شهر زیرزمینی «سامن» افتتاح شد

فاطمه کرمی
فاطمه کرمی پنجشنبه، ۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۲
شهر زیرزمینی «سامن» افتتاح شد

مجموعه تاریخی دستکند «سامن» افتتاح شد و بهره‌برداری رسید.

این مجموعه تاریخی که به «دستکند سامن» معروف است، امروز، پنجشنبه ۸ دی‌ماه، با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از گذشت ۱۷ سال از کشف، افتتاح شد.

دستکند سامن در سال ۱۳۸۴ کشف شده، مطالعات باستان‌شناسی و کاوش‌های این مجموعه از دو سال بعد تا سال ۱۳۹۴ ادامه داشته است و اشیای و اسکلت‌های انسانی کشف‌شده از این مجموعه نیز به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر منتقل شده تا پس از تکمیل و افتتاح در سایت موزه دستکند سامن در معرض دید گردشگران قرار گیرد.

تکمیل نورپردازی فاز نخست انجام شده و ورودی مجموعه، ساختمانی ۱۷۰ متری است که سه سال پیش از شرکت مخابرات خریداری و به‌عنوان محل استقرار کارکنان و نگهبانان مجموعه، مرمت و بازسازی شد. خروجی مجموعه که به خانه شخصی یکی از شهروندان منتهی می‌شد، در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته است. همچنین، نصب دوربین‌های مدار بسته، مرمت، مطالعات باستان‌شناسی، خریداری، آزادسازی املاک و بخش‌های دیگر که دستکند در زیر آن‌ها واقع‌ شده است، در حال انجام است و طی سال‌های آینده به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

اشیای کشف‌شده از این مجموعه نشان می‌دهد، هسته اولیه این سکونتگاه، به دوره اشکانیان تعلق دارد؛ اما در دوره ساسانی نیز کاربری داشته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه