سواحل ازمیر | مناطق شنای ازمیر + تفریحات آبی

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
سواحل ازمیر | مناطق شنای ازمیر + تفریحات آبی

ازمیر سومین شهر پرجمعیت ترکیه است که در ساحل دریای اژه قرار دارد و سواحل زیبا و متعدد آن از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌آیند.

ازمیر با وجود سواحل سفید و آب‌های فیروزه‌ای به مالدیو دریای اژه مشهور است. این شهر واقع در غرب کشور ترکیه، خلیج‌های متعددی را نیز در خود جای داده است و به‌عنوان چهارمین منطقه پیشرو در صنعت گردشگری ترکیه شناخته می‌شود. بسیاری از مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، قصد خرید یا استراحت در هتل‌های مجلل و پنج ستاره را دارند. البته برخی از افراد نیز به‌دنبال سواحل ازمیر برای شنا، موج‌سواری و دیگر تفریحات آبی هستند.

برخی سواحل ترکیه دارای پرچم آبی هستند؛ پرچمی که نشان از پاکیزگی آب آن ساحل و همچنین اهمیتی دارد که دولت برای حفاظت از محیط‌زیست در آن قائل است. سواحل ازمیر در کنار دریای اژه از جاهای دیدنی ازمیر به شمار می‌آیند؛ مناطقی که می‌توانید در آن‌ها آفتاب بگیرید، به کافه و رستوران‌های دریایی بروید، به تماشای غروب بنشینید، قدم بزنید یا حتی در چشمه‌های درمانی حوالی آن، به درمان سنتی بپردازید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با برخی از مشهورترین و بکرترین سواحل استان ازمیر آشنا کنیم.

با سواحل ازمیر آشنا شوید:

ساحل بایراکلی 

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۷٫۷ کیلومتر (۱۰ دقیقه)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، شهر ازمیر، منطقه بایراکلی (مشاهده روی نقشه)

ساحل بایراکلی 

منبع عکس: سایت بوکینگ. عکاس: نامشخص

ساحل بایراکلی (Bayrakli) در منطقه‌ بایراکلی در جنوب شهر ازمیر قرار دارد و فاصله نزدیک با مرکز شهر، آن را تبدیل به یکی از سواحل محبوب ازمیر کرده است. این ساحل مکانی مناسب برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است و  کافه‌های ساحلی و رستوران‌های متعددی نیز در امتداد آن وجود دارند. ساحل بایراکلی به چشم‌انداز جادویی خود از غروب آفتاب شهرت دارد؛ پس سعی کنید در زمان غروب آفتاب خود را به این ساحل برسانید.

ساحل ماوی شهیر 

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۱۵٫۵ کیلومتر (۲۲ دقیقه)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، شهر ازمیر، منطقه ماوی شهیر (مشاهده روی نقشه)

ساحل ماوی شهیر 

منبع عکس: commons.wikimedia.org عکاس: نامشخص

ساحل ماوی شهیر (Mavişehir) در محله‌ ماوی شهیر در شمال غرب ازمیر واقع شده است. این ساحل دارای مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، رستوران و کافه‌های ساحلی و قایق‌های پدالی برای گشت زدن در دریا است و منظره زیبایی از غروب و طلوع آفتاب دارد. بیشتر گردشگرانی که در هتل‌های نزدیک به این ساحل اقامت دارند، در زمان‌های طلوع و غروب برای گرفتن عکس‌ به ساحل ماوی شهیر می‌روند؛ تجربه‌ای که امکان ندارد آن را از یاد برد.

از دیگر سواحل واقع در شهر ازمیر می‌توان به ساحل «بستانلی» (Bostanli) و ساحل «کارسیاکا» (Karşıyaka) اشاره کرد؛ سواحلی که در نزدیکی مراکز خرید و جاذبه‌های شهر ازمیر قرار دارند.

ساحل فوجا

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۶۳٫۴ کیلومتر (یک ساعت)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، حاشیه دریای اژه (مشاهده روی نقشه)

ساحل فوجا

منبع عکس: whereisturkey.com.  عکاس: نامشخص

شهر فوجا (Foca) در چند کیلومتری شمال غرب شهر ازمیر در احاطه شمار زیادی از قایق‌های کوچک قرار دارد. این شهر در امتداد دو خلیج بزرگ و کوچک‌تر واقع شده است. فوجا در قرن پنجم شهری پررونق بود و مردمان آن، دریانوردانی مجرب بودند. خلیج واقع شده در این منطقه، مکانی برای تردد کشتی‌ها به دریای سیاه، دریای اژه و مدیترانه است. فوجا همچنین زیستگاه یک گونه نادر به نام فک‌های راهب (Monk Seal) است؛ جانداری که گفته می‌شود تنها ۴۰۰ عدد از آن‌ در جهان وجود دارد. به همین دلیل، سواحل فوجا از مناطق محافظت شده ترکیه به شمار می‌آیند و اگر خوش‌شانس باشید، ممکن است بتوانید این موجودات دوست‌داشتنی را ببینید.

سواحل فوجا جزو مناطق محافظت شده ترکیه و زیستگاه فک‌های راهب، یکی از گونه‌های نادر دریایی هستند

فوجا سواحل اندکی دارد که در فصل تابستان، گردشگران بسیاری را به‌سمت خود جلب می‌کنند. البته هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی نیز در خط ساحلی این شهر وجود دارند که در صورت اقامت در آن‌ها می‌توانید از سواحل خصوصی آن‌ها استفاده کنید. سواحل فوجا پر از قایق‌های کوچک ماهیگیری هستند. پناهگاه‌های ساحلی، جزایر زیبا و سواحلی با پرچم آبی (سواحل عمومی فوکای جدید و دهکده‌ گردشگری پولن) در کنار آسیاب‌های بادی قدیمی، صخره‌های شیب‌دار و رستوران‌های دریایی فوکا از دیگر جذابیت‌های این ساحل به شمار می‌روند.

بیش از ۲۶ ساحل در منطقه فوجا وجود دارد که در میان آن‌ها می‌توان به سواحل عمومی «کاناک کویو»، ساحل مرسیناکی، ساحل کالبرنو، ساحل سازلیکا، ساحل آتاتورک، کلاب «فوکایا»، ساحل هتل «هاندان»، ساحل ینی فوجا و ساحل فاتح اشاره کرد.

ساحل دیکیلی

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۱۲۳ کیلومتر (۸۵ دقیقه)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، حاشیه دریای اژه (مشاهده روی نقشه)

ساحل دیکیلی

منبع عکس: dailysabah.com. عکاس: نامشخص

شهر ساحلی دیکیلی، منطقه‌ای چشم‌نواز با بیش از ۴۰ کیلومتر خط ساحلی است که از آن به‌عنوان یکی از بهترین اقامتگاه‌های تابستانی ترکیه یاد می‌شود؛ زیرا آب این منطقه به نسبت دیگر سواحل ازمیر کمی سردتر است. این شهر در شمال شهر ازمیر قرار دارد و جاده‌ای مناسب برای دسترسی به آن ساخته شده است. شهر باستانی «چاندارلی» (Çandarlı) در نزدیکی دیکیلی واقع شده است.

هتل‌ها، ویلاهای ساحلی و مراکز تفریحی متعددی در خط ساحلی دیکیلی احداث شده‌اند. به‌علاوه وجود خیابان‌های سنگ‌فرش شده، رستوران‌های غذاهای دریایی خانوادگی، کافه و فروشگاه‌های کوچک از جذابیت‌های این سواحل به حساب می‌آیند. در سواحل دیکیلی بهتر است از کفش‌های مخصوص ساحل استفاده کنید. در ضمن در اطراف این سواحل، چشمه‌های آب گرمی با خواص درمانی وجود دارند که از زمان رومیان به‌طور سنتی از آن‌ها استفاده می‌شده است.

در گستره ساحلی دیکیلی می‌توانید یکی از زیباترین چشم‌اندازهای غروب‌ خورشید در دنیا را به تماشا بنشینید. ساحل دیکیلی دارای بندری است که باعث می‌شود برای ورود بسیاری از بازدیدکنندگان بین‌المللی به‌عنوان دروازه ازمیر مورد استفاده قرار بگیرد. گردشگران می‌توانند در هر نقطه از دیکیلی، که دارای پنج ساحل با پرچم آبی است، به شنا و آب‌تنی بپردازند. ساحل «فیم»، «پیسا»، «ایکیزلر» و بارسلونا از مشهورترین سواحل دیکیلی هستند.

ساحل آلیشا

ساحل آلیشا یکی از سواحل بسیار زیبا و جذاب ازمیر است که محبوبیت بسیاری بین بومیان و گردشگران دارد. دسترسی آسان به این منطقه با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و ساحل بکر از عوامل پربازدید بودن ساحل آلیشا هستند. این ساحل تقریبا در تمام آخر هفته‌ها و تعطیلات میزبان مردم بومی ازمیر و افرادی است که در شهرهای اطراف ازمیر زندگی می‌کنند و عاشق شنا، حمام آفتاب و ساحل‌گردی هستند. پس اگر به‌دنبال فضایی آرام و دنج هستید، ساحل آلیشا را فراموش کنید.

سواحل مندرس

سواحل مندرس

منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: نامشخص

منطقه‌ مندرس (Menderes) در جنوب ازمیر دارای ۴۳ کیلومتر خط ساحلی است و برخی از بهترین سواحل ازمیر همچون سواحل اوزدره و گومولدور در آن قرار دارند. این منطقه به‌ دلیل داشتن خاک حاصلخیز مزارع و باغ‌های متعددی دارد و به درختان نارنگی و تاکستان‌های زیبا و متعدد مشهور است. قدمت این منطقه به دوران روم باستان بازمی­‌گردد و یکی از مکان‌های تاریخی و مهم ترکیه یعنی پارک باستان‌شناسی ترکیه در آنجا قرار دارد. سواحل منطقه‌ مندرس با وجود مجتمع‌های گردشگری و ورزش‌های آبی متعدد، از سواحل محبوب ازمیر به شمار می‌روند. در ادامه شما را با دو ساحل پرطرفدار منطقه مندرس آشنا خواهیم کرد که اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌های متعددی با قیمت‌های متنوع در نزدیکی آن‌ها وجود دارند.

ساحل اوزدره

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۵۹ کیلومتر (یک ساعت)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، ۳۸ کیلومتری جنوب مرکز منطقه مندرس (مشاهده روی نقشه)

ساحل اوزدره

منبع عکس: ozdere.com.tr. عکاس: نامشخص

ساحل اوز دره (Ozdere) به‌دلیل وجود سواحلی با پرچم آبی، خلیج‌های زیبا، درختان سرسبز، طبیعت منحصربه‌فرد با ترکیب رنگ آبی و سبز و آب و هوایی مطبوع یکی از محبوب‌ترین سواحل ازمیر است. یکی از مزایای این ساحل، دسترسی آسان به این منطقه است. ازدره تنها هفت کیلومتر با فرودگاه عدنان مندرس ازمیر فاصله دارد و علاوه بر داشتن دریایی فیروزه‌ای، دارای مناطقی جهت کمپینگ و پیک‌نیک نیز است؛ به‌دلیل وجود این ویژگی‌ها اوزدره مقصد مناسبی برای گذراندن تعطیلات و استراحت در آخر هفته‌ها به شمار می‌آید. این ساحل با مرکز منطقه مندرس، نیم ساعت فاصله دارد.

ساحل گومولدور

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۵۴٫۴ کیلومتر (۵۵ دقیقه)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، ۳۳ کیلومتری جنوب مرکز منطقه مندرس (مشاهده روی نقشه)

ساحل گومولدور

منبع عکس: gezicini.com. عکاس: نامشخص

رودخانه‌های آب شیرین جهت ماهیگیری، داشتن ساحل‌هایی با پرچم آبی برای شنا و امکان پرداختن به تفریحات آب از مزایای ساحل گومولدور هستند

ساحل گومولدور (Gümüldür) با نام سرزمین نارنگی‌های ساتسومایی شناخته می‌شود؛ نارنگی‌هایی که عطری مسحورکننده در فصل پاییز به فضای گومولدور می‌بخشند. این ساحل در فاصله ۳۵ کیلومتری فرودگاه عدنان مندرس ازمیر واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است. ساحل گومولدور از جمله سواحل پرطرفدار منطقه مندرس است که تنها نیم ساعت با مرکز آن فاصله دارد. از جاذبه‌های ساحل گومولدور می‌توان به وجود رودخانه‌های آب شیرین جهت ماهیگیری، داشتن ساحل‌هایی با پرچم آبی برای شنا و امکان پرداختن به تفریحات آبی اشاره کرد.

درختان نارنگی در اوایل تا اواسط پاییز، سراسر گومولدور را نارنجی‌رنگ و چشم‌اندازهایی جادویی خلق می‌کنند؛ به همین علت برخی از گردشگران ماه‌های اکتبر و نوامبر را برای رفتن به ساحل گومولدور ترجیح می‌دهند.

سواحل کارابورن

سواحل کارابورن

منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: نامشخص

کارابورون (Karaburun) منطقه‌ای در شمال غرب استان ازمیر است و علاوه بر سواحل زیبای تفریحی دارای جاذبه‌های گردشگری دیگری چون پوشش گیاهی منحصربه‌فرد، خلیج‌های بکر و آرام، انواع جشنواره‌ها و دیدنی‌های تاریخی است. سواحل این منطقه خلوت و دنج هستند و به افرادی که به سکوت و طبیعت بکر علاقه دارند، به‌شدت توصیه می‌شوند. سواحل کارابورن آب و هوایی نسبتا خنک و مطبوع دارند و مناطق مناسبی برای عکاسی، شنا، غواصی، قایق‌سواری، ماهیگیری و امتحان غذاهای محلی به شمار می‌آیند.

در بین سواحل منطقه‌ کارابورن دو ساحل کویوجاک و آکواریوم دارای پرچم آبی هستند. از دیگر جاذبه‌های منطقه کارابورن می‌توان به پیاده‌روی‌های دسته‌جمعی میان طبیعت، تورهای روستایی، اکوتوریسم و گردشگری کشاورزی اشاره کرد. در نظر داشته باشید که برخی از سواحل و خلیج‌های زیبای داخل و اطراف کارابورن از طریق جاده‌ها قابل دسترسی نیستند و باید برای کشف آن‌ها با تورهای قایق‌سواری همراه شوید.

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۱۰۲ کیلومتر (۸۰ دقیقه)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، منطقه کارابورن (مشاهده روی نقشه)

سواحل سفری حیصار

سواحل سفری حیصار

منبع عکس: gezicini.com. عکاس: نامشخص

منطقه‌ تاریخی سفری حیصار یا سفرحیصار (Seferihisar) در جنوب ازمیر، سواحلی زیبا با آبی زلال و شفاف دارد و سکوت، امنیت و آرامش آن در سراسر ترکیه معروف است. این منطقه با حدود ۵۰ کیلومتر خط ساحلی، ۹ ساحل عمومی دارای نشان پرچم آبی دارد و از نظر تعداد پرچم‌های آبی ساحلی در ترکیه، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

سواحل ساکیز آغاجی، اورکمز، بنگیلر، آکارجا، باهایدر و گمی سویو از بهترین سواحل ازمیر در منطقه‌ سفری حیصار هستند. گردشگران می‌توانند در سواحل عمومی این منطقه به شنا، انواع ورزش‌های آبی و غواصی بپردازند، از آفتاب و هوای مطبوع ساحل لذت ببرند و عکس‌هایی با پس‌زمینه‌ طبیعت بکر منطقه‌ سفری حیصار بگیرند.

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۵۳٫۲ کیلومتر (۵۵ دقیقه)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر (مشاهده روی نقشه)

سواحل چشمه

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۸۷ کیلومتر (یک ساعت)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، منطقه چشمه (مشاهده روی نقشه)

سواحل چشمه

منبع عکس: aegeanlocations.com. عکاس: نامشخص

شهر ساحلی چشمه (Cesme) در غربی‌ترین نقطه کشور ترکیه، مرکز منطقه‌ای به همین نام است. این تفرجگاه تفریحی محبوب در میان گردشگران، بزرگ‌ترین مرکز شهری در منطقه دریای اژه ترکیه در غرب ازمیر است. بزرگراهی ۶ بانده دو شهر چشمه و ازمیر را به هم متصل می‌کند. چشمه از شمال به کارابورن و از شرق به «اورلا» منتهی می‌شود؛ دو شهری که در استان ازمیر قرار دارند. نام این شهر به‌دلیل وجود فواره‌های متعدد از عصر عثمانی، چشمه انتخاب شده است.

خط ساحلی چشمه با ۲۹ کیلومتر طول مکانی فوق‌العاده برای موج‌سواری و آفتاب گرفتن است

سواحل چشمه به‌دلیل فضای مطبوع، آب گرم، ساحل کم‌عمق، وزش باد مناسب و  فضای باز و کافی، مکانی فوق‌العاده برای موج‌سواری و آفتاب گرفتن هستند. این سواحل همچنین یکی از محبوب‌ترین سواحل ازمیر برای ورزش‌های آبی در اروپا به شمار می‌آیند؛ منطقه‌ای که ورزشکاران حرفه‌ای در کنار افراد آماتور به تمرین موج‌سواری در مراکز آموزش موج‌سواری می‌پردازند. خط ساحلی چشمه، ۲۹ کیلومتر درازا دارد. این منطقه همچنین دارای چشمه‌های آب گرم و آب سرد متعددی‌ با خواص درمانی است. 

جالب است بدانید که سالانه یک جشنواره موسیقی و یک جشنواره‌ موج‌سواری در سواحل چشمه برگزار می‌شوند. شهر چشمه سواحل متعدد زیبایی دارد که اغلب از آن‌ها با نام سواحل بهشتی یاد می‌شود. در میان محبوب‌ترین این سواحل می‌توان به ساحل ایلیجا، ساحل الماس، ساحل آلتین کوم یا ساحل طلایی، ماوی کوی، ساحل بویالیک و خلیج آیاورگی اشاره کرد. در ادامه شما را با سواحل منطقه چشمه آشنا خواهیم کرد.

ساحل ایلیجا

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۷۹٫۴ کیلومتر (۵۷ دقیقه)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، منطقه چشمه، ۶٫۵ کیلومتری شمال مرکز شهر چشمه (مشاهده روی نقشه)

ساحل ایلیجا

منبع عکس: تریپ ادوایزر. عکاس: نامشخص

ساحل ایلیجا (Ilıca) یکی از سواحل شهر چشمه است که به‌دلیل وجود چشمه‌های آب گرم طبیعی با خواص درمانی و جوان‌سازی پوست در نزدیکی آن شهرت دارد. در این ساحل می‌توان از حمام گل برای آرامش و درمان بعضی از بیماری‌ها و مشکلات استفاده کرد. در ساحل ایلیجا به‌دلیل وزش باد مناسب امکان انجام ورزش‌هایی مانند موج‌سواری، پاراگلایدر سواری، کایت سواری، چتربازی با قایق و تفریحاتی از این قبیل فراهم است. این ساحل با ماسه‌های سفیدرنگ و آب‌های آبی خود دو کیلومتر طول دارد و اقامتگاه‌های متعددی در حاشیه آن ساخته شده‌اند.

به گفته بسیاری از گردشگران، آب دریا در ساحل ایلیجا دمایی مطبوع و گرم دارد و به همین علت می‌توان به شنا در آن پرداخت. به‌علاوه عمق کم تا چند ۱۰ متری از خشکی این ساحل، کمترین میزان خطر برای خانواده‌ها، کودکان، جوانان، سالمندان و توان‌یابان را دارد و علاقه‌مندان به شیرجه می‌توانند بدون هیچ نگرانی در آب شیرجه بزنند. این ساحل در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای مرکز شهر چشمه واقع شده است. این ساحل با شن و ماسه ریز و دریای کریستالی شامل سه بخش جداگانه است که  توسط بخش دولتی و بخش خصوصی به مردم ارائه خدمات می‌کنند.

ساحل پیرلانتا

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۹۴٫۵ کیلومتر (۷۰ دقیقه)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، منطقه چشمه، ۲۳ کیلومتری غرب مرکز شهر چشمه (مشاهده روی نقشه)

ساحل پیرلانتا

منبع عکس: mapio.net. عکاس: نامشخص

ساحل پیرلانتا (Pırlanta) با رنگی به سفیدی برف از مشهورترین سواحل ازمیر و همچنین سواحل ترکیه است که با نام ساحل الماس نیز شناخته می‌شود. این ساحل در منطقه چشمه قرار دارد و همواره بادی پیوسته و ملایم از سمت دریا به‌سمت آن می‌وزد؛ به همین دلیل پیرلانتا به‌عنوان جایی مناسب برای موج‌سواری معروف است و یک آموزشگاه با مربیانی به زبان انگلیسی نیز در این ساحل برای آموزش موج‌سواری به مبتدیان وجود دارد. این ساحل در فاصله ۲۵ دقیقه‌ای مرکز شهر چشمه واقع شده است.

ساحل الماس طبیعت بسیار زیبایی دارد و  امکانات رفاهی و تفریحی متعدد و متنوعی همچون قایق‌سواری، اسکی روی آب و کایت‌سرفینگ، رستوران‌ها و کافه‌های متعدد، پارکینگ، دوش و سرویس بهداشتی در آن تعبیه شده‌اند. زلال‌بودن دریای اژه در این قسمت سبب شده است که کف دریا تا فاصله‌ نسبتا زیادی از ساحل همچنان قابل‌مشاهده باشد و این امکان قدم زدن داخل آب دریا را میسر می‌سازد.

ساحل آلتین کوم

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۹۴٫۳ کیلومتر (۷۰ دقیقه)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، منطقه چشمه، ۲۳ کیلومتری غرب مرکز شهر چشمه (مشاهده روی نقشه)

ساحل آلتین کوم

منبع عکس: تریپ ادوایزر. عکاس: نامشخص

آلتین کوم (Altinkum)، ساحلی با ماسه‌های نرم درخشنده و طلایی رنگ است که به آن ساحل طلایی نیز می‌گویند. این ساحل در فاصله ۲۷ دقیقه‌ای مرکز شهر چشمه واقع شده است. ساحل آلتین کوم آبی خنک و تمیز دارد و ساحل شناخته شده‌ای نیست؛ به همین دلیل ازدحام گردشگران در آن دیده نمی‌شود و می‌تواند تجربه‌ای ناب از ساحل‌گردی برای شما به ارمغان بیاورد. در این ساحل می‌توان با هزینه بسیار کم، تخت آفتاب و چتر کرایه کرد و از کافه‌های آن، نوشیدنی سفارش داد.

وزش باد شمال از سمت دریای آزاد باعث خنک بودن آب دریا در ساحل آلتین کوم می‌شود؛ به همین دلیل دمای آب در این ساحل حتی در فصول گرم سال، پایین است. شاید برای همین باشد که گردشگرانی که در تابستان به ازمیر سفر می‌آیند از این ساحل استقبال می‌کنند.

خلیج آیایورگی

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۸۹٫۴ کیلومتر (یک ساعت)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، منطقه چشمه، ۱۳ کیلومتری شمال غرب مرکز شهر چشمه (مشاهده روی نقشه)

خلیج آیایورگی

منبع عکس: cesmetravel.com. عکاس: نامشخص

خلیج آیایورگی یا آیایورگی کویو (Ayayorgi Koyu)، یکی از سواحل منطقه چشمه ترکیه است که ساحلی مناسب برای تفریح خانوادگی به شمار می‌آید. در این ساحل تمامی امکانات رفاهی و تفریحی مانند امکانات و تجهیزات شنا و سایر ورزش‌های آبی، رستوران و کافه، موسیقی زنده و امکان پیاده‌روی در ساحل و فضای سبز نزدیک ساحل وجود دارند. به‌علاوه برنامه‌های اجرای موسیقی، به‌خصوص هنگام غروب آفتاب و پس از آن، خلیج آیایورگی را تبدیل به مکانی جذاب می‌کنند. این ساحل در فاصله ۱۸ دقیقه‌ای مرکز شهر چشمه واقع شده است. 

ساحل ماوی

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۹۶ کیلومتر (۶۵ دقیقه)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، منطقه چشمه، ۲۳ کیلومتری غرب مرکز شهر چشمه (مشاهده روی نقشه)

ساحل ماوی

منبع عکس: mavibeach.com. عکاس: نامشخص

ساحل ماوی به‌دلیل شفافیت آب نوعی آکواریوم طبیعی است که می‌توان در آن به تماشای دنیای زیر آب نشست

ساحل ماوی (Mavı) یکی از بهترین ساحل‌های ازمیر در شهر چشمه است. آب دریا در این ساحل به‌قدری زلال است که می‌توان در بسیاری از بخش‌ها کف دریا و آبزیانی که در آن زندگی می‌کنند را تماشا کرد. ساحل ماوی نوعی آکواریوم طبیعی است که مکانی ایدئال برای تماشای دنیای زیر آب محسوب می‌شود.

در این ساحل که در فاصله ۲۵ دقیقه‌ای مرکز شهر چشمه قرار دارد، قایق‌های تفریحی متعددی گردشگران را جابه‌جا می‌کنند و همچنین رستوران‌ها و کافه‌هایی نیز در با امکان سرو انواع خوراکی‌ها و غذاهای محلی و بین‌المللی وجود دارند. گردشگران می‌توانند در آب دریا شیرجه بزنند و به کمک تورهای قایقی خود را به یک خلیج کوچک در همین حوالی برسانند.

ساحل بویالیک

  • فاصله تا مرکز شهر ازمیر: ۸۴ کیلومتر (یک ساعت)
  • آدرس: ترکیه، استان ازمیر، منطقه چشمه، ۱۰ کیلومتری شمال مرکز شهر چشمه (مشاهده روی نقشه)

ساحل بویالیک

منبع عکس: etstur.com. عکاس: نامشخص

ساحل بویالیک (Boyalık) یکی از سواحل خلوت و بکر منطقه چشمه است که خبری از هیاهو و شلوغی در آن نیست؛ به همین دلیل، مناسب افرادی است که به‌دنبال گذراندن اوقاتی آرام هستند و آرامش را به استفاده از امکانات تفریحی و ورزش‌های آبی ترجیح می‌دهند. این ساحل سفیدرنگ و زیبا دو کیلومتر طول دارد و کافه‌های دنجی در آن به چشم می‌خورند. بیشتر اوقات، نسیم دلنوازی در ساحل بویالیک می‌وزد. این ساحل در فاصله ۱۴ دقیقه‌ای مرکز شهر چشمه قرار دارد.

بهترین زمان سفر به سواحل ازمیر کدام فصل است؟

بهترین زمان سفر به سواحل ازمیر

منبع عکس: itinari.com. عکاس: نامشخص

اگر اهل شنا در آب گرم هستید و می‌خواهید تفریحات آبی را بدون هیچ محدودیتی تجربه کنید، در فصل تابستان به سواحل ازمیر سفر کنید

آب و هوا در فصل تابستان ازمیر، گرم و شرجی است؛ به‌طوری که اقامت در هتلی با تهویه مطبوع و کولر ضروری به نظر می‌رسد. البته اگر اهل شنا در آب نسبتا گرم هستید و دوست دارید تفریحات آبی را بدون هیچ محدودیتی تجربه کنید، بهتر است در فصل تابستان به سواحل ازمیر بروید. فصل زمستان نیز با بارش‌های طولانی و بادهای سرد از سمت دریا همراه است که عملا بازدید از سواحل را غیرممکن می‌کنند.

میانه‌های بهار یعنی از ماه آوریل تا میانه ژوئن (اواسط فروردین تا اواخر خرداد) بهترین زمان برای سفر به سواحل ازمیر هستند. برخی گردشگران نیز فصل پاییز (از میانه سپتامبر تا اکتبر) را برای بازدید از سواحل ازمیر انتخاب می‌کنند؛ زیرا طبیعت چهره زیبایی در این زمان از سال از خود به نمایش می‌گذارد. در نظر داشته باشید که در اوایل پاییز، روزها کوتاه هستند و احتمال بارش باران نیز بالا است. 

اگر تجربه بازدید از سواحل ازمیر را دارید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: dailysabah.com. عکاس: نامشخص

پرسش‌های متداول

بهترین زمان سفر به سواحل ازمیر کدام فصل است؟

میانه‌های بهار یعنی از ماه آوریل تا میانه ژوئن (اواسط فروردین تا اواخر خرداد)

برای موج‌سواری به کدام سواحل ازمیر برویم؟

سواحل منطقه چشمه

در منطقه چشمه از چه سواحلی دیدن کنیم؟

آلتین کوم، ایلیجا، پیرلانتا، خلیج آیایورگی، ساحل ماوی و ساحل بایراکلی

در شهر ازمیر چه سواحلی وجود دارند؟

ساحل ماوی شهیر، بستانلی، بایراکلی و کارسیاکا

مطالب مرتبط:

دیدگاه