بزرگترین الماس دنیا | معروفترین الماس ها + نحوه کشف و محل نگهداری

علی محمدپناه
علی محمدپناه سه شنبه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
بزرگترین الماس دنیا | معروفترین الماس ها + نحوه کشف و محل نگهداری

در طول تاریخ، الماس‌های رنگارنگ و مختلفی کشف شده‌اند که اندازه‌های متفاوتی داشته‌اند و بزرگترین الماس دنیا نیز گوهری گران‌بها و خیره‌کننده است.

الماس، سنگی گران‌بها و کمیاب است. زیبایی خیره‌کننده این سنگ ارزشمند باعث شده تا بسیاری از افراد دوست داشته باشند تا آن را در اختیار بگیرند. این افراد حاضر هستند تا برای به‌دست آوردن آن، مبالغ بسیار هنگفتی را بپردازند. الماس‌ها در ابتدا خام هستند و زیبای زیادی ندارند؛ اما پس از تراش خوردن، هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. در سراسر جهان، الماس‌های متنوع، رنگارنگ و با اندازه‌های مختلفی وجود دارند؛ اما بزرگترین الماس دنیا در آفریقای جنوبی کشف شده است.

هرآنچه باید درباره بزرگترین الماس های دنیا بدانید:

تاریخچه کشف الماس

تاریخچه کشف الماس

منبع: خبرگزاری میزان؛ عکاس: ناشناس

شکل‌گیری الماس چندان ساده نیست و سال‌های زیادی به طول می‌انجامد؛ از همین رو، می‌توان گفت که الماس‌هایی که امروزه در دست ما است، در سال‌های اخیر شکل نگرفته‌اند. در واقع،‌ جوان‌ترین الماس‌های جهان حدود ۹۰۰ سال پیش شکل گرفته‌اند. در ابتدا، الماس‌ها تنها در کشور هندوستان کشف می‌شدند و اولین اکتشافات مربوط به ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است. بنابر گزارش‌ها، حدود ۱۲ میلیون قیراط (هر قیراط معادل ۰٫۲ گرم) الماس از معادن هندوستان استخراج شده است.

تا سال ۱۸۶۶ میلادی، اکتشاف الماس تنها در هندوستان انجام می‌شد. دو الماس مشهور که از معادن این کشور استخراج شدند را می‌توان کوه نور و دریای نور دانست. این دو الماس گران‌بها توسط نادرشاه از هند به غنمیت گرفته شده است و به ایران آورده شدند؛ با این حال، این انحصار پایدار نماند و سرانجام معادنی غنی در آفریقای جنوبی کشف و افراد دیگری نیز وارد این بازار داغ و گران‌بها شدند.

بزرگترین الماس خام دنیا

  • نام الماس: کولینان
  • وزن: ۳٫۱۰۶ قیراط

الماس کولینان

منبع: دایموندگلکسی

بزرگترین الماس دنیا، الماس کولینان است که ۳٫۱۰۶ قیراط (معادل ۶۰۲ گرم) وزن داشت. البته، این الماس، بزرگترین الماس تراش‌نخورده دنیا به شمار می‌رود که در سال ۱۹۰۵ میلادی کشف شده بود.

تاریخچه الماس کولینان

در تاریخ ۲۵ ژانویه سال ۱۹۰۵ میلادی در معدنی در پرتوریای آفریقای جنوبی، «فردریک ولز» در عمق ۶ متری زمین، بزرگ‌ترین الماس دنیا را کشف کرد. این اکتشاف به سرعت به مالک این معدن یعنی «سر توماس کولینان» ارائه شد. مالک معدن، این الماس را به دولت محلی فروخت و دولت محلی نیز آن را به‌عنوان هدیه تولد به پادشاه بریتانیا ادوارد هفتم اهدا کرد.

الماس کولینان به ۹ الماس بزرگ تبدیل شده است

وظیفه تراش و برش دادن این الماس بزرگ به «جوزف اشر» داده شده بود که قبلا سابقه تراش دادن الماس‌های بزرگ را داشته است. او ۶ ماه را صرف مطالعه روی این الماس کرد و در اولین تلاش خود، با شکست روبه‌رو شد. در تلاش دومش، او موفق شد تا با موفقیت، این الماس را برش دهد. الماس کولینان به ۹ الماس بزرگ و بیش از ۱۰۰ الماس کوچک‌تر تبدیل شد.

الماس کولینان ۱ 

  • وزن: ۵۳۰ قیراط

الماس کولینان ۱، بزرگ‌ترین برش از الماس اصلی کولینان به شمار می‌رود. این الماس از بخش بالایی الماس اصلی برش خورده است و دومین الماس تراش‌خورده جهان از لحاظ اندازه محسوب می‌شود. الماس کولینان ۱ به‌عنوان ستاره بزرگ آفریقا نیز شناخته می‌شود و شکل آن شبیه به گلابی است.

الماس کولینان ۱ حدود ۵۳۰ قیراط وزن و ۷۴ وجه دارد. این الماس هم‌اکنون جزو جواهرات سلطنتی انگلیس محسوب می‌شود. آخرین ارزش‌گذاری روی این الماس مربوط به سال ۱۹۰۸ میلادی است که ارزش آن حدود ۲٫۵ میلیون دلار تخمین زده شده بود.

الماس کولینان ۲

  • وزن: ۳۱۷ قیراط

الماس کولینان ۲ که به‌عنوان ستاره دوم آفریقا شناخته می‌شود شامل ۶۶ وجه است و حدود ۳۱۷ قیراط وزن دارد. این الماس در روی تاج سلطنتی انگلیس قرار دارد و دارای چندین خراش و یک شکستگی جزئی است.

الماس کولینان ۳

  • وزن: ۹۴ قیراط

الماس کولینان و متشقات آن

منبع: دایموندگلکسی

سومین الماسی که از الماس اصلی کولینان برش داده شده است، به نام ستاره کوچک آفریقا شناخته می‌شود. وزن این الماس حدود ۹۴ قیراط است و روی سنجاق سینه ملکه الیزابت دوم قرار دارد. قبل از آن نیز این الماس، تاج ملکه مری در سال ۱۹۱۱ را تزئین کرده بود. در سال ۱۹۱۲ نیز، از این الماس برای تاج تیارا، ملکه دربار دهلی، استفاده شده بود.

الماس کولینان ۴

  • وزن: ۶۳ قیراط

این الماس نیز همانند الماس کولینان ۳ به نام ستاره کوچک آفریقا شناخته می‌شود. این الماس مربع شکل و حدود ۶۳ قیراط وزن دارد و تا سال ۱۹۱۴ میلادی روی تاج ملکه مری قرار داشته و پس از آن، روی سنجاق سینه ملکه الیزابت دوم قرار گرفته است.

الماس کولینان ۵

  • وزن: ۱۸٫۸ قیراط

پنجمین الماس کولینان، به‌شکل قلب است و ۱۸٫۸ قیراط وزن دارد. این الماس به‌عنوان زیورآلاتی برای ملکه مری در دربار دهلی در سال ۱۹۱۱ میلادی استفاده شده بود. الماس کولینان ۵، دارای یک بخش بزرگ و چندین قطعه کوچک است و این قطعه‌های کوچک، اطراف این تکه بزرگ قرار دارند.

الماس کولینان ۶

  • وزن: ۱۱٫۵ قیراط

الماس کولینان ۶ شبیه به گلابی است و ۱۱٫۵ قیراط وزن دارد و در کنار الماس کولینان ۸ روی یک گل سینه قرار دارد. این الماس بخشی از مجموعه جواهرات دربار دهلی محسوب می‌شود که توسط ملکه مری استفاده می‌شدند.

الماس کولینان ۷

  • وزن: ۸٫۸ قیراط

شاه ادوارد هفتم الماس کولینان ۷ را به همسرش ملکه الکساندرا هدیه داده بود؛ اما این ملکه پس از مرگ پادشاه، آن را به ملکه مری داد. این الماس ۸٫۸ قیراط وزن دارد و ملکه مری آن را در گردنبند دربار دهلی جای داده است.

الماس کولینان ۸

  • وزن: ۶٫۸ قیراط

الماس های ریز

منبع: پیکسابی

هشتمین الماس برش داده شده از الماس اصلی کولینان، مستطیل شکل است و ۶٫۸ قیراط وزن دارد. این الماس روی یک سنجاق سینه قرار گرفته است که بخشی از جواهرات سلطنتی دربار دهلی محسوب می‌شود. معمولا از این الماس و الماس کولینان ۶ در کنار یکدیگر استفاده می‌شود.

الماس کولینان ۹

  • وزن: ۴٫۳۹ قیراط

آخرین و کوچک‌ترین الماس برش داده شده از الماس اصلی کولینان، الماس کولینان ۹ است که ۴٫۳۹ قیراط وزن دارد. این الماس روی یک حقله قرار گرفته که در دستان ملکه الیزابت دوم بوده است.

بزرگترین الماس هستی

بزرگترین الماس هستی، روی سیاره زمین نیست؛ بلکه در فضا قرار دارد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، یک ستاره کوتوله کشف شده بود که سرشار از الماس بود. احتمالا بشر هرگز نخواهد توانست تا به این الماس‌ها دست یابد و آن‌ها را به جواهرات زیبا تبدیل کند.

