با تور مجازی از معبد تاپروم دیدن کنید

علی گودرزی
علی گودرزی جمعه، ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از معبد تاپروم دیدن کنید

معبد تاپروم سازه‌ای باشکوه در کامبوج است. پرستشگاهی دیدنی که با درختان عظیم و سنگ‌نوشته‌های دیدنی خود، از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شرق آسیا به‌حساب می‌آید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۵/۱۳ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰ به‌روزرسانی شده است.

کامبوج کشوری در جنوب شرق آسیا است. جایی که با سواحل دست نخورده، طبیعت ویژه، موزه‌‌ها، معابد و کلیساهای خود معروف است. با وجود اینکه شهر «پنتوم پن» پایتخت کشور کامبوج است، شهر انگکور (Angkor) به‌دلیل میزبانی از معابد و جاهای دیدنی خود، معروف‌ترین شهر کامبوج به‌حساب می‌آید شهر باستانی انگکور در واقع پایتخت امپراتوری خمر (Khmer) و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان بود. این شهر در سال ۱۴۳۱ میلادی و به‌دست سربازان امپراتوری سیامه‌سه (Siamese) نابود شد.

قدمت معابد شهر انگکور به‌قرن ۱۲ برمی‌گردد. در واقع این معبدها برای پیروانان آیین هندو ایجاد شده بود؛ اما به‌مرور و با گرایش مردم به‌مذهب بودا، کاربردشان تغییر کرد. «تاپروم» معروف‌ترین پرستش‌گاه شهر انگکور به شمار می‌رود. معبدی عظیم که تا قرن ۲۰ از نظرها پنهان بود؛ اما در نهایت توسط یک باستان‌شناس فرانسوی با نام «هنری موهوت» کشف شد. 

منطقه انگکور در سال ۱۹۹۲ میلادی به‌فهرست نواحی تحت حمایت سازمان یونسکو اضافه شد. سرزمین انگکور به‌واسطه فیلم سینمایی «لارا کرافت: تومب ریدر (Lara Craft: Tomb Raider)» که اقتباس سینمایی از یک بازی ویدیویی به‌‌حساب می‌آمد، شهرت بالایی را نزد مردم جهان به‌دست آورد. تاپروم یک معبد زیبا است که با درخت‌های عظیم‌الجثه و سنگ‌نوشته‌های تماشایی خود از گردشگران میزبانی می‌کند. معبد تاپروم قبل از نابودی در جنگ، ظاهر متفاوتی داشت. کشف این معبد در قرن ۱۹ میلادی با شروع عملیات بازسازی‌اش مصادف شد. در زمان کشف معبد توسط هنری موهوت، درختان این مکان بسیار بزرگ شده و شمایل معبد را تغییر داده بود؛ همین موضوع کاری کرد تا عملیات بازسازی معبد در مقیاسی قابل‌توجه آغاز شود.

ساخت معبد تاپروم در سال ۱۱۸۶ میلادی آغاز شد؛ احداث این سازه تا قرن ۱۳ ادامه داشت. این مکان برای صومعه ویژه مادر پادشاه ساخته می‌شد؛ به‌همین منظور، بالغ‌بر ۸۰ هزار نفر برای ساخت آن بسیج شده بودند تا در نهایت بتوانند سازه‌ای درخور بانوی اول کشور ساخته شود. در زمان تاسیس این بنا، درختان زیادی در اطراف آن کاشته شد؛ درخت‌هایی که تا قرن ۱۹ میلادی حتی در ساختار معبد هم ریشه دوانده و بسیار بزرگ شده بودند. وجود درخت‌های باشکوه و عظیم حالا به قسمتی از هویت بصری معبد تبدیل شده و گردشگران معبد تاپروم را به‌وجد می‌آورد.

تصویری از درختان معبد تاپروم

تصویر از Airpano

اکنون از طریق این مطلب می‌توانید به‌‌معبد تاپروم سفر کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مند هستید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه