پوشش گردشگران در کشورهای عربی باید چگونه باشد؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
پوشش گردشگران در کشورهای عربی باید چگونه باشد؟

در سفر به کشورهای عربی باید با قوانین پوشش آن‌ها آشنا شوید تا ضمن احترام به فرهنگ مردم بومی، ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنید و تجربه‌ای بی‌نظیر برای خود رقم بزنید.

کشورهای عربی، سنت‌ها و آداب و رسوم زیادی دارند که نه‌تنها زنان، بلکه مردان در طول سفر باید به آن‌ها توجه کنند. هر کشور عربی معیارهای خاص خود را برای پوشش زنان و مردان دارد؛ با این حال، وجه اشتراک همه آن‌ها موازین اسلام و تاکید بر پوشیدن لباس مناسب بر اساس شرع است. پوشش افراد در این کشورها مطابق با سن و مکان تغییر می‌کند؛ به‌طوری که جوانان تمایل دارند لباس‌های غربی بپوشند و از لباس‌های سنتی فقط برای مناسبت‌های خاص مانند عروسی، جشن‌های مذهبی و... استفاده کنند. در عین حال، نسل‌های قدیمی‌تر اغلب با لباس‌های سنتی عربی در جامعه دیده می‌شوند. همچنین افراد ساکن در شهرها علاقه بیشتری به آخرین روند مد و برندهای محبوب دارند. در شهرهای کوچک‌تر و مناطق روستایی، مردان و زنان لباس‌های سنتی را به‌دلیل راحتی و محافظت در برابر آفتاب، باد و شن ترجیح می‌دهند. 

اطلاع از نوع لباس موردقبول در این کشورها به شما کمک می‌کند تا علاوه بر احساس احترام و امنیت، با استقبال جامعه محلی مواجه شوید. به‌عنوان یک قانون کلی از مردم بومی تبعیت کنید و شبیه به آن‌ها لباس بپوشید تا سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید.

هرآنچه باید درباره قوانین پوشش در کشورهای عربی بدانید:

کشورهای شمال آفریقا

مراکش

زنی با لباس محلی در ساختمانی تاریخی در مراکش

منبع عکس: سایت whereintheworldisnina.com (عکاس: ناشناس)

هنگام بازدید از مراکش با مشاهده مردم محلی به‌راحتی می‌توانید معیار آن‌ها برای پوشش عرف را تشخیص دهید. استانداردهای لباس مراکشی برای زنان گردشگر به این صورت است که باید شانه‌های خود را بپوشانید و بلندی لباس‌تان حتما تا پایین زانو باشد. با توجه به آب‌وهوای خشک و گرم این کشور، لباس سبکی انتخاب کنید که به بدن نچسبد؛ بنابراین، شلوارهای گشاد و دامن‌های بلند گزینه‌های خوبی هستند و تقریبا می‌توان آن‌ها را با هر تی‌شرتی پوشید تا ضمن احترام به فرهنگ مردم بومی، گرمازده نشوید.

مصر

تصویر زنی گردشگر با پس زمینه اهرام مصر

منبع عکس: سایت busbeestyle.com (عکاس: ناشناس)

مصر نسبت به برخی از همسایگان خود مدرن‌تر است؛ اما هنوز برخی حساسیت‌های فرهنگی، سنتی و مذهبی در آن وجود دارد که باید از آن‌ها مطلع شوید. در این کشور می‌توانید شاهد ترکیبی از لباس‌های سنتی و مدرن باشید و علاوه بر زنان با مانتوی عبایی، زنانی با شلوار جین تنگ را در جامعه خواهید دید. لباسی که به‌عنوان گردشگر زن باید در مصر بپوشید، می‌تواند بسته به شهر انتخابی شما متفاوت باشد؛ به‌عنوان مثال، مردم قاهره محافظه‌کارتر از شهر الغردقه هستند. 

در بسیاری از جاذبه‌های گردشگری یا استراحتگاه‌های ساحلی، زنان گردشگر پوشش‌های مختلفی از لباس شنا و کوتاه تا لباس‌های بلند و بورکینی (مایو اسلامی) دارند. با این وجود، بهتر است جانب احتیاط را در نظر بگیرید و برای حفظ پوشش مناسب، پیراهن‌‌ها و دامن‌های بلند، بلوز و شلوار بر تن کنید.

تونس

زن گردشگری با حجاب کامل در تونس

منبع عکس: سایت engagingcultures.com (عکاس: ناشناس)

تونس یکی از مترقی‌ترین کشورها برای زنان به حساب می‌آید؛ گرچه بخش اعظم جامعه را مسلمانان تشکیل می‌دهند. بسیاری از حقوق زنان برابر با مردان است و آن‌ها از آزادی‌های خاصی بهره می‌برند. به‌عنوان مثال، حجاب برای زنان بومی در تونس الزامی نیست و اجباری برای پوشاندن شانه‌ها و زانوها وجود ندارند؛ به‌طوری که عده زیادی از آن‌ها شلوارک و تاپ می‌پوشند. در شهرهای ساحلی تونس مانند حمامات، نوع پوشش آزادتر از سایر شهرها است و نه‌تنها مردم بومی، بلکه گردشگران می‌توانند به‌راحتی از لباس شنا استفاده کنند.

بدیهی است که هنگام ورود به مسجد یا هر مکان مقدس دیگری باید حرمت نگه دارید و لباس‌هایی بر تن نکنید که شانه‌ها یا زانوی شما را نمی‌پوشانند؛ چراکه از ورود گردشگران با لباس نامناسب به این مکان‌ها ممانعت می‌شود.

کشورهای منطقه شام

لبنان

زنی با لباس قرمز در کوچه ای با خانه های سنگی قدیمی

منبع عکس: سایت annaeverywhere.com (عکاس: ناشناس)

زنان لبنانی در انتخاب نوع پوشش آزاد هستند و حتی در بین‌ آن‌ها می‌توانید شاهد برخی از لباس‌های گران‌قیمت و مد روز باشید. این موضوع برای گردشگران زن نیز صدق می‌کند؛ البته برای ورود به کلیسا یا مساجد باید احترام قائل شوید و شانه‌های خود را بپوشانید. درمجموع، لبنان از نظر آداب پوشیدن لباس مانند کشورهای غربی است.

اردن

زنی بدون حجاب کامل در کنار سازه ای تاریخی در اردن

منبع عکس: سایت familytravel-middleeast.com (عکاس: ناشناس)

اردن کشور مسلمانی است و اگر لباس گردشگران زن بیش از اندازه باز باشد، باعث ناراحتی مردم بومی خواهد شد. در طول روز هوا گرم می‌شود؛ بنابراین لباس‌های گشاد و سبک از پارچه‌های کتان و پنبه بپوشید که شما را خنک نگه می‌دارند و پس از شست‌وشو به‌سرعت خشک می‌شوند. ترجیحا از رنگ‌های روشن و خنثی مانند خاکی و سبز، به‌استثنای سفید، استفاده کنید؛ زیرا این رنگ خیلی زود کثیف و خاکی می‌شود.

به‌عنوان یک گردشگر زن باید پاها، بازوها و ترجیحا موهای خود را در مکان‌های عمومی بپوشانید و از تاپ‌ها و دامن‌های کوتاه و لباس‌های تنگ، به‌غیر از محوطه استخر هتل، اجتناب کنید. پس از شنا در استخر و ساحل برای حضور در مکان‌های عمومی حتما خود را بپوشانید. گردشگران مرد نیز فقط در کنار ساحل و تفرجگاه‌ها می‌توانند شلوارک داشته باشند و برای حضور در دیگر نقاط شهر باید از پیراهن و شلوار بلند استفاده کنند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس

عربستان سعودی

زنی با روسری و مانتوی مشکی در عربستان

منبع عکس: سایت touristjourney.com (عکاس: ناشناس)

همیشه تصویری از زنان کاملا سیاه‌پوش عربستانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که پوشش کامل همراه با نقاب دارند؛ چراکه از نظر قانونی ملزم به اجرای آن هستند. گردشگران زن در سفر به عربستان سعودی باید لباس گشادی به نام عبا روی لباس‌های خود بپوشند که لازم نیست حتما مشکی باشد. اجباری برای پوشاندن مو در این کشور برای گردشگران وجود ندارد؛ اما ترجیحا یک شال همراه خود داشته باشید؛ چراکه شاید نگاه‌های عجیب‌وغریب برخی افراد برایتان آزاردهنده باشد. در برخی مراکز خرید، طبقاتی برای زنان در نظر گرفته شده است که می‌توانید در آنجا عبای خود را بردارید و با لباس معمولی باشید.

عمان

زنی در کنار توپی قدیمی در ساحل عمان

منبع عکس: سایت universaljetsetters.com (عکاس: ناشناس)

با توجه به قوانین کشور عمان، پوشش گردشگران خارجی کاملا آزاد است و هیچ اجباری برای داشتن حجاب و پوشش اسلامی وجود ندارد. زنان و دختران عمانی طبق سنت حجاب دارند، اگرچه جوان‌ترها کمی آزادانه‌تر در انتخاب پوشش خود عمل می‌کنند؛ اما هیچ‌گونه اجباری در عمان برای پوشش و حجاب وجود ندارد.

تنها در صورت بازدید از مساجد یا سایر اماکن مذهبی باید موهای خود را بپوشانید.

قطر

تردد مردم در کورنیش دوحه

منبع عکس: سایت dohanews.com (عکاس: ناشناس)

در کشو قطر حتما شانه‌ها و زانوهای خود را بپوشانید؛ موضوعی که نه‌تنها گردشگران زن، بلکه گردشگران مرد نیز باید رعایت کنند. همچنین برای اینکه دور گردن پیدا نباشد، زنان گردشگر باید لباس پوشیده‌ یا یقه‌دار داشته باشند. استفاده از لباس‌های تنگ ممنوع نیست؛ اما ترجیحا به سراغ لباس‌های گشادی بروید که تحمل هوای گرم را آسان‌تر می‌کنند.

کودکان از قوانین پوشش معاف هستند؛ هرچند به‌دلیل شدت آفتاب در این کشور بهتر است از لباس‌های کوتاه برای کودکان بپرهیزید. جای تردیدی وجود ندارد که لباس‌هایی با پارچه‌های کتانی و نخی و سایر پارچه‌هایی که باعث تعریق نمی‌شوند، بهترین گزینه در سفر به قطر هستند.

آقایان در طول سفر کاری می‌توانند شلوار همراه با پیراهن آستین بلند و کراوات بپوشند؛ بدون اینکه نیازی به پوشیدن کت یا کت و شلوار باشد.

امارات متحده عربی

گردشگر زنی در حال خوردن نوشیدنی در دبی

منبع عکس: سایت telegraph.co.uk (عکاس: ناشناس)

دبی احتمالا یکی از مدرن‌ترین شهرهای جهان عرب محسوب می‌شود و در حالی که ظاهری مشابه پایتخت‌های غربی دارد، نوع پوشش زنان و مردان بومی در دبی و امارات متحده عربی ترکیبی از فرهنگ سنتی اسلامی و نفوذ غرب است. در واقع، علاوه بر خانم‌هایی که کاملا لباس پوشیده دارند، افراد زیادی را با شلوارک و تاپ در جامعه خواهید دید. به‌طور کلی، مردم در امارات متحده عربی برای انتخاب پوشش آزاد هستند؛ هرچند شارجه در مقایسه با دبی محافظه‌کارتر است و چنانچه نمی‌خواهید باعث جلب توجه شوید، لباس‌های باز و کوتاه نپوشید. اگر به‌عنوان یک گردشگر زن راهی امارات هستید، نیازی به پوشش کامل و روسری ندارید و در ساحل می‌توانید لباس شنا و بورکینی بپوشید.

در مراکز خرید، رستوران‌ها یا مناطق توریستی اصلی دبی، مردان و زنان گردشگر به‌راحتی شلوارک، تاپ‌، سارافون و غیره می‌پوشند و درکل، شلوار و پیراهن کتان انتخاب خوبی برای آقایان است. در برخی مکان‌ها مانند مساجد همه گردشگران اعم از زن و مرد باید بدن خود را بپوشانند و از لباس‌های کوتاه بپرهیزند. 

بحرین

خانواده ای عرب در بحرین

منبع عکس: سایت expatwoman.com (عکاس: ناشناس)

در بحرین زنان آزاد هستند که طبق سلیقه خود لباس بپوشند. در این کشور گاهی اوقات زنان بومی را می‌بینید که روسری و نقاب کامل دارند؛ اما این انتخاب شخصی آن‌ها بوده است. ضمن اینکه اغلب زنان این کشور مانند اکثر مردم جهان، شلوار جین، تی‌شرت، پیراهن یا دامن می‌پوشند. پس به‌عنوان یک زن در سفر به این کشور با آزادی کامل می‌توانید نوع پوشش خود را انتخاب کنید؛ گرچه فقط زمانی باید شانه و موهای خود را بپوشانید که قصد ورود به عبادتگاهی مانند مسجد را داشته باشید. بحرین در تابستان معمولا هوای بسیار شرجی دارد؛ بنابراین، لباسی با پارچه کتان، نخی و... بپوشید که شما را خنک نگه دارد.

یمن

یمن جزو کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست؛ هرچند در مرز مشترک با عربستان سعودی و عمان قرار دارد. در این کشور بهتر است تا حد امکان محافظه‌کارانه عمل کنید و همچون زنان محلی لباس بپوشید که شامل مانتوی عبایی سیاه‌رنگ همراه با روسری می‌شود. در یمن بسیاری از زنان بومی نقاب می‌زنند و پوشیدن لباس‌های غربی در میان مردان شهری امری رایج است.

قوانین کلی پوشش در کشورهای عربی

گردشگری روی لبه صخره ای مشرف به پترا در اردن

منبع عکس: سایت matadornetwork.com (عکاس: ناشناس)

جامعه

  • گردشگران مرد: باید شلوار بلند و لباسی بپوشید که شانه‌ها را بپوشاند. تی‌شرت گزینه مناسبی است؛ اما پیراهن دکمه‌دار بهتر خواهد بود. مردها در اکثر کشورهای عربی می‌توانند شلوارک بپوشند؛ به‌ شرطی که بلندی آن تا زانو باشد.
  • گردشگران زن: باید شلوار یا دامن بلند و پیراهن‌های آستین بلندی بپوشید که ناحیه سینه و پشت گردن را بپوشاند. از پوشیدن شلوارهای تنگ و جین و همین طور لباس‌های بدن‌نما و نازک خودداری کنید. در این کشورها که هوای گرمی دارند، می‌توانید از پوشیدن لباس‌های گشاد و سبک لذت ببرید. استفاده از روسری برای گردشگران خارجی اختیاری است؛ اما برای احترام به فرهنگ بومی و برای جلوگیری از جلب توجه ناخواسته، روسری سر کنید. ضمن اینکه برای محافظت در برابر گرما یا سرما می‌توانید آن را دور شانه‌های خود بپیچید. از آنجا که مناطق روستایی محافظه‌کارتر از شهرها هستند، حتما از لباس‌های پوشیده استفاده کنید.

مکان های مذهبی

  • گردشگران مرد: در برخی مکان‌های مذهبی باید از نوعی پوشش سر استفاده کنید. همچنین همه گردشگران اعم از زن و مرد در زمان ورود به جاذبه‌های مذهبی موظف هستید که کفش خود را دربیاورید؛ پس یک جفت صندل یا کفش راحت همراه داشته باشید. 
  • گردشگران زن: هنگام بازدید از مساجد یا سایر مکان‌های مذهبی ملزم به پوشیدن روسری و لباس پوشیده هستید.

پرسش‌های متداول

آیا قوانین حجاب و پوشش برای گردشگران در تمام کشورهای عربی یکسان است؟

خیر

کدام‌یک از شهرهای حاشیه خلیج فارس بیشترین آزادی پوشش را برای گردشگران خارجی دارد؟

دبی

شرایط پوشش قطر برای گردشگران خارجی چیست؟

بانوان و آقایان در سفر به قطر باید شانه‌ها و پاهای خود را در ملاعام بپوشانند.

کدام کشور از نظر آداب پوشیدن لباس مانند کشورهای غربی است؟

لبنان

منبع عکس کاور: سایت shutterstock.com (عکاس: Yudina_Elena)

مطالب مرتبط:

دیدگاه