برای سومین ژانویه متوالی گردشگران خارجی به ایران سفر نمی‌کنند

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۰
برای سومین ژانویه متوالی گردشگران خارجی به ایران سفر نمی‌کنند

به گفته رئیس جامعه تورگردانان ایران، برای سومین ژانویه متوالی گردشگران خارجی به ایران سفر نمی‌کنند.

رئیس جامعه تورگردانان ایران از سومین ژانویه بدون گردشگر ورودی به ایران خبر داد.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران، انتشار اخبار منفی از ایران در رسانه‌های بین‌المللی را دلیل اصلی لغو تورهای ورودی برشمرده و معتقد است با شرایط موجود، امیدی به جذب گردشگران برای تعطیلات ژانویه نیست.

به‌گفته پورفرج، در ماه‌های گذشته اندک رزروهایی برای سفر به ایران انجام شده بود اما اتفاقات اخیر سبب شد تا همان رزروهای اندک نیز لغو شود و احتمال ورود تورهای خارجی در آینده نیز بسیار کم است. رئیس جامعه تورگردانان معتقد است اطلاعیه‌هایی که کشورهای مختلف درباره عدم سفر به ایران یا فراخواندن شهروندانشان از ایران منتشر کرده‌اند، بر لغو سفرهای ورودی، هیچ تاثیری نداشته است؛ ضمن آنکه دیگر چنین اطلاعیه‌هایی منتشر نشده اما شرایط موجود به‌گونه‌ای‌ است که سفرها لغو شده‌اند.

او دراین‌باره می‌گوید:

نه‌تنها در زمان کنونی خبری از تورهای ورودی نیست، بلکه برای ماه‌های آینده نیز هیچ رزروی نداریم. حدود سه سال است که نمی‌توانیم در تعطیلات ژانویه گردشگر داشته باشیم. تصور می‌کردیم که بتوانیم برای سال نو ۲۰۲۳ میلادی تعدادی تور ورودی داشته باشیم؛ اما این امر محقق نشد و حتی برای تعطیلات ژانویه ۲۰۲۳ میلادی نیز رزرو ورودی نداریم.

به‌گفته رئیس جامعه تورگردانان ایران، علاوه بر ژانویه ۲۰۲۳ میلادی، تا این لحظه هیچ رزروی برای بهار ۱۴۰۲ انجام نشده است؛ این در حالی است که فصل بهار فصل پر مسافر ایران است. به‌گفته وی، اگر قرار بود سفری در این بازه زمانی صورت گیرد، تا حالا باید تورهای سفر به ایران بسته می‌شد؛ اما با توجه به اینکه هیچ رزروی انجام نشده، به نظر می‌رسد گردشگری ورودی ایران فرصت بهار را نیز از داده است.

با این وجود، پورفرج معتقد است اگر شرایط تغییر کند می‌توان به ورود گردشگران امیدوار بود اما حجم اخبار منفی و به زعم او، اخبار نادرست از ایران در رسانه‌های خارجی آن‌قدر زیاد است که این تغییر دور از انتظار است. او با اشاره به اینکه مشکلی برای صدور ویزای گردشگران ورودی وجود ندارد و وزارت امور خارجه نیز ممنوعیتی برای ورود گردشگران خاصی اعلام نکرده است، درباره وضعیت صدور ویزا برای گردشگران ورودی نیز می‌گوید:

مسئله آنجا است که درخواستی برای صدور ویزا نداریم؛ چراکه گردشگر نداریم.

پورفرج با اشاره به عدم وفاداری کشورهای شرقی همچون چین به تعهداتشان، می‌گوید:

در حال حاضر نه‌تنها از اروپا، بلکه از چین و روسیه نیز درخواستی برای سفر به ایران نیست. بیشترین تعداد تورهای ورودی ایران از کشورهای اروپایی و آمریکا است اما در حال حاضر، اخبار منفی از ایران به‌اندازه‌ای‌ است که تورها سفر خود به ایران را لغو می‌کنند. در این بین کشورهای شرقی مانند چین هیچ‌گاه به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، این در حالی است که ایران برای چین و روسیه هزینه می‌کند اما، آن‌ها به فکر منافع خود هستند و به تعهداتشان عمل نمی‌کنند. تورهای گروهی نیز از روسیه به ایران نیامدند.

پیش از این، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی تهران اعلام کرده بود شرایط به‌گونه‌ای است که به تورهای اردیبهشت ۱۴۰۲ هم امید نداریم.

مطالب مرتبط:

منبع قطبنما

دیدگاه