راهنمای فرودگاه بزرگ استانبول | معرفی کامل + امکانات و خدمات

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
راهنمای فرودگاه بزرگ استانبول | معرفی کامل + امکانات و خدمات

فرودگاه بزرگ استانبول، بزرگترین، مدرن‌ترین و هوشمندترین فرودگاه جهان محسوب می‌شود که فاز اول آن در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد.

استانبول یکی از مقاصد گردشگری مهم در دنیا است و با وجود دو فرودگاه آتاترک و صبیحه گوکچن، به‌دلیل حجم انبوه مسافر نیازمند فرودگاهی بزرگ‌تر برای تامین نیازهای مسافران و گردشگران بود. برای تحقق این هدف، فرودگاهی جدید به نام فرودگاه بزرگ استانبول ساخته شد.

فاز اول فرودگاه بزرگ استانبول در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد، سایر بخش‌های آن نیز قرار است تا ۲۰۲۳ به مرور تکمیل شود. این فرودگاه پس از تکمیل، عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص می‌دهد. گفتنی است پس از آغاز به کار فرودگاه جدید استانبول، قطب ایرلاین‌ها و پروازهای آن‌ها نیز به‌تدریج از فرودگاه آتاترک به این فرودگاه منتقل و فرودگاه آتاتورک برای همیشه تعطیل شد.

آنچه باید درباره فرودگاه بزرگ استانبول بدانید:

فرودگاه بزرگ استانبول کجاست؟

  • آدرس: ترکیه، استانبول، منطقه آرناووت‌کوی، تیاکدین، خیابان ترمینال، شماره یک (مشاهده روی نقشه)

فرودگاه بزرگ استانبول

منبع عکس: milliyet

فرودگاه بزرگ استانبول در بخش اروپایی و منطقه آرناووت‌کوی بین دو دهکده Tayakadın و Akpınar قرار دارد.  این فرودگاه به سبک معماری بناهای دوره عثمانی طراحی شده است. البته ساخت این فرودگاه هنوز به مرحله پایانی نرسیده و تنها یک فاز آن تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

داخل فرودگاه جدید استانبول نیز سبک معماری ترکی-اسلامی دارد و بر اساس نمادهای شهر استانبول ساخته‌اند. برج مراقبت فرودگاه یکی از جاذبه‌های آن محسوب می‌شود که معماری خاصی دارد. طبق نقشه، قرار است یک مسجد نیز در فرودگاه ساخته شود که معماری آن به شیوه معماری مسجد ایاصوفیه باشد.

امکانات فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول از امکانات خوب و مطابق با تکنولوژی روز برخوردار است. برای نمونه، این فرودگاه برای سرویس‌دهی به مسافران خود از اپلیکیشن‌های موبایل و هوش مصنوعی و البته تکنولوژی‌های جدید برای تشیخص هویت بیومتریک، مراکز تحویل اتوماتیک چمدان، مرکز کنترل پاسپورت هوشمند و... بهره می‌برد.

فرودگاه جدید استانبول دارای فروشگاه دیوتی فری بسیار بزرگی است که در آن اجناس بیش از ۴۰۰ برند داخلی و خارجی به فروش می‌رسد. فروشگاه به جدیدترین اپلیکیشن‌ها مجهز است و به کاربران اجازه می‌دهد که محصولات مورد نیاز خود از جمله پوشاک و لوازم آرایش را به‌صورت مجازی از طریق اپلیکیشن «آینه جادویی» امتحان و با خیال راحت اقدام به خرید محصولات خود کنند.

فرودگاه جدید استانبول

منبع عکس: tripadvisor

فرودگاه بزرگ استانبول، قطب اصلی هواپیمایی معروف ترکیه یعنی ترکیش ایرلاینز است. طبق برنامه‌ریزی‌ها، قرار است فرودگاه جدید استانبول بعد از تکمیل چهار فاز خود، میزبان بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان باشد.

فرودگاه بزرگ استانبول قطب اصلی ترکیش ایرلاینز، هوائیمایی معروف ترکیه است

ترمینال‌های فرودگاه بزرگ استانبول با پله‌برقی به هم وصل می‌شوند. این فرودگاه، پارکینگ‌هایی بزرگ دارد که هزاران اتومبیل را در خود جای داده‌اند. پارکینگ فیروزه‌ای و سبز رنگ فرودگاه، برای پروازهای داخلی و پارکینگ‌های زرد، قرمز و آبی‌رنگ آن، برای پروازهای بین‌المللی استفاده می‌شوند. ترمینال‌های داخلی و خارجی فرودگاه به بانک، خودپرداز، دفتر پستی و سایر نیازمندی‌های مسافران مجهز است.

فرودگاه بزرگ استانبول رستوران، فست فود و کافه‌های مدرن برای استفاده گردشگران دارد. در این فرودگاه اینترنت رایگان به مسافران عرضه می‌شود و امکاناتی چون پرینت، فتوکپی، شارژ تلفن همراه و فکس نیز در نظر گرفته شده است.

راه‌های دسترسی به فرودگاه جدید استانبول

راههای دسترسی به فرودگاه استانبول

منبع عکس: dalahoo

با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانید به فرودگاه جدید استانبول بروید. نکته قابل‌توجه اینکه در فرودگاه استانبول برای مسافران، کارت‌هایی به اسم «استانبول کارت» در نظر گرفته شده است که مسافران با تهیه آن‌ها از تخفیف حمل و نقل بهره‌مند می‌شوند. خرید استانبول کارت از طریق کانتر بلیط HAVAİST و دستگاه biletmatik امکان‌پذیر است.

دسترسی به فرودگاه بزرگ استانبول با اتوبوس

در طول روز ۱۵۰ اتوبوس در مسیر فرودگاه بزرگ استانبول و نواحی آسیایی و اروپایی شهر در رفت و آمد هستند. برای استفاده از اتوبوس‌های فرودگاه، باید ابتدا به طبقه منفی دو فرودگاه بروید و بلیط تهیه کنید. قیمت بلیط اتوبوس، طبق کیلومتر مسافت، تعیین می‌شود و معمولا بین ۱۲ تا ۳۰ لیر نوسان دارد و مدت زمان جابه‌جایی نیز بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه متغیر است. استفاده از اتوبوس برای افراد زیر پنج سال رایگان است.

دسترسی به فرودگاه جدید استانبول با تاکسی

جای تردیدی نیست که تاکسی بهترین و راحت‌ترین وسیله برای حمل و نقل فرودگاهی است؛ هرچند که نسبت به سایر موارد هزینه بیشتری دارد. مبنای محاسبه کرایه تاکسی در استانبول، تاکسی‌متر است. 

دسترسی به فرودگاه جدید استانبول با سرویس شاتل اختصاصی

سرویس اختصاصی شاتل جایگزین مناسبی برای اتوبوس و تاکسی است. اتومبیل‌های کوچک، سرویس‌های شاتل سه نفره هستند، همچنین، ون‌ها و مینی‌بوس‌ها نیز در این سرویس فعالیت می‌کنند.

چگونه از میدان تکسیم به فرودگاه استانبول برویم؟

  • اتوبوس: Havaist  به شماره IST-۱۹
  • ساعت حرکت اتوبوس: ۵ صبح تا ۱۹:۴۰
  • زمان حرکت: هر ۱۵ دقیقه یک بار
  • ظرفیت: ۴۶ نفر
  • مسافت: ۸۰ کیلومتر

چطور از فرودگاه جدید استانبول به میدان تکسیم برویم؟

منبع عکس: agloballifestyle

فرودگاه بزرگ استانبول ۳۵ کیلومتر تا میدان تکسیم فاصله دارد. بهترین راه دسترسی از میدان تکسیم به فرودگاه استانبول، استفاده از تاکسی است. کرایه تاکسی طبق مسافت در حدود ۱۳۰ لیر است؛ اما اگر قصد دارید کمتر هزینه کنید، با استفاده از خطوط اتوبوس از میدان تکسیم به فرودگاه بزرگ استانبول بروید.

کافی است تا سوار خط Havaist به شماره IST-19 شوید. اتوبوس‌های این خط هرروز ساعت پنج صبح شروع به کار می‌کنند و تا ساعت ۱۹:۴۰ دقیقه هر ۱۵ دقیقه یک بار حرکت می‌کنند. ظرفیت اتوبوس‌ها ۴۶ نفر است و میانگین فاصله فرودگاه تا میدان تقسیم ۸۰ دقیقه است.

آیا فرودگاه جدید استانبول ایستگاه مترو دارد؟

آیا فرودگاه استانبول ایستگاه مترو دارد؟

منبع عکس: loginbrands

در طراحی نقشه فرودگاه جدید استانبول، دسترسی به مترو نیز در نظر گرفته شده است. خط M11 شبکه مترو استانبول، فرودگاه را نیز پوشش می‌دهد؛ اما فعلا این خط به‌طور کامل راه‌اندازی نشده است. نقطه حرکت قطار این خط مترو از Gayrettepe آغاز می‌شود و در ادامه آن، خطوط M2 و M7 مترو شهر با هم ادغام شوند.

کد یاتا فرودگاه جدید استانبول چیست؟

کد یاتا کدی سه حرفی است که برای تسهیل شناسایی اطلاعات، از سمت انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی به فرودگاه‌ها داده می‌شود. کد یاتا فرودگاه جدید استانبول IST است که در گذشته برای شناسایی فرودگاه آتاترک استانبول استفاده می‌شد. 

اسم فرودگاه استانبول

اسم فرودگاه استانبول

منبع عکس: new-airport-is

پیش از افتتاح فاز یک فرودگاه استانبول، تمامی پروازهای این شهر از طریق فرودگاه آتاتورک انجام می‌شد. با راه‌اندازی فرودگاه جدید استانبول، اسم این فرودگاه به ترکی Istanbul Yeni Havalimani نام‌گذاری شد. سازنده فرودگاه جدید استانبول، شرکت IGA است؛ از این‌رو فرودگاه جدید استانبول، گاهی به نام IGA Airport هم نامیده می‌شود.

مراحل ساخت فرودگاه استانبول

فرودگاه جدید استانبول پروژای عظیم است که کار ساخت آن هنوز به اتمام نرسیده است. این فرودگاه چهار فاز دارد و طبق پیش‌بینی‌ها کار تکمیل این فرودگاه در سال ۲۰۲۳ به پایان خواهد رسید. ظرفیت حمل و نقل در فرودگاه جدید استانبول پس از تکمیل، ۲۰۰ میلیون نفر در سال تخمین زده‌ شده است.

فرودگاه جدید استانبول، معماری جذاب و منحصر‌به‌فردی دارد که آن را با الهام از فرهنگ و نمادهای ترکیه طراحی کرده‌اند. برج مراقبت این فرودگاه که تلفیقی از طرح‌های ترکی- اسلامی دارد، به‌شکل لاله، گل و نماد ملی ترکیه، طراحی شده است.

برج مراقبت فرودگاه استانبول و هواپیمای ترکیش

منبع: kriterdergi

بخش‌های دیگر فرودگاه جدید استانبول نیز با شیوه معماری ترکیه در دوره اسلامی، به‌ویژه معماری عصر عثمانی ساخته شده است. ساختمان ترمینال، طراحی داخلی فرودگاه، سیستم ارتباطی، سیستم آب و تهویه و تاسیسات فرودگاه نیز به همان سبک ساخته شده و از معماری منحصر‌به‌فردی برخوردار هستند. در طراحی فرودگاه استانبول، که جزو سمبل‌های ترکیه محسوب می‌شود، از مساجد ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد استانبول الگوبرداری شد.

راهروهای ترانزیت فرودگاه جدید استانبول با الهام از پل معلق تنگه بسفر طراحی و ساخته شده‌اند. در وسط فضای ترمینال، نمادی از شهر استانبول ساخته‌اند تا مسافران و گردشگرانی که وارد فرودگاه می‌شوند، در کنار آن عکس بگیرند. این نماد، جنبه تبلیغاتی دارد و به‌عنوان سمبلی از شهر استانبول، در عکس‌های گردشگران در فضای مجازی منتشر و دست به دست می‌شود.

مساحت فرودگاه جدید استانبول چقدر است؟

نماد استانبول در فرودگاه بزرگ استانبول

منبع عکس: forbes

فرودگاه جدید استانبول با مساحت ۱,۳۰۰,۰۰۰ متر مربع، بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاهی مسقف جهان محسوب می‌شود. این فرودگاه چهار ترمینال، ۱۶۵ پل بوردینگ مسافر، هشت برج کنترل، ۱۶ مسیر تاکسی، ۶ باند فرودگاهی و سه ساختمان فنی دارد. محوطه بارگیری این فرودگاه نیز دارای ۶/۵ متر مساحت است.

ظرفیت فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه بزرگ استانبول ظرفیت پذیرش ۵۰۰ هواپیما را دارد. این فرودگاه جدید، که عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص داده است، ظرفیت ۱۵۰ میلیون مسافر در سال را دارد. طبقه برآوردها فرودگاه در سال ۲۰۲۸ میلادی، تبدیل به شلوغ‌ترین فرودگاه جهان و قطب اتصال آفریقای شمالی، آسیا و اروپا می‌شود. ظرفیت سالانه مسافران این فرودگاه بعد از تکمیل، از ۱۵۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون نفر می‌رسد.

فرودگاه جدید استانبول به چند کشور پرواز دارد؟

فرودگاه جدید استانبول

منبع عکس: haber.sol.org

پس از بهره‌براری از فاز اول فرودگاه جدید استانبول، بیش از ۹۰ میلیون مسافر با ۲۵۰ فروند هواپیما در سال، به ۳۵۰ کشور دنیا مسافرت می‌کنند. 

مزایا و معایب فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه بزرگ استانبول، بزرگ‌ترین فرودگاه جهان محسوب می‌شود و از امکانات مدرن بسیار خوبی برخوردار است. مجهز بودن فرودگاه به تکنولوژی‌های روز دنیا، فرایند سفر را در این فرودگاه را آسان‌تر می‌کند. فرودگاه جدید استانبول علاوه بر امتیازاتی که دارد، بدون نقص نیست.

مزایای فرودگاه بزرگ استانبول

لانژ فرودگاه استانبول

منبع عکس: thepointsguy

فرودگاه جدید استانبول، بالاترین سیستم امنیتی جهان را دارد. در این فرودگاه، جدیدترین فناوری‌های پیشرفته‌ای از جمله سامانه رادار زمینی به کار گرفته شده‌ است. در پایانه‌های مسافری و پارکینگ‌های فرودگاه بزرگ استانبول، هشت دوربین حس‌گر و ۹ هزار دوربین هوشمند استفاده شده است. استفاده از تکنولوژی نوین و هوشمند برای تشخیص پلاک‌ خودروها و چهره سرنشینان آن‌ها از دیگر امکانات این فرودگاه جدید محسوب می‌شود.

فرودگاه بزرگ استانبول به بالاترین سیستم ایمنی در جهان مجهز است

فرودگاه بزرگ استانبول، بیشترین ظرفیت برای هواپیما و مسافر در دنیا را دارد. این فرودگاه از امکانات رفاهی چون رستوران، هتل، سالن VIP، پارکینگ، بیمارستان و سیستم حل و نقل بار نیز برخوردار است.

معماری زیبا و مدرن آن، قیمت مناسب و ارزان بلیط اتوبوس‌ها به مقاصد داخل شهری، شلوغ نبودن فرودگاه حتی در زمان‌های پرسفر از مزایای دیگر فرودگاه محسوب می‌شود.

معایب فرودگاه بزرگ استانبول

فروشگاه های فرودگاه استانبول

منبع عکس: tripadvisor

فرودگاه جدید استانبول با وجود مساحت بسیار و تجهیزات مدرن، دارای مشکلاتی اساسی است. ترمینال این فرودگاه، پنج بخش بزرگ دارد؛ اما تنها یک گیت بازرسی برای امنیت پروازهای داخلی و یک گیت بازرسی برای پروازهای خارجی این فرودگاه در نظر گرفته‌ شده است.

نبود هتل و مسافت طولانی ترمینال‌های فرودگاه تا باند پرواز، از معایب فرودگاه جدید استانبول است

از دیگر معایب فرودگاه جدید استانبول، مجهز نبودن ترمینال بزرگ آن به سیستم حمل و نقل شاتل یا قطار است. مسافران برای انجام کارهای پیش از پرواز، مسافت زیادی را در داخل ترمینال طی می‌کنند.

نبود هتل در اطراف فرودگاه و طولانی بودن مسافت بین ترمینال‌های فرودگاه تا باند پرواز از دیگر معایب فرودگاه بزرگ استانبول است.

آیا فرودگاه استانبول بهتر از صبیحه گوکچن است؟

فرودگاه صبیحه گوکچن

منبع عکس:istanbulwelcomecard

فرودگاه بزرگ استانبول از نظر قدمت، بعد از فرودگاه آتاترک و صبیحه گوکچن، سومین فرودگاه بین‌المللی در استانبول محسوب می‌شود. 

فرودگاه بزرگ استانبول در بخش جنوبی و آسیایی شهر استانبول قرار گرفته است

فرودگاه بزرگ استانبول در بخش شمالی و اروپایی شهر ساخته شده است؛ اما فرودگاه صبیحه گوکچن در جنوب استانبول و در بخش آسیایی شهر قرار دارد. فرودگاه صبیحه کوگچن به مرکز شهر استانبول نزدیک‌تر است و تنها حدود ۴۵ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

فرودگاه صبیحه گوکچن، دومین فرودگاه استانبول محسوب می‌شود و نام خود را از اسم اولین خلبان زن در ترکیه گرفته است. سالانه ۳۱ میلیون مسافر در این فرودگاه جابه‌جا می‌شوند.

فرودگاه صبیحه گوکچن

منبع عکس: heytripster

فرودگاه صبیحه گوکچن به‌دلیل ظرفیت کم پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه آتاترک ساخته شد. این فرودگاه در سال ۲۰۱۵ عنوان سومین فرودگاه پرتردد در جهان را به خود اختصاص داد؛ اما نتوانست پاسخگوی حجم مسافر به استانبول باشد و فرودگاه جدید استانبول ساخته شد.

ساخت فرودگاه بزرگ استانبول با برنامه‌ریزی بلند مدت صورت گرفت. این فرودگاه با هدف تسهیل ورود مسافران و گردشگران بیشتر به کشور ترکیه و استانبول ساخته شد؛ تا استانبول به‌عنوان یک مقصد مهم گردشگری در جهان، جایگاه بهتر و بالاتری را کسب کند.

در صورتی‌که تجربه سفر به فرودگاه جدید استانبول را داشته‌اید، نظر خود درباره فرودگاه بزرگ استانبول را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

فرودگاه بزرگ استانبول کجاست؟

منطقه آرناووت‌کوی

آیا امکان استفاده از وسايط حمل و نقل عمومی برای دسترسی به فرودگاه استانبول وجود دارد؟

بله؛ اتوبوس، تاکسی و شاتل

مساحت فرودگاه جدید استانبول چقدر است؟

۱۳۰۰۰۰۰ متر مربع

ظرفیت فرودگاه جدید استانبول چقدر است؟

۵۰۰ هواپیما و ۲۰۰ میلیون نفر مسافر

منبع عکس کاور: twitter

مطالب مرتبط:

دیدگاه