مترو مسکو | تاریخچه + نقشه مسیر و ایستگاه های معروف

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش جمعه، ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
مترو مسکو | تاریخچه + نقشه مسیر و ایستگاه های معروف

زیبایی ایستگاه‌های مترو مسکو، مسحور کننده است و هویت تاریخی مسکو در معماری و نقاشی‌های آن موج می‌زند.

جاذبه‌های دیدنی بسیاری در شهر مسکو وجود دارد که مترو مسکو نیز یکی از آن‌ها است. برای برخی قابل باور نیست که یک مترو جزو جاذبه‌های شهر باشد؛ اما درباره مترو مسکو این موضوع صدق می‌کند. مترو مسکو علاوه بر اینکه یک مکان عمومی برای حمل و نقل و تردد است، مجموعه‌ای تاریخی نیز محسوب می‌شود که هویت روسیه را به نمایش می‌گذارد. گردشگرانی که به شهر مسکو می‌روند، برای بازدید از جاهای دیدنی مسکو وقت می‌گذارند و با کمترین هزینه از تماشای معماری مترو مسکو و ایستگاه‌های آن لذت می‌برند.

آنچه باید درباره مترو مسکو بدانید:

چرا مترو مسکو جزو دیدنی‌های روسیه است؟

مترو مسکو

منبع عکس:bridgetomoscow

مترو مسکو جزو قطارهای داخل شهری قدیمی در دنیا است. این مترو ۲۵۰ ایستگاه دارد و خط حلقه مرکزی آن، سایر خط‌ها را به هم وصل می‌کند. شبکه ریلی این مترو در قالب ۱۵ خط، بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و قطارهای آن، ۵,۳۱۴ واگن دارند.

معماری تاریخی و تزیینات زیبای ایستگاه‌های مترو مسکو، برای مسافران و گردشگران جذاب است

آنچه سبب شده است مترو مسکو به یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر تبدیل شود، معماری خاص ایستگاه‌های آن است. معماری ایستگاه‌ها از هویتی تاریخی برخوردار هستند و شباهت زیادی به معماری کاخ و کلیساهای شهر دارند. این ویژگی ایستگاه‌های مترو مسکو، آن را در نظر گردشگران به‌نوعی موزه دیدنی تبدیل کرده است.

مترو مسکو

منبع عکس:intelligenttransport

این روزها با وجود محبوبیت زیاد مترو مسکو در بین گردشگران و استقبال زیاد از آن، جاهای خاصی برای عکاسی در مترو در نظر گرفته شده است و ایترنت رایگان در ایستگاه‌ها برای استفاده گردشگران لحاظ شده است. در ساخت بنای مترو از مصالح خاصی استفاده شده است و استفاده از سنگ‌های مرمر و عقیق‌های رنگارنگ، زیبایی بناها را دو چندان کرده است. ایستگاه‌های مترو به مثابه کاخ‌هایی زیرزمینی، با انواع مجسمه‌ها، تصویرهای برجسته، نقاشی‌های روی دیوار و موزاییک‌کاری تزیین شده‌اند.

تاریخچه مترو مسکو

تاریخچه مترو مسکو

منبع عکس:mywanderlust.pl

مترو مسکو در سال ۱۹۳۵ با ۱۵ خط، افتتاح شد. در آن زمان، ایستگاه‌های مترو مسکو با مجسمه‌هایی از سنگ مرمر و شیشه‌های رنگارنگ تزیین شده بودند. بعد از اینکه اولین خط مسافربری متروی مسکو راه افتاد، برای جابه‌جایی مسافران کفایت نکرد. به این سبب جوزف استالین، رهبر وقت شوروی، دستور داد بر خطوط مترو اضافه کنند و آن را توسعه دهند. او ۲۰ درصد از بودجه دولت را برای توسعه مترو مسکو در نظر گرفت. توسعه مترو مسکو از آن زمان تا پایان ساخت آن متوقف نشد.

استالین دستور توسعه مترو مسکو را داد؛ اما در هنگام جنگ جهانی دوم، روند توسعه مترو اندکی کاهش یافت

در سال‌هایی که جنگ جهانی دوم رخ داد، کار روی مترو شتاب کمتری گرفت؛ اما متوقف نشد. استالین در هنگام توسعه مترو مسکو، دستور داد خطوط جدیدی را به مترو اضافه کنند و ایستگاه‌های جدید مانند کاخی باشکوه ساخته شوند. مترو مسکو تا سال ۲۰۱۶میلادی ۱۵ خط و ۲۰۳ ایستگاه داشت. خط حلقه مرکزی مترو، آخرین خطی بود که به آن اضافه شد. توسعه مترو مسکو سبب شد که برخی بخش‌های آن، تاریخچه پیشین این کشور را به نمایش بگذارند و برخی دیگر از بخش‌های آن، نشان از مسکو دوران مدرن داشته باشند.

نقشه مترو مسکو

مترو مسکو از ۱۷ خط و ۲۵۰ ایستگاه تشکیل می‌شود که نقشه آن در این تصویر، قابل‌مشاهده است. هر یک از خطوط مترو مسکو با رنگی خاص نمایش داده شده‌اند.

نقشه کامل متروی مسکومنبع عکس: moscow-metro.net

عمق مترو مسکو

عمق مترو مسکو

منبع عکس:mywanderlust.pl

عمق مترو مسکو در تمام نقاط آن یکسان نیست و در مناطق مختلف کم و زیاد می‌شود. بعضی از ایستگاه‌های مترو مسکو جزو عمیق‌ترین جاهای آن هستند. می‌توان گفت عمیق‌ترین ایستگاه‌های مترو جهان در مسکو ساخته شده‌اند. در بین این ایستگاه‌ها، ایستگاه پارک پوبدی با بیش از ۸۴ متر عمق، عمیق‌ترین ایستگاه مترو در روسیه و یکی از عمیق‌ترین ایستگته‌های متروی دنیا محسوب می‌شود. در برخی مناطق، عمق این ایستگاه تا ۹۸ متر نیز می‌رسد.

مترو مسکو در جنگ‌ جهانی

مترو مسکو در جنگ جهانی

منبع عکس:rbth.com

جنگ جهانی دوم روی روند ساخت مترو مسکو بی‌تاثیر نبود. طراحی ایستگاه‌های مترو از حوادث جنگ جهانی تاثیر گرفتند و ساخت بعضی از ایستگاه‌های آن به تاخیر افتادند. مسکو در سال ۱۹۴۱ محاصره شد و از ایستگاه‌های زیادی در جنگ جهانی دوم به‌عنوان پایگاه‌های هوایی جنگی استفاده شد. همه این اتفاق‌ها سبب شد ایستگاه‌های مترو مسکو بیشتر مورد توجه قرار گیرد و ماندگاری آن‌ها نیز بیشتر شود. وقوع جنگ، سبب کاهش بودجه ساخت مترو مسکو شد و این موضوع از معماری ساده‌تر ایستگاه‌هایی که بعد از جنگ ساخته شدند، کاملا مشخص است.

مترو مسکو

منبع عکس:mywanderlust.pl

بعد از جنگ، ساخت و سازها دوباره شروع شد و خط اصلی مترو مسکو شروع به کار کرد که با عنوان خط حلقه شهرت دارد. این خط که در نقشه مترو مسکو به رنگ قهوه‌ای است، تغییر بین خطوط را آسان کرد و به‌عنوان نمادین‌ترین خط متروی مسکو شناخته شد. شایعات زیادی درباره خط حلقه مترو مسکو وجود دارد. یکی از روایات مشهور درباره این خط از این قرار است که که این خط در طراحی اولیه مترو مسکو وجود نداشته است و استالین با قرار دادن لیوان قهوه خود روی نقشه، سبب شده جای لیوان روی نقشه بماند و کسی جرات پاک کردن یا تغییر دادن آن را نداشته است؛ بنابراین رد لیوان همان طور ماند و دیگران گمان کردند خط مترو بوده است.

خطوط مترو مسکو

خطوط مترو مسکو

منبع عکس:theculturetrip

مترو مسکو از ۱۵ خط فعال تشکیل می‌شود که هرکدام از این خطوط با رنگ مخصوصی روی نقشه نمایش داده شده‌اند. خط اول، قرمز رنگ است و با نام «سوکولنیچسکایا» شهرت دارد؛ خط دوم با رنگ سبز تیره نمایان می‌شود و نام آن «زاموسک‌ورتسکایا» است؛ خط سه، رنگ آبی تیره دارد و به نام «آرباتسکو-پوکروفسکایا» و خط چهارم مترو مسکو که روی نقشه با آبی روشن مشخص شده، به نام «فیلیوفسکایا» معروف است. پنجمین خط مترو مسکو به رنگ قهوه‌ای و به نام «کلتسوایا» شناخته می‌شود که همان خط حلقه است؛ خط ششم به رنگ نارنجی، «کالیوژسکو-ریژسکایا» نام دارد. خط هفتم مترو به رنگ بنفش، به نام «تاگانسکو-کراسنوپرسننسکایا» و خط هشتم که رنگ زرد دارد به نام «کالینینسکایا» معروف است.

مترو مسکو ۱۵ خط دارد که مسیر هر یک از آن‌ها، با رنگی خاص روی نقشه ترسیم شده‌اند

خط دیگر متروی مسکو به 8A معروف است و نام «سلنتسوسکایا» دارد که آن هم به رنگ زرد نمایش داده می‌شود. خط شماره ۹ خاکستری رنگ است و به نام «سرپوخفسکو- تیمیریازفسکایا» شناخته می‌شود. خط دهم متروی مسکو روی نقشه، سبز روشن است و آن را به نام «لیوبلینسکو-دمیتروفسکایا» می‌شناسند. خط یازده به رنگ فیروزه‌ای با نام «بلشایاکلتسوایا» نام گرفته است.

خط دوازدهم که با رنگ آبی-طوسی مشخص است، «بوتوفسکایا» و خط سیزده مترو مسکو که سرمه‌ای رنگ است، به‌صورت مونوریل فعالیت دارد. چهاردهمین خط آن، حلقه مرکزی مسکو است که در دایره‌ای بزرگ‌تر از خط ۵، تمام خطوط مترو را به هم وصل کرده و با خط سفید و قرمز مشخص شده است؛ خط پانزده که با رنگ صورتی شاخته می‌شود «نکراسوفسکایا» نام دارد. برای تشخیص بهتر، نقشه مترو مسکو در قسمت بالا را ببینید.

ایستگاه‌های معروف مترو مسکو

ایستگاه‌های مترو مسکو

منبع عکس:mywanderlust.pl

آنچه سبب شهرت مترو مسکو شد، زیبایی معماری ایستگاه‌های آن است. خطوط پیچ در پیچی که قلب مسکو را تشکیل می‌دهند، با ایستگاه‌هایی که شباهت زیادی به موزه‌های تاریخی یا کلیسا دارند. مشاهده دیوارها و سقف ایستگاه‌های مترو برای گردشگران سرگرم‌کننده و شگفت‌انگیز است.

ایستگاه پارک کولتوری (کولتسوایا)

ایستگاه پارک کولتری

منبع عکس:mywanderlust.pl

پارک کولتوری یا «کولتسوایا» جزو اولین ایستگاه‌های مترو مسکو است که در سال ۱۹۳۵ افتتاح شد. این ایستگاه زیر میدان کریمسکایا قرار دارد و ابتدا به همین نام مشهور بود؛ اما بعدها تغییر نام یافت. ایستگاه پارک کولتوری، دو ردیف ستون مرمر دارد که روی آن‌ها حکاکی شده است. این ایستگاه پاتوق جوانان محسوب می‌شود و در پارک نزدیک آن ورزش‌هایی چون تنیس، آیرودلینک، اسکیت و رقص جریان دارد.

ایستگاه پلوچاد روولیوتسی (میدان انقلاب)

ایستگاه میدان انقلاب

منبع عکس:mywanderlust.pl

ایستگاه میدان انقلاب مسکو در سال ۱۹۳۸ افتتاح شد. این ایستگاه، گالری از ۸۰ مجسمه برنزی مربوط به شخصیت‌های انقلابی است. درباره بعضی این مجسمه‌ها، داستان‌های مختلفی بین مردم نقل می‌شود که هرکدام از آن‌ها نشان‌دهنده نوعی معجزه است و پشت هرکدام، شخصیت‌های انقلابی و حقیقی با داستان‌های شگفت‌انگیزی قرار دارد که برای روس‌ها نوعی هویت ملی به شمار می‌رود.

ایستگاه آرباتسکایا

ایستگاه آرباتسکایا

منبع عکس:bdonline.co.uk

آرباتسکایا، دومین ایستگاه بزرگ مسکو محسوب می‌شود. این ایستگاه در سال ۱۹۳۵ به بهره‌برداری رسید. معماری آن به سبک گوتیک است و لوسترهای برنزی دارد. کف آن با سنگ مرمر پوشانده شده و معماری زیبا و طراحی هنرمندانه دیوارهای ایستگاه و ظاهر آن، بسیار جذاب و رویایی است.

ایستگاه کیفسکایا

ایستگاه کیفسکا

منبع عکس:mywanderlust.pl

کیفسکایا جزو ۱۰ ایستگاه مترو برتر دنیا محسوب می‌شود. این ایستگاه در سال ۱۹۴۵ افتتاح شد. هدف از ساخت این ایستگاه، تجلیل از ۳۰۰ سال وحدت روسیه و اوکراین بود. ایستگاه کیفسکایا نقاشی‌های بزرگی دارد که با تکنیک موزائیک‌کاری ساخته شده‌اند و هریک در قابی مجلل و طلایی‌رنگ قرار گرفته‌اند. این ایستگاه با لوسترهای باشکوهی که از سقف آن آویزان است، از نظر بسیاری از گردشگران جذاب‌ترین ایستگاه متروی مسکو به شمار می‌آید.

ایستگاه مایاکوفسکایا

ایستگاه مایاکفسکا

منبع عکس:mywanderlust.pl

مایاکوفسکایا جزو ایستگاه‌های قدیمی مسکو به شمار می‌رود و در سال ۱۹۳۸ افتتاح شده است. این ایستگاه در سال ۱۹۳۹، جایزه بزرگ نمایشگاه جهانی نیویورک را از آن خود کرد. در دوران جنگ، ایستگاه مایاکوفسکایا یکی از پناه‌گاه‌های اصلی در مسکو بود و از اتفاقات جالب تاریخچه این ایستگاه مب‌توان به سخنرانی استالین در آن اشاره کرد. امروزه این ایستگاه از مهم‌ترین مکان‌های این کشور محسوب می‌شود و در هنگام برگزاری جشن‌های ملی در مسکو، بیشترین تزیینات را دارد. در سقف این ایستگاه، ۳۴ تابلوی موزاییک‌کاری، اثر الکساندر دینکا وجود دارد. این مجموعه تابلو با نام «آسمان شوروی در ۲۴ ساعت» شناخته می‌شود و در هریک از آن‌ها یکی از المان‌هایی تصویر شده که در آسمان شوروی آن زمان قابل رویت بود؛ از هواپیماهایی بر فراز کاخ کرملین تا چتربازان و دیگر نمادهای قدرت اتحاد جماهیر شوروی.

ایستگاه الکتروزاودسکایا

ایستگاه الکتروزوودسکایا

منبع عکس:mywanderlust.pl

در زمان جنگ جهانی دوم، ایستگاهی با نام الکتروزاودسکایا افتتاح شد. در ساخت دیوارهای این ایستگاه از انواع مرمرهای مختلف استفاده شده و با ۱۲ نقش‌برجسته چشمگیر از جنس مرمر تزیین شده است. این ایستگاه به‌دلیل قرارگیری در نزدیکی کارخانه لامپ به نام الکتروزاودسکایا  شهرت یافت؛ هرچند برخی عقیده دارند نام ایستگاه از تعداد لامپ‌های زیادی گرفته شده که در سقف آن به کار رفته است.

ایستگاه نووسلوبودسکایا

ایستگاه نووسلوبودسکایا

منبع عکس:civitatis

ایستگاه نووسلوبودسکایا جزو ایستگاه‌های حیرت‌انگیز مترو مسکو است که تابلوهای رنگارنگ معرق شیشه (ویترای) آن، مسافران و گردشگران را محو تماشا می‌کنند. برخی از تابلوها از کلیساهای شهر به این مکان منتقل شده‌اند. ایستگاه نووسلوبودسکایا که در سال ۱۹۵۲ ساخته شد را مهندس معمار، الکسی دوشکین بنا کرد و برای طراحی این ایستگاه از ۳۲ پنل معرق شیشه بهره گرفته شد که درون قاب برنجی قرار دارند. در انتهای سالن مترو کی پنل موزاییک‌کاری بزرگ با عنوان «صلح جهانی» قرار دارد. تصویر کوچکی از استالین در قسمتی از طرح اولیه این موزایبک‌کاری جای گرفته بود که با روی کار آمدن خروشچف، آن قسمت بازسازی و کبوترهای سفید جایگزین آن شدند.

ایستگاه تئاترلنایا

ایستگاه تیترالنایا

منبع عکس:mywanderlust.pl

ایستگاه تئاتر یا تئاترلنایا در نزدیکی سالن تئاتر مسکو قرار دارد و به همین نام شهرت یافته است. این ایستگاه در سال ۱۹۳۸ بنا شد و نشانه‌هایی از احترام به فرهنگ و هنر مسکو در آن به چشم می‌خورد. سنگ‌های مرمر و لابرودوریت به کار رفته در بنا، از سنگ‌های تخریب شده کلیسای جامع عیسی نجات‌دهنده به دست آمده‌اند. لوسترهای کریستالی و برنزی ایستگاه در کنار ۱۴ نقش‌برجسته نمادین از رقص و موسیقی اقوام مختلف شوروی سابق، زیبایی بی‌نظیری به این ایستگاه بخشیده است.

ایستگاه كومسومولسکایا

ایستگاه کومسومولسکایا

منبع عکس:mywanderlust.pl

ایستگاه كومسومولسکایا شباهت زیادی به یک تالار بزرگ دارد و در سال ۱۹۲۵ ساخته شد. تصاویری از رهبران نظامی شوروی روی موزائیک‌های سقف این ایستگاه نقش بسته که یادبودی برای آن‌ها است.

حوادث مترو مسکو

حوادث مترو مسکو

منبع عکس:mywanderlust.pl

بمب‌گذاری سال ۲۰۱۰ در مسکو، یکی از مهم‌ترین حوادث مترو مسکو است. این بمب‌گذاری در ۲۹ مارس و در شلوغ‌ترین ساعت مترو، در ایستگاه‌های لوبیانکا و پارک کولتوری صورت گرفت. بمب‌گذاری توسط دو زن انجام گرفت و فاصله بین انفجار بمب در دو ایستگاه، ۴۰ دقیقه بود. در این بمب‌گذاری که مرگ‌بارترین و پیچیده‌ترین حمله تروریستی مسکو در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، ۴۰ نفر جان باختند و بیش از ۱۰۰ نفر نیز زخمی شدند. پیش از آن نیز در سال ۲۰۰۴ بمب‌گذاری در مترو مسکو رخ داد که آن هم در شلوغ‌ترین ساعات روز بود.

قیمت بلیط مترو مسکو

قیمت بلیط مترو مسکو

منبع عکس:mywanderlust.pl

قیمت بلیط مترو مسکو گران نیست و شما با پرداخت یک یورو علاوه بر رفتن به مقصد مورد نظرتان، می‌توانید از یک موزه رویایی دیدن کنید. اگر تمایل به دیدن زیبایی‌های مترو مسکو را دارید، این هزینه برای شما بسیار کم است؛ اما اگر فقط قصد رسیدن به مقصد را دارید شاید جور دیگری فکر کنید. هزینه بلیط مترو مسکو، نسبت به مسیر، متفاوت و از ۳۰ تا ۵۰ روبل روسیه متغیر است.

ساعت کار مترو مسکو

ساعت کار مترو

منبع عکس:mywanderlust.pl

مترو مسکو از صبح تا پایان شب، برای انتقال مسافران باز است. به‌طور دقیق مترو مسکو  از ساعت ۵:۳۰ صبح شروع به کار می‌کند و تا ساعت یک بامداد افراد را به مقاصد مورد نظرشان می‌رساند.

قوانین و نکات استفاده از مترو مسکو

قوانین مترو مسکو

منبع عکس:mywanderlust.pl

  • مترو مسکو از ابتدای شروع به کار تا پایان شب، ترافیک جمعیتی یکسانی ندارد. ساعات شلوغ مترو مسکو صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۰ و عصرها از ساعت ۱۸ تا ۲۰ است.
  • مدت زمانی که باید برای سوار شدن به مترو مسکو، منتظر بمانید، حدود دو دقیقه است.
  • اگر در ساعات پایانی شب سوار مترو مسکو می‌شوید، بهتر است واگن نزدیک به راننده را انتخاب کنید.
  • افراد با پرداخت یک بار هزینه بلیط، می‌توانند هر چند بار که بخواهند، خط عوض کنند.
  • کودکان زیر هفت سال، نیازی به خرید بلیط مترو مسکو ندارند و حمل و نقل آن‌ها رایگان است.
  • جیب‌بری در مکان‌های شلوغ پدیده رایجی است؛ بنابراین، در مراقبت از لوازمی که همراه دارید کوشا باشید.
  • نرم افزار استفاده از نقشه را روی گوشی خود نصب کنید تا راحت‌تر مسیریابی کنید.

مترو مسکو

منبع عکس:theculturetrip

اگر به مسکو سفر کردید دیدن زیبایی‌های متروی مسکو خالی از لطف نیست. شاید باورتان نشود؛ اما در هنگام تماشای ایستگاه‌های این مترو بزرگ، احساس می‌کنید که در حال بازدید از موزه‌ای از تاریخ روسیه هستید و بخشی از تاریخ این کشور را مطالعه کرده‌اید. معماری جذاب مترو، مجسمه‌ها، تصاویر و آثار هنری که در آن می‌بینید، نمایش‌دهنده ‌بخش‌هایی از تاریخ و معماری شوروی سابق است. اگر تجربه بازدید یا استفاده از مترو مسکو را دارید، نظرتان را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور:moderndiplomacy.eu

پرسش‌های متداول

چرا مترو مسکو جزو دیدنی‌های روسیه است؟

چون معماری ایستگاه‌های مترو مسکو بخشی از تاریخ آن را در خود نهفته دارد.

ساعت کار مترو مسکو چگونه است؟

ساعت کار مترو مسکو از ساعت ۵:۳۰ صبح تا یک بامداد است.

قیمت بلیط مترو مسکو چقدر است؟

قیمت بلیط مترو از ۳۰ تا ۵۰ روبل نسبت به مقصد، متغیر است.

کدام بخش مترو مسکو جزو جاهای دیدنی است؟

بعضی از ایستگاه‌های معروف مثل آرباتسکایا، کیفسکایا، تئاترلنایا و... جزو جذاب‌ترین بخش‌های آن هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه