ثبت ۵ اثر فرهنگی و تاریخی ایران در فهرست میراث جهان اسلام

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
ثبت  ۵ اثر فرهنگی و تاریخی ایران در فهرست میراث جهان اسلام

بر اساس نامه دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو، پنج اثر فرهنگی و تاریخی ایران از جمله «مجموعه تاریخی بسطام» در فهرست میراث جهان اسلام ثبت شد.

روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اشاره به نامه دبیرکل کمیسیون ملی «آیسسکو» به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی، از ثبت پنج اثر فرهنگی و تاریخی ایران از جمله «مجموعه تاریخی بسطام» در فهرست میراث جهان اسلام خبر داد. این آثار که پیش از این پرونده آن‌ها با ماهنگی کمیسیون ملی آیسسکو ایران به دبیرخانه این کمیسیون ارسال شده بود، شامل  مجموعه تاریخی بسطام، منظر فرهنگی قلعه الموت، مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام، منظر فرهنگی ماسوله و گنبد علویان همدان است.

شایان ذکر است که سازمان جهانی اسلامی برای آموزش‌وپرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو (ICESCO) سازمانی تخصصی است که تحت حمایت سازمان همکاری اسلامی (OIC) فعالیت می‌کند و در زمینه‌های آموزش‌،‌ علوم، فرهنگ و ارتباطات در کشورهای اسلامی و به‌منظور حمایت و تقویت روابط بین کشورهای عضو به فعالیت مشغول است. دفتر مرکزی این سازمان در رباط مراکش قرار دارد.

در چند سال گذشته، آیسسکو به‌منظور شناسایی، معرفی و حفاظت بهتر میراث جهان اسلام در حال تدوین فهرستی از آثار شاخص فرهنگی و تاریخی جهان اسلام است. این فهرست اختصاص به جهان اسلام دارد و فهرستس جداگانه از از فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه