جراحی زیبایی هدف نخست گردشگران سلامت برای سفر به ایران

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۲
جراحی زیبایی هدف نخست گردشگران سلامت برای سفر به ایران

به گفته دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور بیشترین بیماران خارجی برای عمل زیبایی، پیوند اعضا، چشم‌پزشکی و درمان ناباروری به کشورمان می‌آیند.

بر اساس اعلام دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور بیشترین بیماران خارجی ایران جهت عمل زیبایی، پیوند اعضا، چشم‌پزشکی و درمان ناباروری به ایران می‌آیند.

دیاکو عباسی، دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور، با اشاره به برنامه‌ریزی ایران در یک افق چهار ساله برای رسیدن به درآمد سالانه ۳٫۵ میلیارد دلار در حوزه گردشگری سلامت (درمانی و تندرستی)، اظهار کرد:

گردشگران این حوزه با دو هدف درمان و تندرستی بیشتر از کشورهای عراق، افغانستان، عمان، آذربایجان، قطر و بحرین برای عمل‌های زیبایی، پیوند اعضا، کبد، چشم‌پزشکی، درمان ناباروری با آی‌وی‌اف، قلب و عروق، تندرستی و آب درمانی به ایران سفر می‌کنند.

او بدون آن‌که به بازه زمانی مشخصی اشاره کند، تعداد ویزاهای درمانی صادر شده از سوی وزارت امور خارجه را ۳۵۰ هزار ویزا اعلام کرد و با این احتمال که آمار رسمی کمتر از آمار واقعی مراجعه بیماران خارجی به ایران باشد، تخمین زد آمار اصلی بین۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر است و در ادامه گفت: ‌

این افراد (معمولا) با ویزای درمان به کشور نمی‌آیند و به مراکز و کلینک‌های فاقد مجوز و زیرپله‌ای مراجعه می‌کنند.

به گفته دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور، تعداد بیمارستان‌های دارای مجوز IPD، که بیمار خارجی می‌پذیرند، ۲۱۰ واحد و مراکز آب درمانی ۴۰۰ عدد در سراسر کشور است و ۶۰۰ دفتر گردشگری نیز مجوز فعالیت گردشگری سلامت دارند.

عباسی اضافه کرد:‌

شیراز، مشهد، یزد، تبریز، ارومیه، اهواز، رامسر، اردبیل، کرمانشاه، تهران، اصفهان و سنندج بیشترین ظرفیت را در حوزه گردشگری سلامت دارند.

او همچنین گفت:

بخش گردشگری پزشکی تا پیش از همه‌گیری کرونا حدود یک تا یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد داشته است.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور معتقد است:

گردشگران حوزه پزشکی حدود چهار برابر دیگر گردشگران هزینه می‌کنند و بین ۸ تا ۱۳ هزار دلار متوسط هزینه‌کرد گردشگرانی است که با هدف درمان وارد ایران می‌شوند.

او در عین حال اظهار کرد که ایران هنوز به مقصد گردشگری سلامت تبدیل نشده است و در طول چند سال گذشته نتوانستیم در سطح بین‌المللی بازارسازی کنیم و زیرساخت‌های لازم را برای فعالان این حوزه در بازارهای هدف ایجاد کنیم.

عباسی با بیان اینکه در مسیر برندسازی ملی گردشگری سلامت نیز گام‌های خوبی برداشته نشده است، گفت:

برند گردشگری سلامت ایران در بازارهای هدف به‌خوبی شناخته نشده است. برای برندینگ و تبلیغات از طریق حضور پررنگ‌تر در پلتفرم‌های بین‌المللی برنامه جدی داریم که کسب‌وکارها، شرکت‌ها و مراکز درمانی را معرفی کنیم و برند گردشگری سلامت را در سطح بین‌المللی بشناسانیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه