سرقت کتیبه تاریخی مسجد جامع بابل

نادر نینوایی
نادر نینوایی شنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۷
سرقت کتیبه تاریخی مسجد جامع بابل

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران خبر سرقت کتیبه تاریخی مسجد جامع بابل را تایید کرد.

سرهنگ محمدرضا کردان، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، خبر مفقودی کتیبه تاریخی ورودی غربی مسجد جامع بابل را رسما اعلام کرد. وی این اتفاق را یک سرقت میراثی و تاریخی عنوان کرد و گفت:

بر اساس گزارش‌های تهیه شده این اتفاق حدود پنج روز پیش رخ داد که به سرعت عوامل یگان حفاظت و نیروی انتظامی برای بررسی جوانب اتفاق وارد عمل شدند.

این مقام مسئول افزود:

در حال حاضر پرونده این سرقت به مراجع قضایی تحویل شده است تا از طریق ضابطان قضایی مورد پیگرد قرار گیرد.

سرهنگ کردان همچنین گفت:

موارد و اشخاص مشکوکی شناسایی شدند که در حال حاضر مورد تجسس قرار دارند، اما تا روشن شدن مسئله باید منتظر ماند.

گفتنی است مسجد جامع بابل از اماکن تاریخی، مذهبی و میراثی شهر بابل محسوب می‌شود که در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر قرار دارد و از آثار ملی ایران به‌ شمار می‌رود. طبق تاریخ طبرستان، قدمت این مسجد به سال ۱۶۰ هجری قمری بازمی‌گردد و در دوره‌های مختلف، به‌ویژه عصر صفوی، بازسازی شده است.

دوران فتحعلی شاه قاجار، این بنا براثر زلزله تخریب و مجددا بنا شد. مسجد دو سردر در شرق و غرب دارد که هرکدام به یک هشتی متصل می‌شوند و بالای آن‌ها آیات و عباراتی بر خشت‌های کاشی(کتیبه) به تاریخ ۱۲۳۰ هجری قمری نوشته شده است.

استان مازندران دارای ۱۷ موزه تاریخی است که از این تعداد ۹ موزه فرهنگی - تاریخی دولتی، ۶ موزه خصوصی و دو پایگاه فرهنگی و تاریخی هستند.

در حال حاضر ۲۰ هزار قلم اثر منقول در خزانه میراث فرهنگی مازندران موجود است که ۱۶ هزار قلم از آن‌ها در استان ثبت و برایشان پرونده تشکیل شده است که از این تعداد قرار است یک هزار شی در موزه کلبادی نمایش داده شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه