نمایش ورق‌های قرآنی مشهور به بایسنقری در کاخ گلستان

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۶
نمایش ورق‌های قرآنی مشهور به بایسنقری در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از نمایش ورق‌های قرآنی مشهور به بایسنقری و قرآن‌های طوماری مربوط به قرن نهم و دوازدهم هجری‌ قمری در نمایشگاه گلستان نیایش خبر داد.

آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، امروز شنبه ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گلستان نیایش در عمارت چادرخانه کاخ گلستان، از نمایش ورق‌های قرآنی مشهور به بایسنقری به خط «محقق جلی» مربوط به دوره تیموری و قرآن‌های طوماری مربوط به قرن نهم و دوازدهم هجری‌قمری خبر داد. وی در این رابطه گفت:

کاخ گلستان گنجینه وسیع و غنی از فرهنگ و تاریخ کشورمان دارد و برای هر موضوعی این امکان وجود دارد تا آثار مرتبط با آن در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گیرد. به همین منظور نمایشگاهی مرتبط با ماه رمضان با عنوان گلستان نیایش برگزار کردیم.

امامی این نمایشگاه  را متفاوت و مجموعه‌ای از آثار شامل قرآن‌های خطی نفیس، قرآن‌های طوماری به خط غبار مربوط به قرن نهم هجری‌قمری، قالیچه محرابی دوره قاجار، سجاده‌های قلمکار نقش محرابی دوره قاجار، نقاشی پشت شیشه با مضمون شمایلی از حضرت علی (ع)، ادعیه و... دانست که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار به نمایش گذاشته شده است. وی اظهار کرد:

قدیمی‌ترین قرآن‌های به نمایش گذاشته شده مربوط به ورق‌های قرآنی مشهور به بایسنقری دوره تیموری با خط محقق جلی و سه قرآن طوماری به ابعاد ۱۰ متر مربوط به قرن نهم و دوازدهم هجری‌قمری است. تمامی این آثار متشکل از تفکر دینی و معرفتی هنرمندان کشورمان است که اندیشه بلند و نورانی خود را به زبان بازگو کرده‌اند.

در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه فخرالدین صابری، مدیر موزه ملی قرآن کریم با بیان اینکه این نمایشگاه فرصت خوبی برای آشنایی با آثار ارزشمند قرآنی به‌جای‌مانده از پیشینیان است، افزود:

از نظر اصالت شاهد نسخه‌های ارزشمند خطی قران کریم هستیم. آیاتی را که به حضرت محمد (ص) نازل می‌شد، توسط افراد امین با دستور پیامبر در سه نسخه نوشته می‌شد. در زمان حضرت علی (ع) چهار تا ۱۲ نسخه قرآن کریم نوشته می‌شد و توسط هیئتی به بلاد اسلامی فرستاده می‌شد. افرادی بودند که دوست داشتند قرآن را کتابت کنند که بعد از آن قرآن تکثیر شد.

صابری خطی که در زمان پیامبر (ص) برای قرآن کریم کتابت می‌شد را خط حجازی عنوان کرد و گفت:

در زمان حضرت علی (ع) اعراب‌گذاری و نقطه‌گذاری آیات آغاز شد. او سهم عمده‌ای در کتابت قرآن و اعراب‌گذاری داشته است. هنرمندان با دقت قرآن را کتابت می‌کردند و با گذشت زمان سیر تحول کتابت قرآن را شاهد بودیم. در قرن ششم و هفتم هجری قمری به‌ویژه تیموری خط نسخ و نستعلیق برای کتابت قرآن آغاز شد.»

همچنین محمدحسن سمسار، کارشناس آثار فرهنگی‌تاریخی و نسخ خطی، در ادامه با بیان اینکه ایرانیان مسلمان نقش موثری در روند کتابت قرآن کریم داشتند، گفت:

آن‌ها از قدیم‌ترین ایام با دین درآمیختند و نخستین افرادی بودند که در کتیبه‌ها خداوند را واحد نوشتند. در این نمایشگاه بهترین آثار و قرآن‌های خطی به نمایش گذاشته شده است. در این آثار به وضوح جان‌مایه دینی و مذهبی را می‌توان دید. مردم ایران افکارشان با دین آمیخته بوده است.

شایان ذکر است که نمایشگاه گلستان نیایش تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در عمارت چادرخانه کاخ گلستان میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه