ضوابط و استانداردهای هتل‌ها بازنگری می‌شوند

نادر نینوایی
نادر نینوایی جمعه، ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۱
ضوابط و استانداردهای هتل‌ها بازنگری می‌شوند

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، به همکاری با سازمان استاندارد برای بازنگری ضوابط و استاندارد هتل‌ها و تاسیسات گردشگری تاکید کرد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به همکاری با سازمان استاندارد برای بازنگری ضوابط و استاندارد هتل‌ها و تاسیسات گردشگری به تشریح سیاست‌های معاونت گردشگری در این راستا پرداخت.

یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در این رابطه گفت:

هم‌اکنون حدود نیمی از هتل­‌های کشور از لحاظ کیفی در سطح استانداردهای جهانی هستند و هدف‌گذاری ما این است که ظرف دو سال آینده درجه و سطح ارائه خدمات در تمامی هتل­‌های کشور کاملا مطابق سطح استاندردهای تعریف شده و بین‌المللی باز تعریف شود.

وی درباره بازنگری و تدوین ضوابط و استانداردهای گردشگری و رویکرد معاونت گردشگری بیان کرد:‌

به‌طور کلی بازنگری و تدوین ضوابط و استانداردهای گردشگری هر چند سال یک بار بر اساس شاخص‌ها و نیازسنجی تاسیسات گردشگری در دستور کار اداره‌کل نظارت قرار دارد و در حال حاضر بازنگری هتل‌ها در دست بررسی است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به رویکردهای مورد نظر معاونت گردشگری گفت:

تاکیدمان بر این است که اولاً نظر و سلیقه ارزیابی‌کننده تأثیری در روند ارزیابی نداشته باشد، بنابراین ضوابط به‌صورت صفر و یکی است. ثانیاً تلاش شده بخش‌هایی که در حوزه ایمنی و بهداشت کمتر به آن پرداخته شده، تقویت شود. ثالثاً سعی بر این است که نحوه ارزیابی و معیار محاسبه ساده‌سازی شود، به‌عنوان مثال بخش‌هایی از حداقل‌های دسترسی‌پذیری و توسعه پایدار را به‌صورت الزامی تعیین کنیم.

نقی‌زاده در ارتباط با نحوه اجرای استانداردسازی هتل‌ها بیان کرد:

در حال حاضر استانداردسازی تاسیسات گردشگری توسط شرکت‌های عامل تطبیق و ارزیابی واحدها در سطح کشور انجام می‌شود. همچنین با توجه به نیازسنجی استان در زمینه استانداردسازی تاسیسات گردشگری و بر اساس شیوه‌نامه درجه‌بندی و ارزیابی تاسیسات گردشگری شرکت‌های فوق تقاضای خود را اعلام و در صورت حائز شرایط بودن و طرح در کمیسیون عالی طرح تطبیق موافقت اولیه صادر می‌شود.

چگونگی فرآیند وزارتخانه برای استانداردسازی

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره فرایند نظارت وزارتخانه بر استانداردسازی‌های انجام‌شده و کیفیت هتل‌ها توضیح داد:

نظارت بر کیفیت هتل‌­ها و سایر تاسیسات گردشگری در سطوح مختلفی انجام می‌­شود. هم تشکل‌­های بخش خصوصی در فرآیندهای نظارتی مشارکت دارد و هم بازدیدهای تلفیقی با دستگاه­‌هایی نظیر بهداشت، تعزیرات، پلیس اماکن و غیره در سطح شهرستان‌ها انجام می‌­پذیرد. در نهایت برای هر شهرستان در سطح کشور حداقل یک کارشناس بازرسی تعیین شده که مسئولیت ثبت بازرسی­‌های مختلف را در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا) بر عهده دارد.

او تصریح کرد:‌

ثبت نتایج بازرسی در سامانه الکترونیک، امکان بررسی وضعیت واحد گردشگری را در ادوار مختلف برای سطح نظارتی درون سازمانی فراهم می‌آورد. علاوه بر این کارشناسان نظارت معاونت گردشگری در فرآیند تعیین درجه واحدهای گردشگری، با حضور در جلسات کمیسیون درجه‌بندی استانی و انجام بررسی‌های میدانی، نظارت عالیه بر انجام عملیات ارزیابی و استانداردسازی را بر عهده دارند.

نقی‌زاده در پاسخ به این سئوال که استانداردهای ایران چه میزان با استانداردهای جهانی فاصله دارد، گفت:

وضعیت مراکز گردشگری و هتل‌ها شاید به سطح مطلوب نرسیده باشد ولی از استانداردهای جهانی هم عقب نمانده است، زیرا مطالعه تطبیقی انجام شده و یکی از کشورها را به‌عنوان پایلوت قرار داده، الگوسازی کرده و به نتیجه رسیده‌ایم.

او به اهمیت گذر از فرایند سنتی که در ارزیابی‌ها شکل گرفته به‌سمت فرایندهای نوین تاکید کرد و افزود:

از جمله برنامه‌های معاونت گردشگری برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی این است که ابزارهای خود را به تکنولوژی جدید تبدیل کنیم و پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به کیفیت مطلوب، در بحث ارزیابی نظرات مردم را دخیل کنیم.

۷۰۲ هتل موفق به اخذ گواهینامه کیفیت شده‌­اند

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با بیان اینکه حدود نیمی از هتل‌های کشور از لحاظ کیفی در سطح استانداردهای جهانی هستند، ادامه داد:

از مجموع ۱۴۴۰ هتلی که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند، تاکنون ۷۰۲ هتل موفق به اخذ گواهینامه کیفیت شده‌­اند که با عنایت به اینکه ضوابط ارزیابی هتل‌ها به‌نوعی اقتباس از هتل­‌های بین‌­المللی است، می‌­توان ادعا کرد حدود نیمی از هتل­‌های کشور از لحاظ کیفی در سطح استانداردهای جهانی هستند.

نقی‌زاده تصریح کرد:

استانداردسازی هتل­‌های کشور که در حال حاضر مقرر شده با همکاری سازمان ملی استاندارد درباره بازنگری ضوابط آن‌ها اقدام شود، فرآیندی الزامی است و بر اساس تمهیدات اجرایی به‌عمل آمده، تمدید پروانه بهره­‌برداری هتل­‌ها منوط به انجام عملیات ارزیابی بوده، انتظار می­‌رود ظرف مدت دو سال آینده درجه و سطح ارائه خدمات در تمامی هتل­‌های کشور کاملا مطابق سطح استاندردهای تعریف شده و بین‌المللی باز تعریف شود.

او همچنین در توضیح چگونگی نحوه نرخ‌­گذاری تاسیسات گردشگری گفت:

نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری در چارچوب ماده ۱۲ آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌­بندی و نرخ­‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آن‌ها، مصوب ۴ شهریور ۱۳۹۴ هیئت وزیران انجام می‌­شود. بر این اساس، در هر یک از تاسیسات گردشگری که موفق به دریافت گواهینامه کیفیت خدمات گردشگری شده‌­اند، نرخ اتاق، خوراک و سایر خدمات توسط بهره‌­بردار پیشنهاد شده و پس از تایید تشکل صنفی گردشگری و تایید نهایی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، یک نسخه از آن به‌منظور نصب در واحد مورد بهره‌­برداری ارسال می­‌شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در خاتمه ابراز داشت:

نرخ آن دسته از تاسیسات گردشگری که استانداردهای کیفیت خدمات گردشگری آن‌ها مصوب نشده، مشترکا توسط وزارت و تشکل گردشگری مربوطه و با در نظر گرفتن شاخص نرخ تورم سالانه اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلام ایران تعیین و به بهره‌بردار ابلاغ می‌­شود. همچنین، بر اساس دستورالعمل نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری، اعتبار نرخ‌نامه یک‌ساله بوده و هر ساله در مهرماه، وزارتخانه درچارچوب آیین­‌نامه مذکور و دستورالعمل اجرایی مربوطه درباره تعیین نرخ تاسیسات گردشگری ابلاغ می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه