طولانی‌ ترین خیابان جهان کجاست؟

الهام رحمت‌آبادی
الهام رحمت‌آبادی جمعه، ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
طولانی‌ ترین خیابان جهان کجاست؟

خیابان یانگ برای گردشگران ماجراجو نامی آشنا محسوب می‌شود؛ خیابانی با عنوان طولانی‌ترین خیابان جهان و با قدمت بیش از دو قرن که پر از تنوع فرهنگی و هنری است.

خیابان یانگ، طولانی‌ ترین خیابان جهان، یک شاه‌راه مهم است؛ اما سال‌ها طول کشید تا به‌مرور به طول این خیابان به‌دلایل گوناگونی اضافه شود؛ خیابانی جالب و دیدنی که مراحل ساخت‌و‌ساز آن به‌صورت یادبود در بخش‌هایی از آن مشخص شده است. این خیابان انبوهی از رنگ‌ها، عطرها و موسیقی را در کنار هم دارد؛ مجموعه بزرگی از فرهنگ‌ و هنر که با هم ترکیب شده‌اند. 

خیابان یانگ، بعد از ثبت در گینس معروف‌تر و شناخته‌تر شد و حالا عظمت آن زبانزد همه است. بخش مهمی از شهرت این خیابان طولانی به‌خاطر وجود مهم‌ترین مراکز تجاری، اقتصادی، تفریحی و گردشگری است؛ اما همچنان آن چیزی که این خیابان را بسیار در جهان مشهور ساخته، طول این خیابان خارق‌العاده است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طولانی‌ ترین خیابان جهان آشنا کنیم.

طولانی‌ ترین خیابان جهان کجاست؟

  • نام خیابان: «یانگ» (Yonge street)
  • کشور: کانادا
  • سال ساخت: ۱۷۹۳
  • طول خیابان: ۱۸۹۶ کیلومتر 
  • آدرس: کانادا، تورنتو (مشاهده روی نقشه)

yan

منبع عکس: urbanretailtoronto.com. عکاس: نامشخص

خیابان یانگ طولانی‌ترین خیابان جهان محسوب می‌شود. طول این خیابان در برخی منابع ۵۶ کیلومتر و در برخی دیگر ۸۶ کیلومتر (خیابان یونگ به‌‌ علاوه ضمیمه  Bradford-to-Barrie) ذکر شده است؛ اما در منابع مختلف درباره طول خیابان یانگ اختلاف نظر مشاهده می‌شود. تا سال ۱۹۹۹، کتاب رکوردهای جهانی گینس این تصور غلط رایج را تکرار می‌کرد که طول خیابان یانگ ۱۸۹۶ کیلومتر (۱۱۷۸ مایل) است، که آن را به طولانی‌ترین خیابان جهان تبدیل کرد. این خطا به‌دلیل ادغام خیابان یانگ با بقیه بزرگراه ۱۱ آنتاریو بود.

خیابان یانگ (Yonge street) در سال ۱۷۹۳ در جریان درگیری بین فرانسه و بریتانیا ساخته شد و در سال ۱۸۱۲ نقش نظامی مهمی در این منطقه ایفا کرد.خیابان یانگ جزو آثار تاریخی و ملی کانادا به‌حساب می‌آید و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری مانند تئاتر، مرکز خرید ایتون، موزه هاکی، روزنامه تورنتو استار و میدان دونداس کانادا در آن قرار دارند. به‌طور حتم این خیابان برای گردشگران ماجراجو فضای شهری شناخته‌شده‌ای است. قدم‌زدن در طولانی‌ترین خیابان جهان برای علاقه‌مندان تجربه‌ای بی‌نظیر و به‌یادماندنی به‌حساب می‌آید.

خیابان یانگ به‌خاطر مسیر طولانی خود در کتاب گینس به ثبت رسیده است. طولانی‌ترین خیابان جهان از آغاز تا پایان روز میزبان گردشگران و شهروندان است. جالب‌تر اینکه میهمان‌نوازی خیابان یانگ بسیار مشهور است؛ زیرا این خیابان در تمام ساعات شبانه‌روز و البته بی‌وقفه به میهمانان و گردشگران می‌پردازد.

yang

منبع عکس: urbantoronto.ca. عکاس: نامشخص

خیابان یانگ طولانی و تماشایی است و هر بازدیدکننده‌ای می‌تواند هر چقدر که دوست دارد در آن راه برود و قدم بزند. یکی از ویژگی‌های جذاب این خیابان فکر کردن به این موضوع است که در انتها به کجا خواهیم رسید؛ جالب است بدانید که پس از پیمودن این مسیر جذاب و طولانی به کشور آمریکا خواهید رسید. البته در کنار این خیابان به‌راحتی می‌توانید ساحل و دریاچه را ببینید؛ زیرا خیابان یانگ از ساحل تاندربی تا دریاچه‌ اونتاریو امتداد دارد. بی‌شک همین ویژگی‌ها باعث شده است که این خیابان منحصربه‌فرد باشد. به‌طور حتم با انتخاب این شهر برای سفر به تجربه بی‌نظیری دست پیدا خواهید کرد؛ زیرا که هم در طولانی‌ترین خیابان جهان قدم می‌زنید و هم خاطرات به‌یادماندنی از آن را به ثبت می‌رسانید.

تاریخچه خیابان یانگ، طولانی ترین خیابان جهان

یان

منبع عکس: bautrip.com. عکاس: نامشخص

خیابان یانگ نقش کلیدی در طراحی و ساخت شهر تورنتو دارد

طولانی‌ترین خیابان جهان سال‌ها و رویدادهای بسیاری را پشت‌سر گذاشته است و بیش از دو قرن تمدن‌های گوناگون، فرهنگ و هنر و خاطره در آن جای دارند؛ خیابانی که از سال ۱۷۹۳ میلادی جنگ‌ها، صلح‌ها، شادی‌ها و غم‌های بسیاری را به خود دیده ‌است. داستان این خیابان کهنسال به جنگ میان فرانسه و انگلیس مربوط می‌شود. این رخداد باعث به وجود آمدن خیابان یانگ شد.

در واقع علت به وجود آمدن خیابان یانگ، نگرانی‌های سیاسی در آمریکای شمالی بود. در گذشته‌های بسیار دور و برای سال‌ها از این خیابان فقط برای تردد و حمل‌و‌نقل استفاده می‌شد؛ اما درسال ۱۸۱۲ برای ارتش و امور نظامی مورد استفاده قرار گرفت؛ تا اینکه به مرور زمان اندازه خیابان و موارد استفاده از آن تغییر کرد. خوب است بدانید که اولین خط مترو، نه‌تنها در شهر تورنتو بلکه در کشور کانادا، روی این خیابان طولانی احداث شد. این خیابان از جهات مختلف روی کیفیت زندگی در شهر تورنتو و استان انتاریو تاثیر بسزایی گذاشته است. به همین جهت دو کشور کانادا و آمریکا به این خیابان بسیار اهمیت می‌دهند. 

دیدنی‌های خیابان یانگ

موسیقی

منبع عکس: videohive.net. عکاس: نامشخص

فرهنگ و هنر جایگاه ویژه‌ای در خیابان یانگ دارد. انبوهی از گالری‌ها، سینماها، سالن‌های تئاتر در این خیابان خودنمایی می‌کنند. برخی از آن‌ها مانند موزه هاکی، میدان معروف دونداس کانادا و مرکز خرید ایتون  شهرت زیادی دارند؛ البته این اماکن بخش کوچکی از سرگرمی‌های این خیابان محسوب می‌شوند.

در خیابان یانگ می‌توانید به تماشای فرهنگ غنی مردم یک شهر یا کشور بپردازید و هنر دست نقاشان ماهر و زبردست مقیم تورنتو را ببینید؛ آثاری که بدون اغراق بهترین هستند و وصف آن‌ها در کلمات نمی‌گنجد.

سینماهای مجهز و مدرن خیابان یانگ ارزش این را دارند که سری به آن‌ها بزنید و فیلمی با انتخاب خود را تماشا کنید؛ تجربه‌ای کم نظیر که خاطره فوق‌العاده‌ای خواهد بود. حضور هنرمندان ماهر روی سن تئاتر و تماشای نمایش نیز در این خیابان تجربه‌ای فوق‌العاده خواهد بود.

شما در هر گوشه‌ای از خیابان یانگ به‌راحتی می‌توانید امواج پر تلاطم تنوع فرهنگی و هنری را تماشا کنید. این خیابان با گردآوری مجموعه‌ای هنری به فرهنگ‌های گوناگون در کشور کانادا و شهر تورنتو احترام می‌گذارد. خیابان یانگ همچنین شاخصی برای افتخار ملی در کانادا ایجاد کرده و زمینه‌ای برای رشد و نمایش توانمندی‌های شگفت‌انگیز است؛ شاخصه‌ای که موجب جذب گردشگران از سراسر دنیا می‌شود.

خیابان یانگ دست یاری به‌سمت افراد توانمند در زمینه هنرها و کارهای فرهنگی دراز و آن‌ها را به سالن‌ها و گالری‌های احداث شده در دل خود دعوت می‌کند. رشد و شکوفایی این هنرمندان افتخاری برای یانگ و کشور کانادا خواهد بود. از منظرهای مختلف خیابان یانگ فقط یک خیابان نیست؛ بلکه بستری برای رشد بسیاری از فنون، مشاغل و استعدادها است. 

فروشگاه‌های خیابان یانگ

غذا

منبع عکس: blogto.com. عکاس: نامشخص

خیابان یانگ بسیار زنده و پرجمعیت است؛ اما شلوغ و بی نظم نیست. تعداد زیادی از بازیگران، نقاشان، شعبده‌بازان و نوازندگان و خوانندگان آماتور و کسانی که کارهای شگفت‌انگیز و پر هیجان انجام می‌دهند، در گوشه و کنار این خیابان برنامه اجرا می‌کنند. اولین چیزی که بازدیدکنندگان در این خیابان با آن روبه‌رو می‌شوند، مراکز خرید و وفور همه نوع کالا و سرگرمی، بهترین رستوران‌ها و سرزندگی شهر است. 

خیابان یانگ امکانات زیادی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین امکانات و ویژگی‌های یانگ، وجود فروشگاه‌ها است. این خیابان پر از مغازه‌های لوکس است و انواع و اقسام برندهای معتبر در آن یافت می‌شود. معمولا دیدن فروشگاه‌ها و محصولات متنوع همه علاقه‌مندان به خرید را شگفت‌زده خواهد کرد.

food

منبع عکس: thedailymeal.com. عکاس: نامشخص

خیابان یانگ یک بازار معروف مواد غذایی به نام سنت لورنس دارد؛ بازاری که می‌توان از آن مواد غذایی مرغوب را با نازل‌ترین قیمت و مستقیم از کارخانه خریداری کرد. عطر خوشایند غذاهای محلی دست‌فروش‌ها و هم‌زمان وجود رستوران‌های لوکس تناقض شگفت‌انگیز و زیبایی را در این خیابان به وجود آورده‌اند. پس حتما در سفر به تورنتو و هنگام بازدید از این خیابان غذاهای دست‌فروشان را امتحان کنید و با طعم‌هایی از ملیت‌های مختلف آشنا شوید؛ زیرا تجربه‌ای متفاوت از غذاهای خیابانی خواهد بود.

صدای موسیقی نوازندگان، خوانندگان و شعبده‌بازها در خیابان یانگ از هر سو به گوش می‌رسد. نوای دلنشین، ریتم خاص، صدای آهنگین و آرامش‌بخش قطعا روحتان را نوازش خواهد داد. تماشای برنامه‌ شعبده‌بازهای چیره‌دست که با حرکات هماهنگ و سریع خود سعی در انجام کار خارق‌العاده دارند، سبب حیرت شما می‌شود و لحظات خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این خیابان تقریبا هرروز شاهد حضور مردمان بسیاری ‌است؛ مردمانی که به‌راحتی از آن عبور می‌کنند و با هر قدم از  لحظات حضور در خیابان یانگ لذت می‌برند. 

محله ایرانی‌ها در خیابان یانگ

ایرانی

منبع عکس: sahlpardakht.com. عکاس: نامشخص

زندگی در محله ریچموند هیل از جهات مختلف یادآور زندگی در شهر تهران است

محله ریچموند هیل تورنتو به‌دلیل دسترسی به خیابان یانگ و بزرگراه ۴۰۴، وجود مدارس و دبیرستان‌های عالی، مراکز خرید مجهز، فروشگاه‌های ایرانی و پارک‌های متعدد، فرصت‌های کسب و کار، برگزاری فستیوال‌های گوناگون نظیر (Heritage Village Festival) و وجود ساکنان از اقوام و ملل مختلف خصوصا فارسی زبان، محله موردعلاقه ایرانیان در خیابان یانگ به شمار می‌رود. این محله رصدخانه و تلسکوپ (David Dunlap)، بزرگ‌ترین استخر سرپوشیده کانادا و ریچموند هیل سنتر را برای هنرهای نمایشی در خود جای داده است.

محله ریچموند به‌عنوان محله رو به رشدی در شمال شهر تورنتو شناخته می‌شود که به محله ایرانی‌های تورنتو نیز معروف است. محله ایرانی‌ها در خیابان یانگ با نوشته‌های فارسی روی شیشه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مشخص می‌شود و بی‌شک باعث خشنودی شما در سفر به یک کشور انگلیسی زبان خواهد شد. از آنجا که ایرانیان در این مناطق بیشتر از جاهای دیگر سکونت دارند، بسیاری از ایرانیان ساکن تورنتو این منطقه را برای اقامت خود انتخاب کرده‌اند و اغلب مردمان ایرانی ساکن در این منطقه به کار فروشندگی مشغول هستند.

yan ir

منبع عکس: canada247.info. عکاس: نامشخص

ایرانیان ساکن تورنتو در جای‌جای نقاط این شهر پراکنده شده‌اند؛ اما نماد انسجام و هم‌بستگی ایرانی‌ها را می‌توانید در مناطق شمالی یانگ مشاهده کنید. ایرانی‌های ساکن خیابان یانگ وضعیت اقتصادی متوسطی دارند. بسیاری از ساکنان این محله مشاغلی در اطراف محل زندگی خود دارند و البته مهم‌ترین کار این گروه از ایرانیان فروشندگی در فروشگاه‌ها است. البته برخی از ایرانیان نیز مالکیت فروشگاه‌های این منطقه را دارند.

فروشگاه‌های ایرانی در شمال خیابان یانگ بزرگ‌ترین مرکز خرید ایرانیان در این خیابان محسوب می‌شوند. راسته معروف فروشگاه‌های ایرانی خیابان یانگ به تهران کوچک نیز معروف است. این راسته خرید و گردشی از شمال خیابان «Finch» شروع می‌شود و تا جنوب تقاطع «Steeles» ادامه دارد. در این بین، پلازای ایرانیان، در خیابان یانگ، قطب تهران کوچک به حساب می‌آید. کسب و کار‌های ایرانی متعددی نظیر صرافی‌ها، آژانس‌های مسافرتی، کلینیک‌ها، دفترهای حقوقی، سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و بسیاری موارد دیگر در این محله به چشم می‌خورند.

بهترین زمان بازدید از خیابان یانگ

شهر تورنتو آب‌وهوای تقریبا سردی دارد. پس اگر از سرما لذت نمی‌برید قطعا زمستان فصل نامناسبی برای سفر شما به این شهر خواهد بود. البته قابل ذکر است که تورنتو در مقایسه با شهرهای دیگر کشور کانادا آب‌وهوای نسبتا گرم‌تری دارد.

شهر تورنتو به‌دلیل قرارگیری در کنار سواحل دریاچه انتاریو  تابستان هوای مطلوب و خنکی دارد. بهترین زمان سفر به شهر تورنتو و تماشای طولانی‌ترین خیابان جهان فصل بهار و پاییز است. شنیدن صدای لذت‌بخش آواز پرنده‌‌ها همراه با بوی مطبوع گل‌های رنگارنگ که بر پیراهن خیابان یانگ سنجاق شده‌اند، در شهر تورنتو نویدبخش فصل بهار خواهند بود.

فصل پاییز در خیابان یانگ با وجود برگ‌های رنگارنگی که چون فرش پهن شده‌اند، زیبایی این خیابان را دو چندان می‌کند. شهر تورنتو بی‌شک یکی از زیباترین شهرهای کشور کانادا به شمار می‌آید. و وجود طولانی‌ترین خیابان جهان محبوبیت این شهر را افزایش داده است.

اگر شما نیز از طولانی‌ترین خیابان جهان دیدن کرده‌اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

منبع عکس کاور: pixelchrome.com. عکاس: نامشخص

پرسش‌های متداول

طولانی‌ ترین خیابان جهان کجاست؟

خیابان یانگ در کشور کانادا (شهر تورنتو) طولانی‌ ترین خیابان جهان است.

محله ایرانی‌ها در خیابان یانگ چه نام دارد؟

ریچموند هیل

طول خیابان یانگ چند کیلومتر است؟

حدود ۵۶ کیلومتر 

خیابان یانگ در چه سالی ساخته شد؟

سال ۱۷۹۳ 

مطالب مرتبط:

دیدگاه