معرفی معتبرترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۲

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۵
معرفی معتبرترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۲

موسسه هنلی فهرست معتبرترین پاسپورت‌های جهان را در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد که ژاپن و سنگاپور در صدر این فهرست قرار گرفته‌اند و ایران در رتبه ۱۰۱ قرار دارد.

مطابق سال‌های گذشته، «موسسه هنلی» فهرست معتبرترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد. این فهرست شامل رتبه‌بندی پاسپورت تمامی کشورهای جهان می‌شود و معیار آن، تعداد کشورهایی است که شهروندان دارای پاسپورت قادر خواهند بود تا بدون دریافت ویزا به آن سفر کنند. این موسسه از سال ۲۰۰۶، به‌صورت مداوم پاسپورت‌های مسافرتی جهان را رصد می‌کند.

در گزارش هنلی با بیان اینکه محدودیت‌های دوران کرونا سبب ایجاد بزرگ‌ترین شکاف در صنعت سفر و گردشگری در ۱۶ سال گذشته شده است، رتبه‌بندی پاسپورت‌ها بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های موقتی دوران کرونا بررسی می‌کند. بر این اساس و به‌لحاظ تئوری، ژاپن و سنگاپور با امکان سفر بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد بین‌المللی، به‌صورت مشترک دارای قدرت‌ترین پاسپورت جهان هستند.

رتبه‌بندی معتبرترین پاسپورت جهان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته تقریبا بدون تغییر باقی مانده است و کره‌جنوبی و آلمان به‌صورت مشترک با امتیاز ۱۹۰، در جایگاه دوم قرار دارند. همچنین کشورهای فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا نیز با امتیاز ۱۸۹ در رده سوم قرار دارند.

آنچه مشخص است، کشورهای اتحادیه اروپا کمافی‌سابق در این فهرست بالانشین محسوب می‌شوند و کشورهای فرانسه، هلند و سوئد با یک پله صعود، به اتریش و دانمارک در رده چهارم پیوستند. شهروندان این کشورها امکان سفر بدون ویزا به ۱۸۸ کشور را دارند. ایرلند و پرتغال نیز با امتیاز ۱۸۸ در رده پنجم قرار گرفته‌اند.

آمریکا و بریتانیا که در سال ۲۰۱۴ صدر این فهرست را به خود اختصاص داده‌ بودند، اکنون جایگاه خود را از دست داده‌اند. این دو کشور در کنار سوئیس، نروژ، بلژیک و نیوزلند که سابقه انزواطلبی و بی‌طرفی دارند، در جایگاه ششم قرار گرفته‌اند.

در قعر این فهرست نیز کشور افغانستان به چشم می‌خورد که اتباع آن تنها قادر به سفر به ۲۶ کشور جهان بدون دریافت ویزا هستند.

ایران نیز از جمله کشورهایی است که در فهرست معتبرترین پاسپورت‌های جهان، قعرنشین محسوب می‌شود. ایران در کنار جمهوری دموکراتیک کنگو با امتیاز ۴۲، در جایگاه صدویکم قرار گرفته است؛ بنابراین کشورهای بدون نیاز برای دریافت ویزا برای شهروندان ایرانی ۴۲ کشور عنوان شده است.

در سال ۲۰۰۶، شاخص پاسپورت هنلی اذعان داشت که هر فرد از جامعه جهانی به‌طور میانگین قادر خواهد بود تا بدون دریافت ویزا به ۵۷ کشور جهان سفر کند. این میانگین امروزه عدد ۱۰۷ را نشان می‌دهد که حدودا دو برابر آمار پیشین است.

موسسه هنلی با بررسی مداوم ۱۹۹ کشور جهان، یکی از مهم‌ترین مراجع رتبهبندی پاسپورت‌های جهان است و فهرست معتبرترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۲ نیز بر اساس آخرین تغییرات برای سه‌ماهه نخست سال جدید میلادی منتشر شده و قابل‌مشاهده است.

قدرتمندترین پاسپورت سال ۲۰۲۲

۱. ژاپن، سنگاپور (۱۹۲ مقصد)

۲. آلمان، کره جنوبی (۱۹۰)

۳. فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ، اسپانیا (۱۸۹)

۴. اتریش، دانمارک، فرانسه، هلند، سوئد (۱۸۸)

۵. ایرلند، پرتغال (۱۸۷)

۶. بلژیک، نیوزلند، نروژ، سوئیس، بریتانیا، ایالات متحده (۱۸۶)

۷. استرالیا، کانادا، جمهوری چک، یونان، مالت (۱۸۵)

۸. لهستان، مجارستان (۱۸۳)

۹. لیتوانی، اسلواکی (۱۸۲)

۱۰. استونی، لتونی، اسلوونی (۱۸۱)

کشور‌هایی که بدون دریافت  ویزا، به کمتر از ۴۰ کشور دسترسی دارند

۱۰۴. کره شمالی (۳۹ مقصد)

۱۰۵. سرزمین های نپال و فلسطین (۳۵)

۱۰۶. سومالی (۳۴)

۱۰۷. یمن (۳۳)

۱۰۸. پاکستان (۳۱)

۱۰۹. سوریه (۲۹)

۱۱۰. عراق (۲۸)

۱۱۱. افغانستان (۲۶)

مطالب مرتبط:

دیدگاه