با تور مجازی از اهرام قوم مایا دیدن کنید

علی گودرزی
علی گودرزی چهار شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از اهرام قوم مایا دیدن کنید

اهرام موجود در شهر تیکال از معدود بازمانده‌های تمدن مایا به حساب می‌آیند که نبوغ این قوم را در معماری به رخ می‌کشند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۱/۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۸ به‌روزرسانی شده است.

مایا نام گروهی از سرخ‌پوستان ساکن جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی است که تمدنی با این نام را در مناطق ذکر شده ایجاد کردند. مردم قوم مایا در محدوده جنوب کشور مکزیک، گواتمالا و السالوادور زندگی می‌کردند و با برپا کردن تمدن‌هایی پیشرفته، توانستند در هنر، معماری، ستاره‌شناسی و ریاضیات پیشرفت چشم‌گیری داشته باشند.

با وجود اینکه تا امروز تعداد زیادی از شهرهای تمدن مایا از بین رفته است، شهر تیکال از جمله مهم‌ترین شهرهای این قوم به حساب می‌آید که هنوز پاپرجا است و از آن به‌عنوان یک جاذبه توریستی مهم یاد می‌شود. شهر تیکال در جنگل‌های انبوه گواتمالا واقع شده و میزبان تعداد زیادی از اهرام باستانی قوم مایا است. همراه کجارو باشید تا در این قسمت از تورهای مجازی، به شهر تیکال سفر کنیم و از اهرام تماشایی آن لذت ببریم.

نام شهر تیکال در زبان قوم مایا به معنی «محل صدای روح» است. سازه‌های هرمی شهر تیکال از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌رود؛ هرم‌هایی که به‌صورت پراکنده در این شهر جای گرفته‌‌اند. هنوز دلیل ساخت این هرم‌های پراکنده در شهر تیکال مشخص نیست. تاریخ‌نویسان باور دارند که معماران بزرگ شهر تیکال برای تاکید بر اعتقداشان مبنی بر نظارت دائمی خدایان بر مردم تیکال، تصمیم گرفتند تا هرم‌هایی باشکوه را در جای‌جای شهر تیکال برپا کنند.
گفته می‌شود که مردم مایا بدون هیچ ابزار پیشرفته نظیر چرخ، حیوانات اهلی یا ابزار فلزی توانستند اهرام شهر را بسازند.

 شهر تیکال حدود ۳۰۰ سازه مختلف را در خود جای داده است. طبق مستندات تاریخی، ساختمان‌های واقع در حاشیه تیکال برای سکونت اهالی شهر ساخته شده است. این در حالی است که هرم‌ها برای تاسیس در مرکز شهر برنامه‌ریزی شده بودند. سه مجتمع بزرگ و پنج معبد هرمی شکل، سازه‌های اصلی مرکز شهر را تشکیل می‌دادند و به اگروپولیس مشهور بودند؛ اگروپلیس عنوان کاخ‌ها و معابد شهر بود که به‌طور اختصاصی برای ثروتمندان ساخته می‌شد.

مقبره فرمانروای بزرگ مایایی با نام «Jasaw Chan K'awiil» از مهم‌ترین هرم‌های شهر تیکال به حساب می‌آید. این معبد را با نام «معبد جکوار» می‌شناسند که با ارتفاع ۴۴ متری خود، سازه‌ای باشکوه و دیدنی به شمار می‌رود. علاوه بر این بنای شگفت‌انگیز، سازه‌ «مار دوسر» با ارتفاع ۶۴ متری به‌عنوان بلندترین هرم شهر تیکال یاد می‌شود؛ معبد مار دوسر برای بزرگداشت پادشاه «Yik'in Chal K'awill» شهر تیکال ساخته شده بود.

تصویری از هرم مایا در شهر تیکال گواتمالا

منبع عکس: سایت Airpano

منازل شهری و روستایی کنار قصرها، معبدها، اهرام و کاخ‌های مایایی از جمله مهم‌ترین آثار تمدن مایا هستند که معماری پیشرفته این قوم را برای علاقه‌مندان ترسیم می‌کنند. سازمان‌دهی شهری تمدن مایا که شامل کانال‌ها، مخزن‌های آبی، راه‌های درون و برون‌شهری می‌شد از دیگر دست‌آوردهای مهندسی این تمدن به حساب می‌آید. معمولا طراحی سازه‌های مذهبی قوم مایا با طرز تفکر و تقویم مخصوص این قوم ارتباط تنگاتنگی داشته است. سنگ آهک از جمله مصالح اصلی ساخت اهرام قوم مایا به شمار می‌رود. استفاده از رنگ و موزاییک در طراحی ساختار خارجی این بناهای تاریخی نقشی اساسی را ایفا می‌کرد.

در این مقاله و از دریچه تور مجازی می‌توانید از معبدهای شهر تیکال بازدید کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مند هستید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه