با تور مجازی به معبد شوداگون سفر کنید

علی گودرزی
علی گودرزی چهار شنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی به معبد شوداگون سفر کنید

شوداگون با قدمتی ۲۵۰۰ ساله، زیباترین و قدیمی‌ترین معبد بودایی در میانمار است؛ پرستش‌گاهی عظیم که از چهار یادگاری مهمِ بودا محافظت می‌کند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۷ به‌روزرسانی شده است.

معبد شوداگون خیره‌کننده‌ترین سازه بودائی در کشور میانمار است. این معبد ۲۵۰۰ ساله که به‌دست مردم «مون» در دوره باگان (پنجره زمانی بین قرن ۶ تا ۱۰ پیش از میلاد) و در شهر یانگون ساخته شده است، قدیمی‌ترین مبعد بودایی در دنیا می‌دانند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در میانمار بیش از ۲۵۰۰ معبد (پاگودا) ساخته شده است. معبد شوداگون هم از این قائده مستثنی نیست و با ساختار طلایی خود، گردشگران را شگفت‌زده می‌کند.

معبد شوداگون، استوپایی برای دنبال‌کنندگان آیین بودا محسوب می‌شود. «استوپا» در واقع گنبدی است که نماد آموزه‌های بودا محسوب می‌شود. مواردی همچون دست‌نوشته‌های مقدس بودا، موی بودا یا تکه‌هایی از لباس بودا در این سازه‌ها نگه‌داری می‌شوند. با استناد به‌روایت‌ها و افسانه‌های بودایی، ظاهرا سه یادگار مهم از اجداد بودا در معبد شوداگون دفن شده است؛ این سه یادگار عبارت‌اند از چوب کاکوساندهی، فیلتر (صافی) آب از کوناگامانا و تکه‌ای از ردای کاساپا.

طبق اسناد تاریخی، روزی افرادی ناشناس قصد انتقال دسته‌ای از موهای بودا به هند را داشتند، هشت تار از موهای سر بودا را در معبد شوداگون گذاشتند. وجود سه یادگار مورد بحث در کنار موی سر بودا در معبد شوداگون، موجب شد تا این معبد به‌‌پرستشگاهی مهم برای بوداییان تبدیل شود.

این معبد در سال ۱۷۷۴ و پس از بازسازی‌های متعدد زیر نظر پادشاه هسینبیوشین (Hsinbyushin)، بالاخره شکل و شمایل کنونی خود را پیدا کرد. بنای اصلی معبد شوداگون در میان ۶۸ گنبد (استوپا) مختلف ایجاد شده است؛ پرستشگاهی تماشایی که از هشت هزار تکه طلا، پنج هزار تکه الماس، دو هزار شمش آهنی و چندین سنگ ارزشمند دیگر ساخته شده و زیبایی خاصی را به‌این پرستشگاه بخشیده‌اند. ناقوسی در اطراف معبد وجود دارد که به اعتقاد اهالی بومی، اگر این ناقوس را سه بار به‌صدا در آورده و یک آرزو بکنید، آرزویتان برآورده می‌شود.

تصویری از معبد شوداگون از بالا

تصویر از Airpano

از طریق این مطلب اکنون می‌توانید به‌‌معبد شوداگون سفر کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مند هستید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه