بهترین کشورها در اعطای اقامت سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ کدامند؟

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
بهترین کشورها در اعطای اقامت سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ کدامند؟

موسسه هنلی رتبه‌بندی کشورها را به‌لحاظ اعطای اقامت و تابعیت از طریق برنامه‌های سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد.

«موسسه هنلی»، یکی از مراجع اصلی در اعلام رتبه‌بندی اعتبار گذرنامه‌ کشورها، فهرست کشورهای پیشرو در زمینه اعطای اقامت از طریق برنامه‌های سرمایه‌گذاری را در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد. برنامه‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان فرصت‌هایی شناخته می‌شوند که کشورهای مختلف در ازای سرمایه‌‌گذاری‌های قابل‌توجه، به متقاضیان اقامت و حق شهروندی اعطا می‌کنند. در بسیاری از این برنامه‌های سرمایه‌گذاری، در وهله اول حق اقامت موقت به سرمایه‌گذاران اعطا می‌شود و پس از بررسی مدارک، به افراد واجد شرایط حق اقامت دائم یا تابعیت تعلق می‌گیرد.

متقاضیان اخذ اقامت از طریق برنامه‌های سرمایه‌گذاری علاوه بر امکان اخذ گذرنامه‌ای جداگانه که به تسهیل سفر آنان در کشورهای متنوع کمک می‌کند، قادر خواهند بود تا به فرصت‌های تجاری یا آموزشی در سطوح عالی بین‌المللی دسترسی پیدا کنند و در بازارهای جهانی، فعالیتی گسترده داشته باشند‌. همچنین اخذ اقامت یا تابعیت کشوری جایگزین در دنیایی که با تغییرات سریع و ناگهانی همراه است، امنیت قابل‌توجهی را برای آنان به ارمغان خواهد آورد.

بدون‌ تردید، برنامه‌های سرمایه‌گذاری مزیت‌های بسیاری را نیز برای کشورهای میزبان به‌همراه دارد. اجرای چنین برنامه‌هایی، کسب سرمایه‌های تضمین‌شده، اعتبارات حاکمیتی و اجتماعی کشورهای میزبان را می‌افزاید و نقدینگی قابل‌توجهی را بدون هرگونه بدهی، به اقتصاد کشورهای مجری تزریق می‌کند.

بدیهی است که برنامه‌های سرمایه‌گذاری موجب تحرک بخش دولتی و خصوصی در کشورهای میزبان می‌شود و تضمین استقلال مالی در جامعه، ایجاد تنوع و رونق در بنگاه‌های اقتصادی، تحکیم زیرساخت‌ها، اشتغال‌زایی، حمایت از استارت‌آپ‌ها و مراکز مشاوره املاک را به ارمغان می‌آورد.

هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ کشور جهان قانون اعطای اقامت و تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری را اجرا می‌کنند و بیش از ۶۰ درصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن نیز در این زمینه فعال هستند.

کشورهای پیشرو در برنامه‌های سرمایه‌گذاری

عکس‌ از وب‌سایت henley global

کشورهای پیشرو در زمینه برنامه‌های سرمایه‌گذاری

نام کشوررتبه پاسپورتعواید سالانه برای کشورهای میزبانتعداد کشورهای مبدا
اتریش۴۳,۰۰۰,۰۰۰ یورو۱۸۸ کشور
مالت۷۷۳۸,۰۰۰ یورو۱۸۵ کشور
سنت کیتس و نویس۲۵۱۵۰,۰۰۰ یورو۱۵۷ کشور
آنتیگوا و باربادوس۳۰۱۰۰,۰۰۰ یورو۱۵۰ کشور
سنت لوسیا۳۱۱۰۰,۰۰۰ یورو۱۴۶ کشور
گرانادا۳۳۱۵۰,۰۰۰ یورو۱۴۴ کشور
دومینیکا۳۳۱۰۰,۰۰۰ یورو۱۴۴ کشور
مقدونیه شمالی۴۲۲۰۰,۰۰۰ یورو۱۲۵ کشور
مونته‌نگرو۴۳۳۵۰,۰۰۰ یورو۱۲۳ کشور
ترکیه۵۰۲۵۰,۰۰۰ یورو۱۱۰ کشور
اردن۹۱۷۵۰,۰۰۰ یورو۵۲ کشور

اقامت سرمایه‌گذاری در ایران

در ایران نیز بنا بر مصوبه هیئت وزیران در تیرماه ۱۳۹۸، در ازای سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری بلندمدت ۲۵۰ هزار دلاری، مجوز اقامت پنج ساله برای خارجی‌ها صادر می‌شود. در این طرح آمده است که:

وزارت کشور موظف است، برای اتباع خارجی که حداقل دویست‌و‌پنجاه هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر در بانک‌ها و موسسات اعتباری سپرده‌گذاری بلند مدت یا به همان میزان در ایران سرمایه‌گذاری کنند، پس از تائید وزارت امور اقتصادی و دارایی مجوز اقامت پنج‌ساله صادر کند.

با تایید وزارت اقتصاد و امور دارایی، وزارت کشور به کمک دستگاه‌های ذی‌ربط تمامی فرآیندهای کار و شیوه‌نامه‌ها را برای اجرای مصوبه مزبور تدوین و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده بود. بااین‌حال، بنا بر اعلام معاون وزارت کشور در مهرماه ۱۴۰۰، این طرح به‌دلیل بالا بودن رقم سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز نبود و حتی یک مورد تقاضا نیز در این چارچوب صورت نگرفت.

عکس‌ کاور از وب‌سایت Indian express

مطالب مرتبط:

دیدگاه