جولان آتش در جنگل‌های هیرکانی شمال ایران

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۸
جولان آتش در جنگل‌های هیرکانی شمال ایران

جنگل‌های هیرکانی در گیلان و مازندران با از راه رسیدن ماه آذر گرفتار شعله‌های آتش شدند. حریقی که در بعضی نقاط پنج روز به طول انجامید و درمجموع حدود ۱۰۰ هکتار را سوزاند. 

آتش ‌در جنگل‌های شمال کشور جولان می‌دهد و مناطق گسترده‌ای در استان‌های گیلان و مازندران تاکنون طعمه حریق شده است‌. در استان گیلان حدود پنج روز است که آتش در جنگل‌های رودبار زبانه می‌کشد و حدود ۴۰ هکتار از اراضی منطقه مناطق جنگلی سلانسر شهرستان رودبار طعمه حریق شده و سرایت حریق جنگل‌های رستم آباد به ارتفاعات هرزویل منجیل منجر به آتش‌سوزی در هشت هکتار از اراضی صعب العبور املش شده است.

در این راستا میرحامد اختری، مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان از نابودی ۴۰ هکتار جنگل در پنج روز آتش‌سوزی جنگل‌های هیرکانی خبر داد. میرحامد اختری چنین اظهار کرد:

حریق در اراضی جنگلی شهرستان رودبار در مدت پنج روز بارها مهار و خاموش می‌شد؛ اما به‌دلیل شدت وزش باد گرم دوباره شاهد شعله‌وری آتش در این اراضی بودیم. در اطفای حریق در اراضی جنگلی شهرستان رودبار علاوه بر نیروهای حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، نیروهای هلال احمر، دو فروند بالگرد سپاه، بسیج، محلی و سازمان‌های مردم نهاد مشارکت کردند.

طبق اظهارات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، حریق اراضی جنگلی شمام رستم آباد شهرستان رودبار شامگاه گذشته (یکشنبه ۶ آذر) به‌طور کامل مهار شده است و در حال حاضر حریقی در هیچ نقطه‌ای از این استان وجود ندارد.

از استان مازندران نیز خبر می‌رسد که ‌حدود ۲۰ هکتار از مناطق جنگل عباس‌آباد شامل مناطق اجو کجور، پشت روستای بسطام و پیمبور، ۲۰ هکتار در منطقه جنگلی چهارکد، بیش از سه هکتار در مناطق جنگلی پلت چشمه، آجو و کدیر سر و دو هکتار از جنگل پاچی سنگده ساری در آتش سوختند که عامل برخی از آن‌ها نیز انسانی گزارش شده است.

متاسفانه آنچه سبب می‌شود خسارت آتش‌سوزی‌های جنگلی در کشورمان قابل‌توجه باشد، نبود برنامه‌ریزی و آمادگی لازم برای مقابله با این حوادث است. در واقع شرایط به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد نهادهای مسئول مانند منابع‌طبیعی، هنگام وقوع آتش‌سوزی همیشه غافلگیر می‌شوند. علاوه بر سهل‌انگاری‌های مسئولان مبنی بر تشدید نظارت و حفاظت از اراضی جنگلی و جلوگیری از دخالت‌های انسانی در آتش‌سوزی‌ها، نبود بالگرد در دو استان گیلان و مازندران برای اطفای حریق نیز مشکلات را تشدید کرده و ضرورت دارد که مسئولان ملی برای حفظ این سرمایه ملی دو بالگرد اختصاصی را برای این استان‌ها اختصاص دهند.

جنگل های هیرکانی ایران از مهم‌ترین مناطق زیست‌کره در جهان به شمار می‌روند. این جنگل‌ها نقشی موثر در شکل‌گیری چرخه زندگی دارند؛ تا جایی که در فهرست میراث طبیعی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه