واگذاری بناهای تاریخی از طریق مزایده الکترونیک

نادر نینوایی
نادر نینوایی سه شنبه، ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۹
واگذاری بناهای تاریخی از طریق مزایده الکترونیک

برای نخستین بار واگذاری بناهای تاریخی در اختیار صندوق احیا و بهره‌برداری، از طریق سامانه الکترونیک صورت گرفت.

برای اولین بار مزایده بناهای تاریخی در اختیار صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها از طریق سامانه الکترونیک انجام و طی آن ۶ بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شد. مزایده صندوق توسعه و احیای میراث فرهنگی برای اولین بار به‌صورت مجازی و الکترونیکی و از طریق سامانه ستاد الکترونیکی دولت برگزار شد.

در نخستین مزایده الکترونیکی بناهای تاریخی کاروانسرای جانانلوی کلیبر، کاخ ناصرالدین میرزای تهران، گراند هتل قزوین، خانه ضرابی و کوشک چشم علی دامغان حمام ارامنه همدان به مزایده گذاشته شد. این مزایده با محدودیت متقاضی روبه‌رو بوده و چهار بنا مجدد به دوره بعد موکول شده است.

دراین‌باره حسین ساری مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی الکترونیکی شدن مزایده‌ها را باعث جلوگیری از صرف هزینه‌های بی مورد، رعایت عدالت، دسترسی همگانی، افزایش سرعت و دقت دانست.

ساری همچنین علت عدم استقبال از مزایده الکترونیکی را ناشی از عدم آگاهی کامل متقاضیان و برگزار کنندگان دانست و گفت:

مخاطبان صندوق درباره فرایند واگذاری به بخش خصوصی مانند ما عادت به مزایده الکترونیکی نداشتند اما چون بناست که از این به بعد مزایده‌ها الکترونیکی باشد، آموزش‌های لازم داده خواهد شد و تلاش می‌کنیم برخی نقاط ضعف در دوره‌های بعد تکرار نشود.

به این ترتیب با توجه به برگزاری الکترونیک مزایدات از طریق سامانه ستاد ایران زمان‌بندی فرایند مزایده شفاف و اعلام شد. بر اساس این برنامه‌ریزی به‌طور مداوم و ماهانه مزایدات متعددی در خصوص بناهای تاریخی برگزار شد که اولین دوره این مزایده الکترونیکی در آبان ماه انجام گرفت. البته علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق توسعه و احیا اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق مراجعه به کاتالوگ مجازی دریافت کنند.

از آنجا که مرمت و بهره‌برداری. ۶۷۰ بنای تاریخی در اختیار وزارت میراث فرهنگی است و صندوق احیا وظیفه واگذاری آن‌ها را بر عهد دارد؛ از این به بعد صندوق احیا تمام مزایدات خود را در سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) برگزار می‌کند.

در همین راستا کلاس‌های آموزشی روزانه نیز توسط مرکز آموزش سامانه تدارکات الکترونیکی دولت برگزار می‌شود و افراد می‌توانند با ثبت نام به آن مراجعه کرده و این فرایند را آموزش ببینند.

در خصوص دوره‌های آموزشی اختصاصی رایگان شرایط این‌گونه است که همه دستگاه‌های اجرایی در صور نیاز به دوره‌های آموزشی به‌صورت اختصاصی، می‌توانند از طریق منوی «تیک تینگ (موجود در کارتابل‌ها)» درخواست دوره آموزشی خود را ارسال کرده تا بعد از بررسی درخواست توسط کارشناسان مربوطه، هماهنگی لازم جهت برگزاری دوره انجام شود.

همه دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی متقاضی می‌توانند به‌صورت روزانه، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۰ برای دستگاه‌های اجرایی و از ساعت ۱۴ تا ۱۵ برای بخش خصوصی به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود که می‌توانند از طریق لینک موجود در آن شرکت کنند.

مطالب مرتبط:

منبع مهر

دیدگاه