راهنمای مترو اصفهان | ایستگاه ها + نقشه خطوط و ساعت حرکت مترو

معصومه صادقپور
معصومه صادقپور سه شنبه، ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۴
راهنمای مترو اصفهان | ایستگاه ها + نقشه خطوط و ساعت حرکت مترو

متروی اصفهان در کاهش ترافیک شهری و سهولت دسترسی به جاهای دیدنی اصفهان، نقش بسزایی دارد.

در شهرهای بزرگ و پرجمعیت، ترافیک شهری از بزرگ‌ترین مشکلات شهروندان و مسافران برای تردد در شهر است. وسیله نقلیه عمومی نقش مهمی در رفع این مشکل ایفا می‌کند؛ یکی از این وسایل نقلیه، مترو یا قطار شهری نام دارد. مترو با سرعت زیاد و ظرفیت بالای جابه‌جایی مسافر، بهترین گزینه برای رهایی از ترافیک به شمار می‌رود. از دیگر مزایای استفاده از مترو می‌توان به کاهش مصرف سوخت، مدیریت زمان رفت‌وآمد، کاهش هزینه و دستیابی به کوتاه‌ترین مسیر سفر درون‌شهری اشاره کرد.

شهر اصفهان با توجه به بناهای تاریخی فراوان، همه‌روزه میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است که اغلب ترجیح می‌دهند برای تردد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. سازمان قطار شهری اصفهان نیز برای رفاه حال شهروندان و گردشگران اقدام به طراحی و ساخت مترو در خطوط مختلف درون و برون‌شهری کرده است. مسافران این شهر می‌توانند با استفاده از راهنمای متروی اصفهان، به مکان‌های مورد نظر خود و جاهای دیدنی اصفهان دسترسی پیدا کنند. با ما همراه باشید تا شما را با خطوط فعال مترو اصفهان آشنا کنیم.

آنچه باید در مورد مترو اصفهان بدانید:

خطوط فعال مترو اصفهان

خط یک مترو اصفهان

منبع عکس: metroisfahan.ir، عکاس: ناشناس

در حال حاضر، هشت خط مترو برای اصفهان طراحی شده است که شامل سه خط در داخل شهر اصفهان و پنج خط برون شهری برای اتصال اصفهان به شهرهای حومه می‌شود. خطوط قطار شهری اصفهان با الحاق خطوط پیشنهادی جدید، به ۱۱ خط خواهد رسید. از این خطوط پنج خط برای داخل شهر و ۶ خط برای اتصال اصفهان به شهرهای حومه خواهد بود. 

خط یک مترو اصفهان

«خط یک مترو اصفهان» ۲۰٫۲ کیلومتر طول دارد و درمجموع شامل ۲۴ ایستگاه می‌شود؛ در حال حاضر (پاییز ۱۴۰۱) ۲۰ ایستگاه این خط به بهره‌برداری رسیده و چهار ایستگاه در حال احداث است. این خط شمال غربی اصفهان را به جنوب شهر متصل می‌کند. خط یک قطار شهری اصفهان مهم‌ترین و پرچالش‌ترین خط متروی این شهر بوده است؛ چراکه مراحل طراحی و ساخت آن به‌دلیل گذر از مسیر تاریخی چهارباغ، حدود ۲۰ سال طول کشید. شمال و جنوب خط یک در آینده به خطوط متروی برون شهری اصفهان متصل خواهد شد.

خط دو مترو اصفهان

«خط دو مترو اصفهان» ۲۴٫۵ کیلومتر طول دارد و شامل ۲۳ ایستگاه می‌شود؛ احداث این خط از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و تاکنون در حال احداث است. خط دو مترو اصفهان، مناطق غربی شهر را به شمال شرقی متصل می‌کند و در انتها به خمینی‌شهر می‌رسد؛ می‌توان از این خط به‌عنوان یک خط بین‌شهری بین اصفهان و خمینی‌شهر نیز نام برد. خط دو قطار شهری اصفهان، مانند خط یک، به‌دلیل گذر از مسیرهای تاریخی، دچار چالش و تغییر مسیر شد و مترو به‌جای گذر از زیر میدان نقش جهان، از کنار آن عبور خواهد کرد.

خط سه مترو اصفهان

«خط سه مترو اصفهان» در مرحله طراحی است؛ در حال حاضر از طول خط و تعداد ایستگاه‌های آن اطلاعات دقیقی در دست نیست. نیمه ابتدایی این خط در جنوب غربی شهر طراحی شده اما امتداد خط در مسیر جنوب و شرق همچنان نامشخص است. نیمه غربی خط سه قطار شهری اصفهان ۸٫۸ کیلومتر طول دارد و شامل هشت ایستگاه می‌شود؛ اما با امتداد آن در قسمت جنوبی و شرقی همانند خط‌های یک و دو، دارای طولی بیش از ۲۰ کیلومتر و شامل حداقل ۱۵ ایستگاه خواهد بود.

خط چهار مترو اصفهان

«خط چهار مترو اصفهان» از خطوط پیشنهادی قطار شهری اصفهان به شمار می‌رود و طراحی آن هنوز صورت نگرفته و در مرحله تحقیقات است. این خط در صورت احداث از ایستگاه چهارراه شکرشکن در خط دو متروی اصفهان آغاز می‌شود و تا دانشگاه آزاد خوراسگان امتداد می‌یابد؛ حتی ممکن است پس از عبور از مسیرهایی در انتها به فرودگاه بین‌المللی اصفهان متصل شود. درصورت اجرای کامل، خط چهار متروی اصفهان طولی بیش از ۲۵ کیلومتر و ۲۰ ایستگاه خواهد داشت.

خط پنج مترو اصفهان

در حال حاضر از «خط پنج مترو اصفهان» اطلاعاتی در دست نیست. تنها خبری که از طراحی یک خط جدید حکایت دارد، توصیه یکی از اعضای شورای شهر به شهردار وقت، مبنی بر آزادسازی بیشتر زمین‌های اطراف خط چهار مترو برای جانمایی خط جدید مترو است. با وجود مراکز مهمی مانند نمایشگاه جدید اصفهان، مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان، دهکده المپیک نقش جهان و مناطق مسکونی در اطراف رینگ چهارم، طراحی این خط منطقی به نظر می‌رسد.

نقشه مترو اصفهان

نقشه مترو اصفهان

منبع عکس: safaraneh.com، عکاس: ناشناس

ساعت کار مترو اصفهان

ایستگاه مترو اصفهان

منبع عکس: tasnimnews.com، عکاس: Morteza Salehi

  • ساعت کار متروی اصفهان در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، با توجه به تغییر ساعت کاری بانک‌ها و ادارات از تاریخ هفت مهر، از ساعت ۵:۵۵ تا ۲۱ است.
  • اولین قطار از ایستگاه‌های قدس و دفاع مقدس در ساعت ۵:۵۵، دومین قطار در ساعت ۶:۱۵ و سومین قطار در ساعت ۶:۳۷ حرکت می‌کند. پس از حرکت قطار سوم تا ساعت ۲۱ با سرفاصله زمانی ۱۱ دقیقه به شهروندان خدمات‌رسانی می‌شود.
  • متروی اصفهان در روزهای جمعه از ساعت ۹ تا ۲۱ و با توقف در ایستگاه‌های قدس، شهید علیخانی، باهنر، امام حسین، سی‌و‌سه پل، آزادی و دفاع مقدس فعال است.

قیمت بلیط مترو اصفهان

اصفهان کارت

منبع عکس: escard.ir، عکاس: ناشناس

قیمت بلیط مترو اصفهان در سال ۱۴۰۱ به‌صورت زیر است:

  • بلیط تک‌سفره عادی: ۳,۰۰۰ تومان
  • بلیط تک‌سفره (با استفاده از اصفهان کارت): ۲,۵۰۰ تومان
  • شارژ کارت برای بیش از ۲۰ سفر: ۲,۵۰۰ تومان برای هر سفر

ایستگاه‌های مترو اصفهان

ایستگاه مترو آزادی اصفهان

منبع عکس: tasnimnews.com، عکاس:  Morteza Salehi

ایستگاه‌های خط یک مترو اصفهان

خط یک مترو اصفهان با طول ۲۰٫۲ کیلومتر، شامل ۲۴ ایستگاه می‌شود که چهار ایستگاه در حال احداث و ۲۰ ایستگاه دیگر فعال است.

کدنام ایستگاهوضعیتکدنام ایستگاهوضعیت
۱دانشگاه صنعتی اصفهان در حال احداث۱۳باهنرفعال
۲دهنو در حال احداث۱۴شهدافعال
۳امیرکبیردر حال احداث۱۵تختیفعال
۴رسالتدر حال احداث۱۶امام حسین (تقاطع با خط دو)فعال
۵قدس فعال‍۱۷انقلابفعال
۶بهارستان فعال۱۸سی و سه پلفعال
۷گلستانفعال۱۹شریعتیفعال
۸مفتحفعال۲۰آزادی (تقاطع با خط سه)فعال
۹شهید علیخانیفعال۲۱دانشگاه اصفهانفعال
۱۰جابرفعال۲۲کارگرفعال
۱۱کاوهفعال۲۳کوی امامفعال
۱۲چمرانفعال۲۴دفاع مقدس (صفه)فعال

ایستگاه‌های خط یک مترو اصفهان

ایستگاه‌های خط دو مترو اصفهان

خط یک مترو اصفهان با طول ۲۴٫۵ کیلومتر، شامل ۲۳ ایستگاه می‌شود که هنوز به بهره‌برداری نرسیده و در دست اجرا است.

کدنام ایستگاهوضعیتکدنام ایستگاهوضعیت
۱خمینی شهردر مرحله طراحی
۱۳فلسطیندر حال احداث
۲ماربین در مرحله طراحی۱۴نقش جهاندر حال احداث
۳ شمس تبریزیدر مرحله طراحی۱۵امام علیدر حال احداث
۴پیام نوردر مرحله طراحی۱۶ابن سینادر حال احداث
۵رهنان در مرحله طراحی۱۷قدسدر حال احداث
۶صمدیه در مرحله طراحی۱۸شاهددر حال احداث
۷جاوان در مرحله طراحی۱۹لالهدر حال احداث
۸کهن‌دژ  در حال احداث۲۰عمان سامانیدر حال احداث
۹شهید خرازیدر حال احداث۲۱عاشق اصفهانیدر حال احداث
۱۰کاشانی (چهارسو)در حال احداث۲۲زینبیهدر حال احداث
۱۱خلجادر حال احداث۲۳شهید غفاری (دارک)در حال احداث
۱۲امام حسینفعال (تقاطع با خط یک)
ایستگاه‌های خط دو مترو اصفهان

ایستگاه‌های خط سه مترو اصفهان

طول خط و تعداد ایستگاه‌های خط سه مترو اصفهان مشخص نیست و تنها نیمه ابتدایی این خط در جنوب غربی شهر طراحی شده است. 

کدنام ایستگاهوضعیت
۱آزادی فعال (تقاطع با خط یک)
۲حکیم نظامیدر مرحله طراحی
۳ارتشدر مرحله طراحی
۴سیمیندر مرحله طراحی
۵چهارباغ فردوسدر مرحله طراحی
۶کشاورزدر مرحله طراحی
۷قائمیهدر مرحله طراحی
۸اسلام آباددر مرحله طراحی

ایستگاه‌های خط سه مترو اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان با مترو

ایستگاه مترو اصفهان

منبع عکس: balad.ir، عکاس: ناشناس

در حال حاضر (پاییز ۱۴۰۱) تنها ایستگاه‌های خط یک متروی اصفهان فعال هستند و امکان دسترسی به برخی از آثار تاریخی و جاهای دیدنی اصفهان را فراهم کرده‌اند.

  • برای بازدید از میدان نقش جهان و بناهای تاریخی آن نظیر مسجد شیخ لطف‎‌ الله، مسجد جامع عباسی (امام)، سردر بازار قیصریه و عمارت عالی قاپو می‌توان از ایستگاه مترو امام حسین (ع) استفاده کرد.
  • ورودی کاخ چهلستون کمتر از ۳۰۰ متر با ایستگاه متروی امام حسین (ع) فاصله دارد.
  • کاخ هشت بهشت در فاصله ۶۰۰ متری از ایستگاه‌های انقلاب و امام حسین (ع) واقع شده است.
  • برای بازدید از بازار بزرگ اصفهان می‌توان از ایستگاه‌های مترو تختی و امام حسین استفاده کرد.
  • پارک بوستانی صفه در فاصله کمتر از سه کیلومتری ایستگاه مترو دفاع مقدس (صفه) قرار دارد.
  • سی‌وسه پل اصفهان در نزدیکی ایستگاه سی‌وسه پل واقع شده است.
  • برای بازدید از محله جلفا، کلیسای وانک و کلیسای بیت‌اللحم می‌توان از ایستگاه متروی سی‌وسه پل یا ایستگاه شریعتی استفاده کرد.

مترو برون شهری اصفهان

احداث متروی اصفهان

منبع عکس: tasnimnews.com، عکاس: ناشناس

تمام خطوط مترو اصفهان با خطوط برون شهری این شبکه در ارتباط است و با تکمیل ساخت آن، شهرهای شاهین‌شهر، بهارستان، خمینی شهر، فلاورجان، فولادشهر، زرین‌شهر، مبارکه، خوراسگان، مجلسی و شهرهای کوچک بین مسیر به یکدیگر متصل می‌شوند. 

خط مترو اصفهان - شاهین‌ شهر

«خط مترو اصفهان - شاهین شهر» ۲۰ کیلومتر طول دارد؛ ۵٫۵ کیلومتر در محدوده شهر اصفهان و مابقی آن در حوزه شاهین شهر قرار گرفته است. این خط شامل ۹ ایستگاه می‌شود و از سال ۱۳۹۹ تاکنون در دست اجرا است. خط مترو اصفهان - شاهین‌ شهر از ابتدای خط یک قطار شهری اصفهان آغاز می‌شود و پس از عبور از ایستگاه‌های داخل شهری، به بختیاردشت و سپس از سمت غرب به شهرستان شاهین شهر می‌رسد.

خط مترو اصفهان - بهارستان

«خط مترو اصفهان - بهارستان» ۱۴٫۵ کیلومتر طول دارد؛ ۴٫۵ کیلومتر در محدوده شهر اصفهان و مابقی آن در حوزه شهر بهارستان قرار گرفته است. این خط شامل چهار ایستگاه می‌شود و در امتداد جنوبی خط یک مترو اصفهان واقع شده است؛ حدود یک‌سوم مسیر به‌‌صورت روباز و مابقی آن در تونل‌های زیرزمینی خواهد بود. ساخت این خط از سال ۱۳۹۴ تاکنون در دست اجرا است.

خط مترو بهارستان - مبارکه - مجلسی

«خط مترو بهارستان - مبارکه - مجلسی» در امتداد خط مترو برون شهری اصفهان - بهارستان طراحی شده است. این خط ۵۱ کیلومتر طول دارد و شامل هشت ایستگاه می‌شود. در حال حاضر فاز اول خط از کارخانه فولاد مبارکه تا شهر جدید مجلسی در دست اجرا است. 

خط مترو اصفهان - فلاورجان - فولادشهر - زرین شهر

«خط مترو اصفهان - فلاورجان - فولادشهر - زرین شهر» اولین خط قطار طراحی‌شده برون شهری اصفهان محسوب می‌شود؛ اما در حال حاضر پیشرفتی ندارد و طراحی و جانمایی ایستگاه‌های آن نیز به نتیجه‌ای نرسیده است. این خط از انتهای خط سه مترو اصفهان آغاز و با طول تقریبی ۵۰ کیلومتر شامل هفت ایستگاه می‌شود.

خط مترو اصفهان - خمینی شهر - نجف آباد

«خط مترو اصفهان - خمینی شهر - نجف آباد» شاخه‌ای دیگر از خط دو مترو اصفهان است که در امتداد خیابان آتشگاه به‌سمت نجف آباد حرکت می‌کند. این خط با طول تقریبی ۲۸ کیلومتر و با هشت ایستگاه در مرحله طراحی است.

خط مترو بهارستان - شهرضا

«خط مترو بهارستان - شهرضا» تنها به‌عنوان طرح مصوبه شورای شهرضا است و هیچ‌گونه تاییدیه‌ای از وزارت کشور ندارد. در طرح احتمالی، این خط از امتداد خط مترو اصفهان - بهارستان انشعاب می‌گیرد.

تاریخچه احداث مترو اصفهان

تاریخچه احداث مترو اصفهان

منبع عکس:safaraneh.com، عکاس: ناشناس

ایده ایجاد شبکه راه‌آهن شهری در اصفهان در دهه ۴۰ خورشیدی توسط مشاوران روسی و هم‌زمان با احداث کارخانه ذوب آهن اصفهان، به‌منظور جابه‌جایی کارمندان این کارخانه مطرح شد. در طرح اولیه، مسیر قطار شهری از فرودگاه بین‌المللی اصفهان شروع و از طریق اصفهان به فولادشهر و سپس به کارخانه ذوب آهن متصل می‌شد؛ البته این طرح هرگز به مرحله اجرا نرسید.

در سال ۱۳۵۵، نخستین طرح جامع حمل‌ونقل در شهر اصفهان توسط مهندسان شرکت سوئیسی ولوو ارائه شد و مدیریت وقت به‌علت عدم اطمینان از اجرای این طرح، از اجرای پیشنهادها خودداری کرد. پس از انقلاب و در اوایل سال ۱۳۶۰، طرح مقدماتی اصلاح شبکه‌بندی معابر و میدان‌ها و ارائه مسیرهایی برای راه‌آهن درون و برون‌شهری توسط شرکت‌های پاسیفیک (Pacific) و کوماگایی گومی (Kumagai Gumi) مطرح شد. در سال ۱۳۶۳، مطالعات جامع حمل‌ونقل برون شهری محدود به منطقه صنعتی حاشیه زاینده رود توسط شرکت فولاد مبارکه و دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفت.

در فاصله سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۹ دانشگاه صنعتی اصفهان با مدیریت سازمان برنامه و بودجه، مطالعات جامعی در زمینه حمل‌ونقل اصفهان انجام داد. در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳، تحقیقاتی در زمینه حمل‌ونقل انبوه مترو توسط شرکت فرانسوی سوفرتو (SOFRETU) و در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵، مطالعات پیش زمینه‌ای در ارتباط با امکان‌پذیری احداث مترو در نواحی مختلف شهر اصفهان توسط شرکت استرالیایی PPK انجام گرفت و در همان سال شبکه حمل‌ونقل انبوه اصفهان مشخص شد. 

در سال ۱۳۷۵، به‌مدت دو سال طراحی اولیه خطوط مهم متروی اصفهان و حومه صورت گرفت و پس از  تصویب بودجه، در سال ۱۳۸۰ عملیات ساخت مترو آغاز شد. به‌منظور پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به بافت تاریخی شهر اصفهان، عملیات ساخت مترو به‌کندی و با احتیاط پیش رفت و سرانجام در سال ۱۳۹۴، فاز اول خط یک متروی اصفهان (قدس تا میدان شهدا) به بهره‌برداری رسید؛ در سال ۱۳۹۵ فاز دوم و در سال ۱۳۹۶ فاز سوم خط یک افتتاح شد. چهار ایستگاه دیگر این خط در حال احداث است. به‌غیر از خط یک، مابقی خطوط مترو اصفهان و ایستگاه‌ها در مرحله طراحی یا ساخت قرار دارد.

اگر شما نیز از مترو اصفهان استفاده کرده‌اید یا اطلاعاتی درمورد ایستگاه‌های آن دارید، در بخش دیدگاه‌های مقاله با ما و دیگر کاربران کجارو در اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

شهر اصفهان چند خط مترو دارد؟

هشت خط؛ سه خط مترو درون‌شهری و پنج خط مترو برون شهری برای اصفهان طراحی شده است.

خطوط فعال مترو اصفهان کدامند؟

خط یک با ۲۰ ایستگاه فعال و چهار ایستگاه در حال احداث

ساعت کار مترو اصفهان چگونه است؟

در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، از ساعت ۵:۵۵ تا ۲۱ و جمعه‌ها از ساعت ۹ تا ۲۱ است.

قیمت بلیط مترو اصفهان چقدر است؟

بلیط تک‌سفره با استفاده از اصفهان کارت ۲,۵۰۰ تومان، بلیط تک‌سفره عادی ۳,۰۰۰ تومان و شارژ کارت برای بیش از ۲۰ سفر برابر ۲,۵۰۰ تومان برای هر سفر است.

منبع عکس کاور: mojnews.com، عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه