تپه پیش از تاریخ داود آباد تعیین عرصه می‌شود

نادر نینوایی
نادر نینوایی شنبه، ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۴
تپه پیش از تاریخ داود آباد تعیین عرصه می‌شود

با توجه به وجود سفال‌های تاریخی در زمین‌های اطراف تپه داودآباد،  تعیین عرصه و حفاظت از آن در دستور کاری اداره کل میراث فرهنگی تهران قرار گرفت.

در بازدید رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی از تپه داود‌آباد قرچک، برگمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و حفاظت از این اثر ثبت ملی، توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید شد.

این بازدید با حضور لیلا خسروی، محمدرضا نعمتی و علی فرحانی، به‌ترتیب رئیس و اعضای هیئت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی به‌منظور حل مشکل مالکان زمین‌های واقع در عرصه تپه داودآباد واقع در جنوب شرق روستای داودآباد و غرب شهر قرچک انجام شد.

تپه مذکور که محوطه‌ای بزرگ در کنار جاده آسفالته است از چندین تپه در کنار هم تشکیل شده که به‌جز تپه غربی سایر تپه‌ها به‌طور کامل تسطیح و بخش زیادی از تپه غربی خاک‌برداری و تخریب شده است و در حال حاضر زباله‌های روستا در کنار این تپه دپو و سوزانده می‌شود. در سطح تپه اصلی که ارتفاع آن بین ۹ تا ۱۰ متر است و زمین‌های اطراف آن سفال‌های زیادی مربوط به دوره مس و سنگ و عصرآهن وجود دارد.

پس از بررسی مشخص شد، زمین‌های مورد مناقشه، در عرصه این تپه مهم پیش از تاریخی که در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده، قرار دارد و ضروری است که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه را در اولویت قرار داده و به امر حفاظت آن نیز توجه کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه