با تور مجازی از صومعه نووودویچی بازدید کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند جمعه، ۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از صومعه نووودویچی بازدید کنید

صومعه نووودویچی مسکو یکی از چندین صومعه تاریخی این شهر است که از مراکز مهم گردشگری در پایتخت روسیه به حساب می‌آید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۲ به‌روزرسانی شده است.

صومعه نووودویچی مسکو که یکی از نمادهای پایتخت روسیه محسوب می‌شود، به‌لطف شاهزاده «واسیلی سوم» ساخته شد؛ زمانی که او بر دیوارهای «اسمولنسک» ایستاده بود و وعده داد که در صورت بازپس‌گیری این شهر از لیتوانی، صومعه‌ای باشکوه بنا خواهد کرد. به‌ این ترتیب بود که چندین سال پس از پایان جنگ‌های روسیه و لیتوانی، صومعه‌ای جدید در حاشیه رود مسکو پدیدار شد. در ادامه همراه کجارو باشید تا با تور مجازی از این صومعه باشکوه بازدید کنیم.

بر اساس منشور پدرسالار در سال ۱۵۹۸، نام صومعه نووودویچی، صومعه «زنان امروز و بانوی ارجمند، مریم باکره» ذکر شده است که طبعا در واقعیت، این نام در کلمه‌ای کوتاه‌تر «نووودویچی» به‌معنای «زنان امروز» خلاصه می‌شود. پیش از این، در مسکو صومعه‌های زنانه متعددی وجود داشت که از آن‌ها با نام صومعه «زنان باستان» یاد می‌شد.

شاهزاده واسیلی جنگاور پشت نیت معنوی خود در احداث صومعه، حیله‌ای نیز پنهان کرده بود؛ چراکه صومعه پشت ظاهر مذهبی خود، اهداف نظامی متعددی را نیز دنبال می‌کرد. موقعیت این صومعه، دفاع از گذرگاه جنوب غربی رودخانه را امکان‌پذیر می‌ساخت. مهم نبود که نام این صومعه، صومعه زنان باشد؛ دیوارهای ستبر نووودویچی، مانع مهمی در برابر مهاجمان محسوب می‌شد.

طبعا این راهبه‌ها نبودند که وظیفه‌های نظامی و دفاعی را بر عهده می‌گرفتند. در صورت نیاز، سربازها و افسران متعدد از پایگاه‌های داخل خیابان روانه صومعه می‌شدند. در سال ۱۵۹۱، نیروی نظامی مستقر و دیوارهای صومعه نووودویچی مسکو، سبب جلوگیری از عبور مهاجمان شبه‌جزیره کریمه شد.

عکس پانوراما از صومعه نووودویچی

عکس‌ از وب‌سایت airpano

تاریخ صومعه نووودویچی، سرشار از نام‌های بزرگ و اسطوره‌ای است. «بوریس گودونوف» در این صومعه به‌عنوان تزار برگزیده شد. حتی مشهورترین زنان نیز هنگام حضور در این صومعه ملزم به حفظ حجاب مرسوم بودند؛ از جمله «ادوکیا فدورووانا لاپوخینا»، همسر پیتر اول که خود از اصحاب صومعه بود و «سوفیا» خواهر وی که مدتی را به‌عنوان زندانی در این صومعه زندانی به سر برد.

امروزه «برج ناپرودنایا» در این صومعه، جایی که سوفیای سرکش در آن زندانی بود، به محلی برای مراجعات مردمی، راز و نیاز و دریافت حاجت تبدیل شده است و دیوارهای آن پوشیده از کاغذهایی است که شهروندان روسی خواسته‌ها و آرزوهایشان را نوشته‌اند؛ از درخواست برای موفقیت در امتحانات ورودی دانشگاه تا دعایی برای باطل یک طلسم. بر یکی از این هزاران دست‌نوشته‌، متنی به چشم می‌خورد که نوشته است:

ای سوفیای مقدس، لطفا هرچه زودتر به من کمک کنید که همسر مردی شوم تا مرا تا آخر عمر خوشحال و خوشبخت نگه دارد.

احتمالا خرافات به‌وجود آمده در خصوص حاجت دادن سنت سوفیا ریشه در مقاله‌ای از یک روزنامه یا برنامه‌ای تلویزیونی داشته باشد. بااین‌حال، گرچه اصحاب کلیسا با ارائه بروشورهایی به بازدیدکنندگان سعی در تکذیب این امر دارند، ذره‌ای از اعتقادات مردم و مراجعات آن‌ها به سوفیای مقدس کم نشده است.

در دوران شوروی، صومعه نووودویچی که یکی از جاهای دیدنی مسکو به‌حساب می‌آید، در بر گیرنده موزه، مهدکودک، خشک‌شویی، سالن‌های ورزشی و سایر امکانات دیگر بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، از بین رفتند. این صومعه در سال ۱۹۹۴ بازگشایی و اکنون به‌عنوان یک مکان معنوی و تاریخی و دارای شاخصه‌های ارزشمند معماری، شناخته می‌شود.

به‌وسیله پنجره‌ای که در ابتدای این مقاله قرار گرفته است، قادر خواهید بود تا از این صومعه شگفت‌انگیز دیدن کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با موضوع تورهایمجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

عکس‌ از وب‌سایت Meet My Country  

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه