جدیدترین تغییرات شینگن: ورود به منطقه شنگن بدون مهر پاسپورت

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۰
جدیدترین تغییرات شینگن: ورود به منطقه شنگن بدون مهر پاسپورت

از ماه می ۲۰۲۳ میلادی (اردیبهشت ۱۴۰۲)، مرز دیجیتالی جایگزین مهر پاسپورت و مصاحبه در مبادی ورودی کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود.

از سال آینده میلادی بخشی از قوانین ورود به منطقه شنگن برای شهروندان غیر از اتحادیه اروپا تغییر خواهد کرد. طبق قانون جدید، سیستم ورود و خروج موسوم به «ئی‌ئی‌اس» (EES) از ماه مه سال ۲۰۲۳ در داخل اتحادیه اروپا به اجرا درخواهد‌ آمد. گفتنی است اتحادیه اروپا با کمک این سیستم اطلاعات بیشتری را درباره شهروندان کشورهای غیر از این اتحادیه ثبت خواهد کرد. 

به این ترتیب در گذرگاه‌های مرزی، علاوه بر اطلاعات پاسپورت، داده‌های بیومتریک شامل عکس و اثر انگشت نیز ثبت و ضبط خواهند شد. همچنین در سیستم EES، ثبت مهر در گذرنامه نیز حذف شده و ورود و خروج فرد به اتحادیه اروپا به‌طور خودکار ثبت می‌شود. 

کشورهای اتحادیه اروپا در حال فراهم‌سازی زیرساخت‌ها برای استفاده از سیستم EES هستند. در این راستا، فرانسه قرار است تا گذرگاه‌های خودکار مرزی را در فرودگاه‌ها ایجاد کند تا مسافران بتوانند اطلاعات بیومتریک و مشخصات شخصی خود را از قبل ثبت و سپس خود را برای تائید به یکی از افسران مرزبان معرفی کنند.

آلمان و اتریش نیز اعلام کرده‌اند که سیستم مشابهی را در فرودگاه‌های خود نصب خواهند کرد. همچنین ایتالیا از افزایش گذرگاه‌های خودکار مرزی در تمام فرودگاه‌های اصلی این کشور خبر داده است. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه