های خاص خود حیوانی ترسناک و گاهی چندش‌آور به شمار می‌رود؛ اما تصور ذهنی اکثر انسان‌ها از مار معمولا خیلی بزرگ نیست و شنیدن صفت بزرگ‌ترین مار جهان کنجکاوی انسان را بر‌می‌انگیزد. در ادامه این مقاله به معرفی بزرگ‌ترین مار جهان، نوع و محل زندگی آن می‌پردازیم. 

اناکوندای سبز

منبع عکس: australia-zoo

آنچه می‌خواهید درباره بزرگ‌ترین مار جهان بدانید:

بزرگترین مار جهان چه نام دارد؟

اناکوندای سبز

منبع عکس: بست شو

مار به‌خودی‌خود حیوانی ترسناک است؛ حال اگر بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین مار باشد، بسیار وحشتناک‌تر خواهد بود. آناکوندا «Anaconda» یا «بوآی آبی» گونه‌ای از اژدرماران یا مارهای بوآ است. این مارها به خطرناک بودن شهرت یافته‌اند. نام علمی آناکوندا در زیبان لاتین (Eunectes Murinus) به معنی «شناگر خوب» است.

تابه‌حال چهار گونه از مارهای آناکوندا شناسایی شده‌اند. آناکوندای سبز، زرد، خال‌دار و بولیوی انواع مختلف این حیوان هستند. در این میان آناکوندای سبز به‌عنوان بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین مار شناخته شده در جهان است. نوع ماده این مارها از نرهای آن‌ها بزرگ‌تر هستند.

نحوه شکار آناکوندای سبز

آناکوندای سبز

منبع عکس: سلام نو

در دهان آناکوندای سبز ۱۰۰ دندان متمایل به عقب وجود دارد. این مار به‌دلیل تغذیه از آهو، خوک، پرنده، لاکپشت، سوسمار، پلنگ و جوندگان جثه بزرگی دارد و بسیار رشد می‌کند. این رشد تا زمان مرگ ادامه دارد و هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود. آناکوندا با وجود غیرسمی بودن، می‌تواند به کمک ماهیچه‌های قدرتمند بدن خود، شکار را اسیر و خفه کند. قدرت عضلات ماهیچه آناکوندای سبز به حدی است که اگر دور یک انسان بالغ بپیچد، او را در عرض چند ثانیه می‌کشد.

آناکوندای سبز شکار خود را با فشار می‌کشد، سپس آن را می‌بلعد

اندازه بزرگ آناکوندا سبب شده تا در آب، بسیار سریع‌تر از خشکی حرکت کند. سوراخ‌های چشم و بینی این حیوان بالای سر او قرار دارند تا به‌راحتی بتواند در آب ببیند و نفس بکشد. آناکوندا حس بینایی و بویایی خوبی دارد؛ اما برای شکار بیشتر به گرمای منتشر شده از طعمه توجه می‌کند. این مار با احساس گرما، موقعیت شکار را تشخیص می‌دهد، با دیدن شکار به‌سمت او می‌جهد، حیوان را با دهان می‌گیرد، به سرعت به دور آن می‌پیچد و به حدی فشار می‌دهد تا شکار خرد شده و بمیرد؛ سپس آن را می‌بلعد.

آناکوندا بعد از مرگ شکار خود، بلعیدن آن را از سر آغار می‌کند. دو ویژگی مهم مارهای دنیا سبب می‌شود تا طعمه‌هایی را که حتی گاهی بزرگ‌تر از جثه خود آن‌ها هستند، یک‌جا ببلعند. اول اینکه می‌توانند آرواره‌های خود را تا هراندازه که نیاز است از هم باز کنند و شکار را یک‌جا وارد دهان کنند؛ دوم پوست کشسان آن‌هاست که می‌تواند تا چندین برابر قطر بدن کش بیاید. آناکوندا بعد از یک بار شکار می‌تواند برای هفته‌ها و گاهی ماه‌ها بدون غذای دیگری به زندگی ادامه دهد.

آناکوندای سبز می‌تواند تا ۱۰ سال در طبیعت و تا ۳۰ سال در اسارت زندگی کند. شکار این حیوان دشوار است و کمتر اتفاق می‌افتد؛ اما تخریب زیستگاه، تهدیدی بزرگ برای او محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین شکارچی این خزنده غول‌پیکر، خود او است؛ حتی گاهی نرها خوراک ماده‌ها می‌شود و علت این موضوع مشخص نیست.

بزرگترین مار جهان چند متر است؟

اناکوندا

منبع عکس: jomhornews

آناکوندای سبز بعد از مار «پیتون مشبک» ۱۰ متری، دومین مار دراز دنیا است. پیتون طولی بیشتر از آناکوندای سبز دارد. قطر زیاد آناکوندا سبب شده وزن آن دو برابر مار پیتون باشد. آناکوندای سبز می‌تواند طول هفت تا ۹ متری داشته باشد. وزن این مار به ۲۲۷ کیلوگرم و قطر بدن آن گاهی به حدود ۳۰ سانتی متر می‌رسد.

آناکوندا تنها نمونه از اژدرماران بچه‌زا یا زنده‌زا است. آناکوندای ماده در هر دوره بیش از ۱۰ آناکوندای دیگر به وجود می‌آورد که هرکدام طولی در حدود ۶۰ سانتی متر دارند. این مارهای تازه متولد شده از همان ابتدا قدرت شنا و شکار دارند.

محل زندگی بزرگترین جهان کجاست؟

امازون

منبع عکس: a-z-animals

مار آناکوندای سبز بومی آمریکای جنوبی است و به‌دلیل وزن بالا، بیشتر اوقات در آب زندگی می‌کند. محل زندگی این مار نیمه‌آبزی، جریان‌های آرام رودخانه، مناطق مرطوب مردابی و باتلاق‌ها، در جنگل‌های انبوه و بارانی آمریکای جنوبی و آمازون است.

اگر از دوست‌داران محیط زیست هستید و دانش بیشتری در مورد بزرگ‌ترین مار جهان دارید، لطفا این اطلاعات را در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بزرگترین مار جهان چه نام دارد؟

آناکوندای سبز

آیا آناکوندای سبز سمی است؟

خیر

بزرگترین مار جهان چند متر است؟

آناکوندای سبز طولی در حدود هفت تا ۹ متر دارد.

زیستگاه بزرگترین مار جهان کجاست؟

آناکوندای سبز بومی آمریکای جنوبی است و در رودها، باتلاق‌ها و جنگل‌های مرطوب و بارانی آمریکای جنوبی و آمازون زندگی می‌کند.

منبع عکس:a-z-animals

مطالب مرتبط:

دیدگاه