مسافران می‌توانند پرواز با تاخیر دو ساعت را لغو و بهای بلیط را پس بگیرند

فاطمه کرمی
فاطمه کرمی شنبه، ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۵
مسافران می‌توانند پرواز با تاخیر دو ساعت را لغو و بهای بلیط را پس بگیرند

اگر تاخیر پرواز بیش از دو ساعت شود، مسافران می‌توانند از پرواز انصراف داده و بهای کامل بلیط خود را دریافت کنند.

طبق آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر، در صورتی که تاخیر پرواز بیش از دو ساعت بکشد، مسافران می‌توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیط خود اقدام کند. همچنین، در صورتی‌که اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیط، با سرویس هوایی سایر شرکت‌های هواپیمایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام کند.

حقوق مسافر مجموعه‌ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست‌اندرکاران امور پروازی را تدوین می‌کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شان و منزلت مسافران در فرایند مسافرت‌های هوایی است. رعایت این مجموعه حمایتی، برای کلیه شرکت‌های هواپیمایی لازم‌الاجرا است.

آیین‌نامه حقوق مسافر برای پروازها فروردین‌ماه ۱۳۹۴ اصلاح شده و آخرین ویرایش آن پس از چندی کش‌وقوس، در نهایت آذرماه امسال ابلاغ شد.

بر اساس این آیین‌نامه، در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز در مبدا، بر اساس ساعت پرواز مندرج در بلیط مسافر و در صورتی که در شرایط فوق‌العاده نباشد، لازم است نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع‌رسانی درست درباره تاخیر پرواز پیش‌بینی‌نشده اقدام کند.

در صورتی که تأخیر بیش از دو ساعت طول بکشد، مسافران می‌توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیط خود اقدام کنند. در صورتی‌که اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیط، با سرویس هوایی سایر شرکت‌های هواپیمایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام کند.

درصورت قصور شرکت هواپیمایی یا امتناع از انجام آن، مسافر می‌تواند خود راسا نسبت به خرید بلیط در همان کلاس یا کلاس بالاتر با تایید رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی و درصورت امتناع او، با تایید مدیر ترمینال اقدام کند.

مسافر می‌تواند پس از انجام مسافرت با ارائه مدارک مثبته دال‌بر خرید بلیط جدید، نسبت به دریافت وجه بلیط خریداری‌شده در مسیر مورد نظر از شرکت هواپیمایی اصلی اقدام کند. استرداد وجه مذکور، حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت از تاریخ ارسال و دریافت آن، توسط شرکت هواپیمایی اصلی الزامی است.

در صورتی‌که شرکت‌های هواپیمایی در زمان پرواز تعیین‌شده در بلیط هواپیما، مسافران را از طریق سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل کنند، مشمول پرداخت خسارت یا جریمه تاخیر یا ابطال نخواهند شد. درصورت رضایت نداشتن مسافر بهای بلیط بدون کسر جریمه به‌طور کامل به مسافر پرداخت شود.

تاخیر انعکاسی (تاخیر متصل به پرواز)، صرفا اولین پرواز متصل، تا ۱۸۰ دقیقه مشمول تاخیر و پرداخت خسارت آن نخواهد بود.

در صورتی که مراتب تاخیر پرواز تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز به مسافران اطلاع‌رسانی شود، مبنای محاسبه و تعیین میزان تاخیر پرواز، زمان جدید اعلام‌شده خواهد بود اما چنانچه اطلاع‌رسانی مزبور بعد از موعد مقرر (۷۲ ساعت قبل از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و تعیین میزان تاخیر پرواز، زمان درج‌شده در بلیط است.

با توج به شرایط پرداخت میزان جبران خسارت مندرج در شیوه‌نامه، شرکت هواپیمایی موظف است بر اساس فهرست مسافران، بدون مراجعه حضوری مسافر یا اعمال شرایط دیگر از قبیل تکمیل فرم، اقدام کند.

همچنین، در صورت تاخیر بالای پنج ساعت و ممکن نبودن پرواز جایگزین، هزینه اقامت در هتل، بر عهده شرکت هواپیمایی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه