اسکاتلند کجاست؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
اسکاتلند کجاست؟

اسکاتلند کشوری بسیار زیبا و دومین منطقه بزرگ بریتانیا محسوب می‌شود که از ۷۹۰ جزیره تشکیل شده است.

اسکاتلند در کنار انگلیس، ایرلند شمالی و ولز مجموعه بریتانیای کبیر را تشکیل می‌دهند. این کشور از لحاظ وسعت و جمعیت از مجموع دو کشور ولز و ایرلند شمالی بزرگ‌تر است. اسکاتلند و انگلستان تا سال ۱۷۰۷، پادشاهی‌های مستقلی داشتند؛ اما در اول ماه مه سال ۱۷۰۷، با نگارش یک توافق‌نامه، با هم متحد شدند و بریتانیای کبیر را به وجود آوردند. پرچم بریتانیای کبیر نیز از ترکیب پرچم اسکاتلند و انگلستان شکل گرفت. 

آنچه باید درباره اسکاتلند بدانید:

موقعیت جغرافیایی اسکاتلند

جغرافیای اسکاتلند

منبع عکس: shana

اسکاتلند در شمال غرب اروپا قرار دارد و با ۴۴۱ کیلومتر مربع وسعت، جزو زیباترین مناطق اروپا است. اسکاتلند از شمال با دریای نروژ و از جنوب با کشور انگلستان مرز خاکی مشترک دارد. این سرزمین سرسبز از غرب به اقیانوس اطلس و از شرق به دریای شمال منتهی می‌شود. اسکاتلند ۷۹۰ جزیره دارد که هرکدام، دنیایی از زیبایی را درون خود جای داده‌اند. خط ساحلی اسکاتلند ۳,۲۱۸ کیلومتر است. این خط ساحلی زیبا مقصد بسیاری از گردشگرانی است که از تماشای ساحل و طبیعت زیبای اطراف آن لذت می‌برند.

 اسکاتلند بعد از انگلستان، دومین سرزمین وسیع بریتانیا است که در شمال غرب اروپا قرار دارد

اسکاتلند از نظر زمین‌شناسی، سه بخش دارد که شامل زمین‌های پست، زمین‌های بلند و برآمدگی‌هایی در جنوب هستند. سرزمین‌های پست و حاصل‌خیز این کشور در مرکز آن قرار دارند و بهترین مزارع اسکاتلند را شامل می‌شوند. حدود سه‌چهارم مردم اسکاتلند در این زمین‌های پست زندگی می‌کنند.

زمین‌های بایر در جنوب اسکاتلند قرار دارند و با صخره‌های سنگی در هم شکسته شده‌اند. این تپه‌ها زیر کشت نیستند؛ اما چراگاه‌هایی غنی برای دامپروری هستند و بسیاری از احشام این کشور در مناطق جنوبی اسکاتلند پرورش داده می‌شوند.

جغرافیای اسکاتلند

منبع عکس: celebritycruises

جمعیت اسکاتلند در سال ۲۰۲۲ بیشتر از ۵,۶۰۰,۰۰۰ نفر برآورد شده است. نژاد ساکنان آن از پیکت‌ها است که شاخه‌ای از قوم سلت به شمار می‌روند. زبان رسمی اسکاتلند، انگلیسی است. 

جزیره اسکای از مهم‌ترین جاهای دیدنی اسکاتلند و مقصد اصلی گردشگران است. این جزیره، دومین جزیره بزرگ اسکاتلند محسوب می‌شود که چشم‌اندازی طبیعی و جذاب دارد و گونه‌های جانوری مختلفی در آن زندگی می‌کنند.

تاریخ اسکاتلند

تاریخ اسکاتلند

منبع عکس: royal historical society

منابع باستان‌شناسی سابقه زندگی در اسکاتلند را از حدود ۱۰,۰۰۰ سال پیش از میلاد تخمین می‌زنند؛ اما آنچه از اسکاتلند در منابع تاریخی ثبت شده، مربوط به قرن یکم میلادی و حضور رومی‌ها در خاک این کشور است. بعد از آن در قرن‌های بعد که انگلوساکسن‌ها وارد بریتانیا شدند، به بخش‌هایی از اسکاتلند نیز دست یافتند. با حمله وایکینگ‌ ها به بریتانیا، اسکاتلند هم مدتی به دست وایکینگ‌ها افتاد.

ویلیام والاس یکی از قهرمانانی است که نام او در تاریخ استقلال اسکاتلند می‌درخشد

یکی از نام‌هایی که در تاریخ اسکاتلند می‌درخشد، ویلیام والاس است. کودکی ویلیام والاس هم‌زمان با پادشاهی الکساندر سوم بود. دوره الکساندر سوم را دوره طلایی اسکاتلند می‌نامیدند. بعد از الکساندر، او وارثی برای تاج‌وتخت نداشت و ادوارد اول جانشین او شد. او که پادشاه انگلستان محسوب می‌شد، به اسکاتلند حمله برد و آن را تسخیر کرد و اسکاتلند از سال ۱۲۹۰ ضمیمه خاک انگلستان شد. در این زمان، ویلیام والاس که از شوالیه‌های اسکاتلندی بود، فرماندهی جنگ‌های اسکاتلند برای استقلال را به عهده گرفت و رشادت کم‌نظیری از خود نشان داد.

ویلیام والاس

منبع عکس: pomdepin

پیوند اسکاتلند با انگلستان، در سال ۱۶۰۳ با پادشاهی جیمز ششم، از سر گرفته شد. او تاج‌وتخت این کشور را در اختیار گرفت و عنوان شاه جیمز اول را به خود اختصاص داد. اسکاتلند و انگلستان روی کاغذ از هم جدا شده بودند؛ اما تاج شاهی این دو کشور روی سر یک نفر قرار داشت. این شرایط تا زمان تصویب قانون اتحاد بریتانیا در سال ۱۷۰۷ مبنی بر الحاق انگلستان و اسکاتلند برقرار بود. پیش از سال ۱۷۰۷ بین این دو کشور ارتباط خوبی وجود نداشت. اسکاتلندی‌ها زیاد به جنوب سفر نمی‌کردند و تعداد انگلیسی‌هایی زیاد نبو دکه به شمال می‌رفتند. فرانسه دشمن سنتی انگلیس و متحد قدیمی اسکاتلند به شمار می‌رفت.

بیشتر ساکنان اسکاتلند در گذشته، مذهب یهودی و یعقوبی داشتند. یعقوبی‌ها سه شورش خون‌بار در اسکاتلند به راه انداختند که برای اسکاتلند بسیار گران تمام شد. با این شورش‌ها، اشراف اسکاتلند، قدرت نظام ارباب و رعیتی خود را از دست دادند و مناطق کوهستانی اسکاتلند فتح و تحت کنترل درآمد. کلیسای اسکاتلند فشار ایجاد شده در روابط خود با کلیسای اسقفی را تحمل نکرد و دچار چند دستگی شد.

نظام سیاسی و اقتصادی اسکاتلند

پارلمان اسکاتلند

منبع عکس: christian institute

اسکاتلند در نهادهای سیاسی و بین‌المللی چون اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد و بعضی از امور داخلی خود مانند انتخابات‌ها، بخشی از پادشاهی متحد محسوب می‌شود؛ اما نظام حقوقی و آموزشی آن از بریتانیا مستقل است.

در ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی، همه‌پرسی در اسکاتلند برگزار شد و مردم اسکاتلند با ۵۵ درصد رای مخالف، استقلال را نپذیرفتند. با وجود مخالفت احزاب سنتی بریتانیا با جدایی اسکاتلند، حزب سبزها از استقلال اسکاتلند حمایت می‌کند. دولت محلی اسکاتلند در نظر دارد با تاکید بر طرح رقابتی دسترسی به درآمد گاز و نفت دریای اسکاتلند و برنامه‌هایی در زمینه عدالت اجتماعی، در صورت رضایت و رای مردم به استقلال، بعد از ۳۰۷ سال اتحاد با انگلستان، بار دیگر اسکاتلند را مستقل کند.

پارلمان اسکاتلند، وظیفه اداره این سرزمین را به عهده دارد و اداره امور بین‌الملل آن به عهده بریتانیا است

آغاز فعالیت پارلمان اسکاتلند در دهه اخیر تا حدود زیادی از تمایلات استقلال‌طلبانه اسکاتلندی‌ها کاست. پارلمان اسکاتلند اختیارات بیشتری نسبت به مجلس شورای ملی ولز دارد. نظام قضایی مستقل، نظام آموزشی، تعیین میزان مالیات و وزارت کشور از نهادهایی است که در اسکاتلند استقلال دارند. وزارت کشور اسکاتلند حق تصمیم‌گیری در زمینه مهاجرت، قمار، اسلحه و مواد مخدر را ندارد.

اقتصاد اسکاتلند دارای یک اقتصاد کوچک اما باز است. پنج درصد از درآمد صادراتی بریتانیا به اسکاتلند تعلق دارد. تولید ناخالص سرانه داخلی اسکاتلند بیشتر از سایر مناطق بریتانیا به‌جز انگلستان است. با وجود نرخ پایین بیکاری، ثروت در این کشور به‌طور عادلانه توزیع نمی‌شود.

بانک سلطنتی اسکاتلند

منبع عکس: scotman

سیاست‌های کلان اسکاتلند شامل مخارج دولت مرکزی، نرخ بهره و مسائل پولی و مالی، توسط دولت بریتانیا تعیین می‌شود و قدرت پارلمان اسکاتلند تنها در زمینه توسعه اقتصاد محلی است.

اقتصاد اسکاتلند با شکست صنایع سنگین در دهه‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰، دچار مشکلات اقتصادی حادی شد و بیکاری جامعه آن را فرا گرفت. از سال ۱۹۸۰ به بعد، اقتصاد اسکاتلند با بهره‌برداری از نفت و گاز طبیعی دریای شمال و توسعه فناوری پیشرفته بهبود یافت.

بانک سلطنتی ادینبورگ جزو پنج بانک بزرگ در جهان است

بانک سلطنتی اسکاتلند در ادینبورگ، یکی از پنج بانک بزرگ در جهان است. زمانی که بانک سلطنتی اسکاتلند و هلیفکس، بزرگ‌ترین موسسه مالی فعال آن سقوط کردند، هزاران نفر شغل خود را از دست دادند. در این بحران، دولت بریتانیا وارد عمل شد و با کمک به این دو موسسه مالی، آن‌ها را از ورشکستگی نجات داد.

شهرهای گلاسکو و ابردین نقش مهمی در اقتصاد اسکاتلند ایفا می‌کنند. گلاسکو بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند است و ۴۱ درصد از جمعیت اسکاتلند، در آن جای گرفته‌اند. ابردین در شمال شرق اسکاتلند نیز مرکز صنعت نفت بریتانیا به شمار می‌رود.

حقایق اسکاتلند

حقایق اسکاتلند

منبع عکس: tenon tours 

اسکاتلند سرزمینی اعجاب‌انگیز است و حقایقی جذاب دارد.

  • اسکاتلند از نظر جغرافیایی از انگلستان جدا است و حتی ترکیب‌های زمین‌شناسی آن‌ها با هم یکی نیستند. این دو جزیره در سال‌های بسیار دور به هم برخورد کرده‌ و کنار هم قرار گرفته‌اند.
  • اسکاتلندی‌ها قد بلندی دارند و در میان مردمان کوتاه قد انگلیس، کاملا قابل تشخیص هستند.
  • مذهب غالب در اسکاتلند، مذهب پروتستان است و کلیسای کاتولیک اسکاتلند، بیشترین تعداد پروتستانی به نسبت کل جهان را دارد.
  • زمانی که اسکاتلند بخشی از انگلیس بود، ملکه الیزابت، نماینده دولت اسکاتلند، پادشاه انگلیس شد. ملکه الیزابت دوم، اسکاتلندی است.
  • تک‌شاخ که به‌عنوان نشان ملی بریتانیا شناخته می‌شود، از حیوان‌های اسکاتلند است. به باور مردم اسکاتلند، اسب تک شاخ، توسط یک دوشیزه رام شد.
  • پرچم اسکاتلند با پس زمینه آبی و صلیب سنت اندرو، مقدس و حامی اسکاتلندی‌ها است.
  • دانشگاه اسکاتلند، رتبه ۱۴ دانشگاه‌های جهان را دارد.
  • آب و هوای اسکاتلند، معتدل اقیانوسی و اکثر مواقع متغیر است و اسکاتلند دمای پایین‌تری از انگلستان دارد.
  • انگلستان قوانینی منحصربه‌فرد دارد و در اکثر موارد، دادگاه بعد از سه بار تجدید نظر، حکم صادر می‌کند.

فرهنگ اسکاتلند

فرهنگ اسکاتلند

منبع عکس: englishculture

اسکاتلند فرهنگی غنی دارد که در صنایع دستی، لباس و موسیقی بیشتر لمس می‌شود. اسکاتلندی‌ها به رسوم خود پایبند هستند و به آن احترام می‌گذارند. آن‌ها مردمانی چابک، خون‌گرم و شوخ‌ طبع هستند. 

اسکاتلندی‌ها لباس‌های محلی مخصوص خود را دارند. دامن اسکاتلندی که از پارچه‌ای مخصوص دوخته می‌شود و جزو لباس‌های محلی اسکاتلند است. این دامن را هم زنان و هم مردان اسکاتلند در مراسم خاص می‌پوشند.

نوعی بیسکویت خوشمزه در اسکاتلند است که آن را با کره درست می‌کنند. این بیسکویت شهرت زیادی دارد و بیشتر در جشن‌ها و فستیوال‌ها استفاده می‌شود. 

بیسکویت اسکاتلندی

منبع عکس: biscuit people

موسیقی محلی اسکاتلندی از شهرت زیادی در جهان برخوردار است. ساز نی از موسیقی‌های محلی اسکاتلند است که آن را در مراسم‌های مختلف می‌نوازند. رقص محلی اسکاتلندی جزو فرهنگ و آداب و رسوم مردم اسکاتلند است از گذشته در بین مردم رایج بود.

ورزش اسکاتلند

ورزش اسکاتلند

منبع عکس: the times

ورزش در اسکاتلند، اهمیت زیادی دارد. اسکاتلند نیز مانند ولز، زمین‌های وسیع و فوق‌العاده‌ای را به ورزش گلف اختصاص داده است. هر ساله مسابقات گلف در اسکاتلند نیز برگزار می‌شود. ورزش‌های سنتی دیگری چون کشتی، پرتاب چکش، پرتاب نیزه، دو و میدانی سبک و سنگین از دیگر ورزش‌های رایج در اسکاتلند هستند.

با این وجود، فوتبال حرف اول را در اسکاتلند می‌زند. شور و اشتیاق مردم این خطه به فوتبال بسیار زیاد است. تیم ملی اسکاتلند نماینده این کشور در مسابقات بین‌المللی فوتبال محسوب می‌شود؛ این تیم به‌همراه تیم ملی انگلیس، از قدیمی‌ترین تیم‌های ملی فوتبال در جهان هستند.

اگر تیم ملی اسکاتلند برنده پلی آف اروپا شود، در جام جهانی 2022 قطر به مصاف تیم ملی ایران می‌رود

تیم ملی اسکاتلند یک بار در جام جهانی ۱۹۷۸ در مقابل تیم ملی ایران قرار گرفت. نتیجه این مسابقه با تساوی ۱-۱ به پایان رسید. اکنون نیز در جام ۲۰۲۲ قطر، ایران در گروه B با کشورهای آمریکا، انگلستان و برنده پلی آف اروپا ( اسکاتلند، ولز و اوکراین) مسابقه خواهد داد. تیم‌های اسکاتلند و اوکراین در ۱۱ خردادماه ۱۴۰۱ مسابقه می‌دهند و برنده آن‌ها در ۱۵ خردادماه با ولز مسابقه می‌دهد تا تکلیف آخرین تیم این گروه مشخص شود.

جاهای دیدنی اسکاتلند

جاهای دیدنی اسکاتلند

منبع عکس: erofound

اسکاتلند از مقاصد مهم گردشگری دنیا است. هر ساله گردشگران زیادی برای لذت بردن از آب و هوای مناسب و گشت‌وگذار در جزایر و سواحل اسکاتلند و تماشای زیبایی‌های این منطقه، روانه آنجا می‌شوند.

قلعه ادینبورگ

قلعه ادینبورگ

منبع عکس: royalyachtbritannia

قلعه ادینبورگ از آثار تاریخی به‌جای مانده از قرن سیزدهم در اسکاتلند است. این قلعه زیبا، منظره‌ای باشکوه و کم‌نظیر از تاریخ اسکاتلند را در شهر به نمایش می‌گذارد. قلعه ادینبورگ به‌دلیل وجود شبح فلوت زن در آن، به قلعه اسرارآمیز شهرت دارد. سیاه‌چاله‌هایی در این قلعه است که در گذشته برای شکنجه و اسارت زندانیان استفاده می‌شد. قلعه از ابتدا کارکرد نظامی داشت و هنوز هم ارتباط آن با ارتش، حفظ شده است. نگهبانان، هنگام باز شدن درب قلعه در کنار آن می‌ایستند تا از قلعه افتخارآفرین اسکاتلند محافظت کنند.

صدای فلوت شبح فلوت زن قلعه ادینبورگ، این قلعه را اسرارآمیز کرده است

طبقه روایات، فلوت زنی در گذشته به این قلعه فرستاده شد تا عمق قلعه و سیاهچاله‌های آن را بررسی کند، او با فلوت به عمق قلعه رفت تا با صدای آن، مکان حضور خود را برای کسانی که بیرون بودند، مشخص کند و از طریق صدای فلوت رد یابی شود. او فلوت می‌زد و صدای او شنیده می‌شد، ناگهان در میانه راه، صدای فلوت او قطع شد. گروه نجات به عمق قلعه رفتند تا او را پیدا کنند؛ اما فلوت زن ناپدید شده بود و آن‌ها دست خالی بازگشتند. برخی گردشگران بر این باورند که در قلعه ادینبورگ صداهایی به گوش می‌رسد و هنوز صدای آن فلوت زن در میان تونل‌ها می‌پیچد.

دریاچه لوک لوموند

دریاچه لوک لوموند

منبع عکس: wikipedia

دریاچه لوک لوموند در شمال غرب گلاسکو واقع شده است. این دریاچه، بزرگ‌ترین دریاچه انگلستان محسوب می‌شود و مسیر آن با اتومبیل، قابل دسترسی است. دریاچه لوموند، چشم‌اندازی رویایی و زیبا دارد و ماهی‌های سالمون، سفید و قزل‌آلا در آن زندگی می‌کنند. فضای اطراف دریاچه مملو از گردشگرانی است که آنجا را به‌عنوان مقصد یک روز از سفر خود، انتخاب می‌کنند. قایق‌سواری بر فراز دریاچه، از تماشایی‌ترین تفریحاتی است که از تجربه آن سیر نمی‌شوید.

سواحل لوک لوموند برای گردشگران جذابیت بسیاری دارد. سواحل لوموند مجهز به مراکز خرید صنایع دستی، بازارچه‌های محلی و رستوران‌هایی برای استفاده گردشگران است.

آکواریوم دریایی لوک لوموند، جاذبه‌های دیدنی و خانوادگی دریاچه محسوب می‌شود. این آکواریوم علاوه بر نمایش زندگی دریایی، مخزنی بزرگ کوسه ماهی‌ها را نیز در خود جای داده است.

جزیره اسکای

جزیره اسکای

منبع عکس: pinterest

جزیره اسکای، بزرگ‌ترین جزیره اسکاتلند و محبوب علاقه‌مندان به طبیعت است. این جزیره ۸۰ کیلومتر طول و ۲۴ کیلومتر عرض دارد. مشاهده مناظر کوهستانی رمانتیک این جزیره با غارها، سواحل شنی، دره‌های سرسبز خلوت و آبشارهایی زیبا، بسیار لذت‌بخش است. بقایای جنگل‌های باستانی بلوط در جزیره اسکای قرار دارند. در این جزیره، علاوه بر حیوانات وحشی، ۲۰۰ گونه پرنده، سمورهای آبی و شیرهای دریایی نیز زندگی می‌کنند. 

جزیره اسکای، بزرگ‌ترین و زیباترین جزیره اسکاتلند است

ویرانه‌های یک کلیسا از قرن ۱۲ و قطعه سنگی نیز از قرن ۱۰ باقی مانده است. قدیمی‌ترین گورستان مسیحی اسکاتلند در جزیره اسکای است. در این گورستان بیش از ۶۰ آرامگاه وجود دارد که به پادشاه اسکاتلندی تعلق دارند.

 قلعه استرلینگ

قلعه استرلینگ

منبع عکس: getyourguide

سابقه بنای قلعه استرلینگ به دوره رنسانس انگلستان می‌رسد. این قلعه، کاخ پادشاه جیمز پنجم و خانه کودکی ملکه اسکاتلند بود. برخی از جاهای قلعه تا به امروز دست‌نخورده باقی مانده است. سالن‌ها و اتاق‌های قلعه استرلینگ با معماری سال ۱۵۰۰ میلادی بازسازی شده‌اند. بنای یادبود باشکوهی با نام ویلیام والاس (قهرمان استقلال اسکاتلند) بین استرلینگ و پل آلان بنا شده است. این برج زیبا با منظره‌ای باشکوه، ۲۴۶ پله دارد. طبق گفته‌ها، اشیای متعلق به والاس، در این برج نگهداری می‌شوند.

گالری هنر و موزه کلوینگراو

گالری و موزه اسکاتلند

منبع عکس: traveland.hu

گالری هنر و موزه کلوینگراو، بعد از آتش‌سوزی آثار مکینتاش در دانشگاه هنر گلاسکو، اهمیت بیشتری یافت و مقصد اصلی علاقه‌مندان سبک گلاسکو و سبک هنرهای نو اوایل قرن بیستم شد. گالری سبک گلاسکو پیش از آتش‌سوزی افتتاح شد و در آن، اتاق‌هایی را به آثار مکینتاش و اتاق‌های دیگر را به هنرمندان دیگر اختصاص دادند. در کنار آثار متنوعی این گالری، یک نقاشی از ون گوگ، جواهراتی از آران و کینتایر و یک هواپیمای جنگی از سال ۱۹۴۴ وجود دارد. ارگی از سال ۱۹۰۱ در این گالری به‌جای مانده است. از این ارگ، برای اجرای کنسرت‌های رایگان استفاده می‌شود.

نقاشی مسیح مصلوب اثر سالوادور دالی، جزو محبوب‌ترین آثار گالری هنر و موزه کلوینگراو به شمار می‌رود.

کشتی سلطنتی بریتانیا

کشتی سلطنتی بریتانیا

منبع عکس: dreamstime

کشتی سلطنتی بریتانیا به‌عنوان یک اقامتگاه سلطنتی شناور، به سراسر جهان سفر می‌کند. این کشتی، مورد استفاده خانواده سلطنتی بریتانیا است. شاهزاده چارلز به‌همراه همسرش برای تعطیلات ماه عسل، از این کشتی استفاده کردند. بازدید از کاخ شناور و زیبای خانواده سلطنتی برای گردشگران تجربه‌ای منحصربه‌فرد است.

اسکاتلند، طبیعت زیبا و وسعت پهناوری دارد؛ اما همانند ولز در زمینه امور بین‌الملل زیر نظر بریتانیا است و تا به امروز نتوانسته از بریتانیا مستقل شود. اگر سابقه سفر به اسکاتلند و بازدید از جاذبه‌های دیدنی و متنوع جزایر آن را دارید؛ تجربه خود را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

اسکاتلند کجاست؟

اسکاتلند قسمتی از بریتانیا است که حدود یک‌سوم آن را در برمی‌گیرد.

سیستم سیاسی اسکاتلند چگونه است؟

اسکاتلند به‌وسیله پارلمان این کشور اداره می‌شود و اداره امور خارجه آن در دست بریتانیا است

مهم‌ترین نهاد اقتصادی اسکاتلند چیست؟

بانک سلطنتی اسکاتلند

زیباترین جای دیدنی اسکاتلند کجاست؟

جزیره اسکای

منبع عکس کاور: tophinhdep

مطالب مرتبط:

دیدگاه