تعیین حریم و عرصه محوطه تاریخی رفیع آباد کلید خورد

نادر نینوایی
نادر نینوایی دوشنبه، ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۴
تعیین حریم و عرصه محوطه تاریخی رفیع آباد کلید خورد

تعیین حریم و عرصه محوطه تاریخی رفیع‌آباد مرودشت استان فارس با هدف جلوگیری از تخریب آن آغاز شد.

محوطه رفیع آباد مرودشت فارس برای جلوگیری از تهدید و تخریب‌های گسترده‌تر، تعیین عرصه و حریم می‌شود.

گمانه‌زنی در این محوطه تاریخی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم با هدف جلوگیری از تهدیدات اساسی در راستای تسطیح عرصه و تخریب حریم این اثر تاریخی ـ فرهنگی به سرپرستی مشترک «فهیمه همایون» و «یونس زارع» در حال انجام است.

فهیمه همایون، سرپرست هیئت باستان‌شناسی محوطه رفیع‌آباد، دراین‌باره گفت:

این محوطه تاریخی در شهرستان مرودشت استان فارس در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال این شهر و حد فاصل دو مجموعه ارزشمند تاریخی تخت جمشید و نقش رستم قرار گرفته است. بر اساس یافته‌های فرهنگی سطحی و مطالعات اولیه، این محوطه قدمتی از دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی دارد و در سال‌های اخیر با توسعه فعالیت‌های کشاورزی و خطوط انتقال برق، بخش‌هایی از محوطه در اثر تسطیح زمین‌های اطراف از بین رفته است.

همایون افزود:

با توجه به قرارگیری محوطه رفیع‌آباد در میان زمین‌های کشاورزی و تهدیدات ناشی از فعالیت‌های کشاورزی، راه‌سازی و عمرانی و همچنین جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر این محوطه ارزشمند، لزوم اجرای پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی رفیع‌آباد ضروری و حائز اهمیت است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی محوطه رفیع‌آباد یادآور شد:

این پروژه با حمایت مجموعه جهانی تخت جمشید، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس و با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه