بخشی از کاخ گلستان مرمت شد

نادر نینوایی
نادر نینوایی یکشنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۶
بخشی از کاخ گلستان مرمت شد

عایق رطوبتی بام حجره‌های «عمارت بادگیر» کاخ گلستان ساماندهی شد و مرمت کاشی‌کاری و ستون سنگی «ایوان خلوت کریمخانی» نیز به پایان رسید.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان خبر از سامان‌دهی عایق رطوبتی بام حجره‌های «عمارت بادگیر» داد و اعلام کرد مرمت کاشی‌کاری و ستون سنگی «ایوان خلوت کریمخانی» به پایان رسیده است.

 آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان درباره انجام برخی تعمیرات در این میراث جهانی، توضیح داد:

مجموعه حجره‌های اطراف حیاط اختصاصی عمارت بادگیر، از جمله فضاهای با ارزش کاخ گلستان به شمار می‌آید که به‌لحاظ معماری، نیمه پوشیده بوده و به‌لحاظ زیبایی در تزیینات به‌کار رفته در آن‌ها (کاربندی و گچبری) مورد توجه است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در ادامه گفت:

به‌دلیل نقص و آسیب جدی در پوشش بام این حجره‌ها، در معرض رطوبت و بارش قرار گرفتن تزیینات داخلی این فضاها و قدیمی بودن ساختار و لایه‌بندی بام و علاوه بر آن عایق‌بندی نامناسب، عملیات مرمتی شامل برچیدن اندودهای آسیب‌دیده، عایق‌بندی و آجرفرش بام با روش سنتی در این بخش از کاخ گلستان طراحی و اجرا شد.

او اضافه کرد:

این عملیات مرمتی به‌منظور رفع این آسیب‌ها برای بام انبارهایی که در جنوب غربی این محوطه قرار دارد، انجام شده است.

امامی ادامه داد:

مرمت و استحکام‌بخشی تزیینات کاشی‌کاری در نمای دیوار، بنا و طاق نماهای محوطه کاخ گلستان و جبهه شرقی بنای عمارت خلوت کریمخانی که فضایی نیمه‌باز به شمار می‌آید، نیز انجام شده است. این تزیینات و ستون‌های سنگی بنای خلوت کریمخانی، به واسطه آن‌که عمدتا در فضای باز یا نیمه‌باز و در معرض آسیب‌های جوی و بارشی هستند، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های هر ساله اداره فنی کاخ گلستان را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، وسعت آسیب‌ها در این محدوده باعث شده مرمت بخشی از این سطوح در برنامه هر ساله کاخ گلستان قرار گیرد.

امامی همچنین گفت:

در مرمت‌های صورت گرفته طیف متنوعی از راهکارها و تجربیات مرمتی شامل تثبیت یا برچیدن کاشی‌ها به نسبت میزان آسیبی که در زمینه قرارگیری کاشی‌ها رخ داده انجام شده است. برطرف کردن طبله‌شدگی، زیرسازی و مقاوم‌سازی زمینه کاشی‌ها، انتقال کاشی‌ها به محیط کارگاهی برای مرمت، پاکسازی و تثبیت نقش و لعاب و نصب دوباره آن‌ها، صورت گرفته است. همچنین موزون‌سازی، مرمت و تثبیت ستون سنگی در نمای شرقی عمارت خلوت‌خانه کریمخانی بدون تعویض یا برچیدن کامل ساختار ستون و بازسازی بخش خرد شده ستون با تکیه بر اصول مرمتی مورد تایید، از جمله روش‌هایی است که در مواجهه با آسیب‌های این اجزای تاریخی به‌کار گرفته شده است.

کاخ گلستان تنها میراث جهانی تهران است و یکی از پربازدیدترین اماکن تاریخی این شهر شناخته می‌شود که در محدوده بازار تهران واقع شده است. شایان ذکر است به گفته مسئولان کاخ گلستان تعمیرات صورت گرفته، مانعی برای بازدید از دیگر بخش‌های این مجموعه تاریخی ایجاد نکرده است.

ساعت بازدید از این مجموعه تاریخی در نیمه دوم فصل سال از ۸ صبح تا ۱۷ عصر است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه