مرکز پژوهش‌های مجلس خواستار توقف مرمت غیر اصولی مسجد جامع عباسی شد

نادر نینوایی
نادر نینوایی شنبه، ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰
مرکز پژوهش‌های مجلس خواستار توقف مرمت غیر اصولی مسجد جامع عباسی شد

مرکز پژوهش‌های مجلس مرمت گنبد مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطف‌الله را غیراستاندارد و خارج از  علم مرمت خواند و اعلام کرد که مرمت این گنبدها باید متوقف شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس اقدامات صورت گرفته در مرمت گنبد مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطف‌الله را غیراستاندارد و خارج از عرف و علم مرمت خواند و اعلام کرد که مرمت این دو گنبد باید سریع‌تر متوقف شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در چهار بند، نتیجه بررسی خود درباره مرمت گنبد مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطف‌الله را اعلام کرد. بر اساس نظر مرکز پژوهش‌ها اقدامات صورت گرفته مرمت نبوده، بلکه نوسازی است. از ۱۶۰ سال پیش تا سال ۱۳۸۹ هیچ‌گونه تغییری بر کاشی‌های شکم گنبد رخ نداده بود؛ اما در مرمت اخیر کاشی‌های شکم گنبد نیز تخریب و تعویض شده است.

همچنین این گزارش می افزاید:

طرح یا طرح‌های مرمتِ کارشناسی شده که توسط کمیته یا شورای فنی تایید شود اصلا وجود نداشته، طرح مطالعاتی صحیحی برای مرمت انجام‌نشده و در واقع سلیقه فردی یا گروهی در این امر دخیل بوده است.

افزون بر این، بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها در خصوص اجرای طرح نیز نظارت مناسبی صورت نگرفته است. عدم وجود طرح جامع مرمت، طولانی شدن فرایند اجرا، تغییرات مدیریتی و نبود نگاه کارشناسی از جمله دلایل نبود نظارت است.

بر مبنای گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس کیفیت مواد و مصالح به‌کاررفته و رنگ و شکل نقوش آن با کاشی‌های قدیمی هم‌خوانی ندارد و در این زمینه نظارتی نیز وجود نداشته است.

 مرکز پژوهش‌ها در انتهای گزارش خود می‌نویسد:

در کل می‌توان گفت که اقدامات صورت گرفته در مرمت گنبدها غیراستاندارد و خارج از عرف و علم مرمت بوده و باید سریع‌تر متوقف شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه