مذاکره با شرکت‌های چینی برای توسعه فرودگاه امام

نادر نینوایی
نادر نینوایی سه شنبه، ۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۰
مذاکره با شرکت‌های چینی برای توسعه فرودگاه امام

مذاکره با شرکت‌های چینی برای اجرای پروژه ساخت ترمینال شماره سه فرودگاه امام خمینی با مساحت ۴۱۰ هزار متر مربع به انجام رسید.

سعید چلندری، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی، از مذاکره با شرکت‌های چینی برای اجرای پروژه ساخت ترمینال شماره سه فرودگاه امام خمینی با مساحت ۴۱۰ هزار متر مربع خبر داد و ابراز امیدواری کرد که کار ساخت این ترمینال از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تا پایان سال جاری آغاز شود.

چلندری در نشست خبری شهر فرودگاهی امام خمینی که به مناسبت سالروز تاسیس این شهر فرودگاهی برگزار شد، با اشاره به اینکه هشت شرکت چینی و چهار شرکت داخلی برای تامین منابع ساخت ترمینال شماره سه فرودگاه امام اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود:

امیدواریم بتوانیم برای توسعه این پروژه فراخوان دهیم، با این شرکت‌ها مذاکره کنیم و تا پایان سال بتوانیم ساخت این ترمینال را از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کلید بزنیم.

به‌گفته سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی، یکی از مشکلات فعلی این شهر فرودگاهی این است که هواپیماهای ایرلاین‌های داخلی، برای انجام پروازهای داخل کشور و خارج از کشور باید بدون مسافر بین فرودگاه‌های مهرآباد و امام پرواز کنند که این امر برای شرکت‌های هواپیمایی، مقرون به‌صرفه نیست. ازاین‌رو، ترمینال ۳ یک ترمینال ترکیبی خواهد بود که ایرلاین‌ها هم پروازهای داخلی و هم پروازهای خارجی را از این ترمینال انجام دهند.

در حال حاضر، ۱۵ پروژه به ارزش ۲,۹۹۵ میلیارد تومان در فرودگاه امام در حال انجام است که از این مبلغ ۲,۱۲۰ میلیارد تومان توسط شهر فرودگاهی امام خمینی و ۸۷۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. چلندری از آمادگی ۱۸ پروژه دیگر برای سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی خبر داد که از این تعداد، ۱۳ پروژه در محدوده مناطق آزاد و پنج پروژه در محدوده شهر فرودگاه اجرا خواهد شد. این پروژه‌ها درمجموع بالغ بر سه میلیارد یورو ارزش دارند.

چلندری در پاسخ به اظهار نظر اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر مناسب نبودن وضعیت فرودگاه امام خمینی، با تایید این مطلب، عواملی مانند کوتاه بودن مدت زمان مدیریت مدیران سابق فرودگاه امام و همچنین روی کار آمدن افرادی که هیچ سابقه‌ای در عرصه هوانوردی نداشتند را از عوامل اصلی عقب‌ماندن فرودگاه امام از سایر فرودگاه‌های منطقه عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه از زمان راه‌اندازی ترمینال یک در سال ۱۳۸۴ دیگر هیچ اقدام توسعه‌ای برای این ترمینال انجام نشده است، افزود:

فرودگاه امام خمینی در سال ۱۳۸۴ فرودگاه خوبی برای ۳۰ پرواز روزانه بود؛ نه ۲۰۰ پرواز روزانه. ما در سال‌های ۱۳۹۴ در ترمینال یک، تجربه هشت میلیون مسافر را داشتیم؛ در حالی که این فرودگاه حداکثر ظرفیت ۶ میلیون مسافر را دارد.

چلندری همچنین کنترل دستی پاسپورت‌ها در این فرودگاه را یکی از مشکلات اصلی این فرودگاه عنوان کرد و افزود:

صف‌های طولانی و کنترل دستی پاسپورت‌ها، نارضایتی ایجاد کرده است و این موضوع باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی با اشاره به تخصیص اعتبار ۳۰ میلیاردی برای کنترل پاسپورت، نیروی انتظامی را مسئول الکترونیکی کردن درگاه‌های کنترل پاسپورت اعلام کرد و گفت:

البته در این خصوص ملاحظات انتظامی وجود دارد، اما ما اعلام آمادگی کردیم که برای الکترونیکی کردن گیت‌ها، تامین اعتبار می‌کنیم. نهایتا فراجا باید این کار را انجام دهد.

مطالب مرتبط:

منبع قطب‌نما

دیدگاه