استقبال کمرنگ ایرانی‌ها از تورهای جام جهانی 2022 قطر؛ آرزویی که نقش بر آب شد!

نادر نینوایی
نادر نینوایی یکشنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
استقبال کمرنگ ایرانی‌ها از تورهای جام جهانی 2022 قطر؛ آرزویی که نقش بر آب شد!

شواهد و بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که ایرانیان تمایل چندانی به سفر به قطر برای تماشای جام جهانی نشان نداده‌اند.

در حالی که امسال جام جهانی فوتبال در همسایگی ایران برگزار می‌شود و به همین دلیل، انتظار می‌رفت ایرانی‌های بسیاری متقاضی سفر به جام جهانی باشند، شواهد موجود نشان می‌دهد که هواداران ایرانی، آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد از این سفر فوتبالی استقبال نکرده‌اند.

کارشناسان معتقدند که مسائلی چون نرخ بالای تورها و پروازهای جام جهانی و از همه مهم‌تر، شرایط حال حاضر ایران، بازی‌های جام جهانی را از اولویت مردم ایران خارج کرده است؛ تا جایی که حتی برخی از ایرانی‌هایی که تورها و پکیج‌های جام جهانی را خریداری کرده بودند، از سفر به قطر و تماشای بازی‌های تیم‌های موردعلاقه خود منصرف شدند.

نرخ‌های سرسام‌‌آور سفر به جام جهانی

قیمت بالای تورهای جام جهانی، یکی از عوامل استقبال اندک از جام جهانی ۲۰۲۲ اعلام می‌شود. ازاین‌رو و برای حفظ مشتریان، برخی از ارائه‌کنندگان تورهای جام جهانی، در تبلیغات خود قیمت‌های کمتری را به‌عنوان هزینه تورها عنوان می‌کنند. حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران دراین‌باره گفته است:

تورهای جام جهانی که با قیمت ۴۰ یا ۵۰ میلیون و حتی ۸۰ میلیون تومان تبلیغ می‌شوند، وجود خارجی ندارند و این نرخ‌ها در حقیقت، پیش‌پرداخت یا قسط اولیه این تورها است؛ به این ترتیب که یا به متقاضی گفته می‌شود برخی خدمات، از جمله بلیط بازی‌ها با نرخ پایه ارز محاسبه شده و بعدا مابه‌التفاوت آن دریافت می‌شود یا هزینه تمام‌شده تور، در چند قسط اخذ خواهد شد.

هرچند پیش‌بینی‌ می‌شد با کاهش نرخ بلیط پرواز قطر که از سوی سازمان هواپیمایی ایران حدود ۱۳ میلیون تومان اعلام شده بود، هزینه تور و سفر جام جهانی کاهش یابد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش نرخ بلیط هواپیما هم تاثیر چندانی بر قیمت تمام‌شده تور جام جهانی در قطر نداشته است.

پیش از این، حسام قربانعلی، سخنگوی سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به رسانه‌ها گفته بود:

١٠ هزار صندلی برای پروازهای جام جهانی در نظر گرفته شده و ارزان‌ترین قیمت بلیط یک‌طرفه از تهران به دوحه ١٠ میلیون تومان است؛ اما سیستم فروش بلیط نشان می‌دهد که مردم چندان استقبال نکرده‌اند.

به‌عقیده رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، هزینه بالای تور جام جهانی صرفا مربوط به بلیط پرواز نیست؛ گران‌ترین بخش هزینه این سفر به اقامت مربوط می‌شود و برای همین، قیمت تورهای جام جهانی قطر بالا است. رفیعی تاکید می‌کند:

افت قیمت در تورهای جام جهانی را زمانی می‌توانستیم شاهد باشیم که بلیط‌های فیفا در اختیار آژانس‌ها قرار می‌گرفت.

او یادآور شد:

بیشتر آژانس‌هایی که تور جام جهانی می‌فروشند، در واقع عرضه‌کننده پکیج میزبانی (Match Hospitality) هستند. قیمت بلیط مسابقات در این تورها بیشتر از نرخی است که فیفا برای بلیط‌های قرعه‌کشی در نظر گرفته است. بیشتر این تورها با نرخ حدودا ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شده‌اند و با وجود نزدیک شدن زمان بازی‌ها، نرخ آن‌ها فعلا تغییر چشمگیری نداشته است.

حال بد ایران و انصراف از سفر به قطر

اگرچه قیمت‌های بالای تورهای جام جهانی، یکی از دلایل عدم استقبال ایرانیان از تورهای جام جهانی است، اما شرایط اجتماعی ایران در آستانه این رویداد بزرگ نیز، تاثیر بسیاری بر این عدم استقبال داشته است. بررسی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بسیاری از افرادی که تورها و پکیج‌‌های جام جهانی را خریده بودند نیز از سفر به قطر و تماشای بازی‌ها صرف‌نظر کردند؛ یعنی افرادی که هزینه تورهای جام جهانی برای آن‌ها قابل پرداخت بوده نیز از سفر خود منصرف شده‌اند.

شرایط جامعه در دو ماه اخیر، به حدی در استقبال ایرانیان از جام جهانی تاثیر داشته که حتی برخی از ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند و قصد حضور در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ را داشتند نیز از سفر به قطر و تشویق تیم موردعلاقه خود امتناع کردند.

آرزویی که نقش بر آب شد

این نخستین بار است که مسابقات جام جهانی در خاورمیانه و در همسایگی ایران برگزار می‌شود؛ رویدادی که برای بسیاری از کشورهای همسایه قطر از جمله ایران فرصت بسیار مهمی محسوب می‌شد. مسئولان ایرانی نیز مانند بسیاری از کشورها آرزو داشتند از این فرصت استفاده کنند و با جذب هواداران مسابقات جام جهانی به کیش و سایر شهرهای ایران، به توسعه گردشگری کشور کمک کنند؛ رویایی که هیچ‌گاه به حقیقت تبدیل نشد و دلایل بسیاری پشت پرده آن نهفته بود.

حالا نه‌تنها ایران در جذب گردشگر خارجی موفق عمل نکرده، بلکه هزینه‌های بالای تورهای جام جهانی و تحولات اجتماعی ایران منجر شده که ایرانیان با سفر به جام جهانی خداحافظی کنند.

مطالب مرتبط:

منبع قطبنما

دیدگاه