بزرگترین الماس تراش خورده دنیا

  • نام الماس: جوبیلی طلایی
  • وزن: ۵۴۵ قیراط

الماس جوبیلی طلایی

منبع: نامشخص

با اینکه الماس کولینان، بزرگترین الماس خام دنیا به شمار می‌رود، برش‌هایی که روی آن صورت گرفته، باعث شده تا الماس‌های ساخته شده از آن، عنوان بزرگترین الماس تراش خورده دنیا را نداشته باشند. در واقع، الماس کولینان ۱، بزرگترین الماس مشتق شده از الماس اصلی، در رده دوم بزرگترین الماس تراش‌خورده جهان قرار دارد.

الماس جوبیلی طلایی، بزرگ‌ترین الماس تراش خورده دنیا محسوب می‌شود

الماس جوبیلی طلایی، بزرگترین الماس تراش خورده دنیا محسوب می‌شود. این الماس در سال ۱۹۸۵ میلادی در همان معدنی کشف شده است که الماس کولینان پیدا شده بود. الماس جوبیلی طلایی ۵۴۵ قیراط (معادل ۱۰۹ گرم) وزن دارد. این الماس، از جمله جذاب‌ترین الماس‌های دنیا به شمار می‌رود. برش و تراش این الماس نزدیک به دو سال به طول انجامیده بود و این شکل زیبا و طلایی را به آن داده است.

در سال ۱۹۹۵ میلادی، گروهی از تاجران تایلندی، این الماس را خریداری کردند و آن را به‌عنوان یک هدیه تولد به پادشاه کشور تایلند اهدا کردند. امروزه، این الماس در کاخ سلطنتی تایلند قرار دارد و بخشی از جواهرات سلطنتی این کشور محسوب می‌شود. ارزش این الماس حدود ۴ تا ۱۲ میلیون دلار تخمین زده شده است.

بزرگترین الماس‌های رنگین

انواع الماس ها

منبع: baunat

بیشتر الماس‌هایی که در سراسر جهان استخراج می‌شوند، عمدتا بدون رنگ هستند؛ با این وجود، الماس‌هایی هستند که رنگ‌های جذاب و خیره‌کننده‌ای دارند و همین رنگ‌ها باعث کمیاب شدن این الماس‌ها شده است. 

الماس جوبیلی طلایی

الماس جوبیلی طلایی، علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین الماس تراش خورده جهان به شمار می‌رود، بزرگترین الماس رنگین جهان نیز محسوب می‌شود.

بزرگترین الماس صورتی

  • وزن: ۱۸۲ قیراط

الماس دریای نور

عکاس: نامشخص

بزرگترین الماس صورتی رنگ در دنیا را می‌توان الماس دریای نور دانست. این الماس حدود ۱۸۲ قیراط وزن دارد و بخشی از جواهرات ایران به شمار می‌رود. این الماس در معادن کشور هندوستان کشف شده است. البته از لحاظ کیفیت، الماس دریای نور، بهترین الماس صورتی محسوب نمی‌شود و الماس «پینک استار» با وزن ۵۹ قیراط است که از کیفیت بالاتری نسبت به الماس دریای نور برخوردار است.

بزرگترین الماس آبی

  • وزن: ۴۱ قیراط

بزرگترین الماس آبی جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی در جمهوری بوتسوانا کشف شده است. سنگ تراش نخورده آن حدود ۴۱ قیراط وزن داشته بود؛ اما پس از برش و تراش، وزن این الماس به ۲۰ قیراط رسیده بود. این الماس به نام خلیج اوکاوانجو در جمهوری بوتسوانا، به نام الماس آبی اوکاوانجو شهرت یافته است.

بزرگترین الماس زرد

  • وزن: ۱۲۸ قیراط

الماس مشهور تیفانی، بزرگترین الماس زرد رنگ جهان است. این الماس در سال ۱۸۸۸ میلادی در معادن دی بیرز، بزرگترین شرکت استخراج الماس در جهان، کشف شده بود. الماس تیفانی، هفتمین الماس رنگین بزرگ دنیا به شمار می‌رود. این الماس به‌شکل مربع است و تراش‌ها و کارهای زیادی روی آن انجام شده است. با این حال، کسانی که این الماس را به دست کرده‌اند، باعث شهرت جهانی این الماس شده‌اند. این افراد تنها خانم شلدون و آدری هپبورن بوده‌اند. ستاره برجسته سینما، آدری هپبورن این الماس را در فیلم صبحانه در تیفانی (Breakfast at Tiffany) در سال ۱۹۶۱ میلادی به دست کرده است.

بزرگترین الماس سیاه

  • وزن: ۵۵۵ قیراط

الماس اینگما

منبع: تجارت نیوز، عکاس ناشناس

الماس‌های سیاه رنگ که به نام کربنادوها نیز شناخته می‌شوند، تیره و مات هستند و درخشندگی نامحسوسی دارند. کاوشگران پرتغالی در برزیل در سال ۱۸۴۱ میلادی برای اولین بار این نوع الماس را کشف کردند و به‌دلیل شباهت آن به زغال، آن را کربنادو نامیدند.

بزرگترین الماس سیاه رنگ دنیا، الماس انیگما است

بزرگترین الماس سیاه رنگ دنیا، الماس انیگما نام دارد و حدود ۵۵۵ قیراط وزن دارد. این الماس حاصل برخورد سیارک یا شهاب سنگی در حدود ۲٫۶ تا ۳٫۸ میلیارد سال پیش به زمین بوده است. در درون این الماس، ماده آسبورنیت وجود دارد که تنها می‌توان آن را در درون شهاب‌ سنگ‌ها پیدا کرد. برش این الماس بسیار دشوار بوده است؛ اما پس از برش و تراش، این الماس اکنون ۵۵ وجه دارد. الماس انیگما اخیرا به قیمت پنج میلیون دلار به فروش گذاشته شده بود.

گرانترین الماس های دنیا

لزوما بزرگ‌ترین الماس‌ها در جهان، گرانترین الماس‌ها نیستند. در بیشتر موارد، تاریخچه الماس، تاثیر بسزایی در تعیین قیمت آن دارد. در ادامه، گران‌بهاترین الماس‌های جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

الماس کوه نور

  • وزن: ۱۰۹ قیراط
  • قیمت: تعیین نشده

الماس کوه نور در معدنی در هندوستان کشف شده بود و حدود ۱۰۹ قیراط وزن دارد. نادر شاه، این الماس را از هند به ایران آورده بود. ارزش فعلی این الماس در حال حاضر نامشخص است؛‌ اما بدون شک، گرانترین الماس جهان محسوب می‌شود. این الماس اکنون در روی تاج ملکه الیزابت دوم و در برج لندن قرار دارد.

الماس سانسی

  • وزن: ۵۵ قیراط
  • قیمت: تعیین نشده

یکی دیگر از الماس‌های گران‌بهای جهان، الماس سانسی است که در سال ۱۴۴۷ میلادی کشف شده و از آن زمان، سرقت‌ها و خشونت‌های بسیاری به خود دیده است. این الماس در اختیار پرتغالی‌ها، دربار فرانسه و همچنین خانواده سلطنتی بریتانیا بوده است. امروزه، این الماس خارق‌العاده در موزه لوور فرانسه قرار دارد.

الماس کولینان

  • وزن: ۳ هزار و ۱۰۶ قیراط
  • قیمت: ۴۰۰ میلیون دلار

الماس اصلی کولینان حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارزش دارد؛ اما این الماس به الماس‌هایی همچون الماس کولینان ۱ و ۲ و صدها الماس کوچک تبدیل شده است.

الماس هوپ

  • وزن: ۴۵ قیراط
  • قیمت: ۳۵۰ میلیون دلار

الماس هوپ

منبع عکس: baunat؛ عکاس: ناشناس

الماس هوپ (امید) حدود ۳۵۰ میلیون دلار ارزش دارد. این الماس دارای رنگ آبی کمیابی است که باعث شهرت این الماس شده بود. این الماس در اختیار پادشاه لویی چهاردهم قرار داشته بود و به نام آبی فرانسوی شهرت داشت. با این حال، از سال ۱۸۳۰ میلادی، این الماس همانند نام مالک انگلیسی خود، به نام هوپ معروف شده است.

الماس سنتنری دی بیرز

این الماس حدود ۲۷۳ قیراط وزن دارد و حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش گذاری شده است. این الماس در سال ۱۹۸۶ میلادی کشف شده بود. با توجه به نام این الماس، می‌توان متوجه شد که در معادن کمپانی دی بیرز در آفریقای جنوبی کشف شده است.

پرسش‌های متداول

بزرگترین الماس خام دنیا کدام است؟

الماس کولینان

بزرگترین الماس تراش خورده دنیا کدام است؟

الماس جوبیلی طلایی

بزرگترین الماس رنگین دنیا کدام است؟

الماس جوبیلی طلایی

گرانترین الماس‌های جهان کدامند؟

الماس کوه نور، الماس سانسی، الماس هوپ و الماس سنتنری دی بیرز

منبع عکس کاور؛ وب‌سایت History

مطالب مرتبط:

دیدگاه