بازگشایی موزه هنرهای معاصر با نمایش آثار اعتراضی و انقلابی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۱
بازگشایی موزه هنرهای معاصر با نمایش آثار اعتراضی و انقلابی

موزه هنرهای معاصر با نمایش آثار اعتراضی و انقلابی در نمایشگاهی با عنوان «آینه در آینه» از ۲۷ دی‌ماه بازگشایی خواهد شد.

موزه هنرهای معاصر پس از حدود سه هفته تعطیلی برای فضاسازی و آماده‌سازی نمایشگاه‌ جدید، از روز سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه با با نمایش آثار اعتراضی و انقلابی در نمایشگاهی با عنوان «آینه در آینه» باز گشایی خواهد شد. نشست خبری این نمایشگاه که  به مروری بر تحولات هنرمعاصرایران۱۳۶۳-۱۳۵۳ خواهد پرداخت، با حضور رییس موزه هنرهای معاصر تهران، دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» برگزار شد.

کیانوش معتقدی، کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» در این نشست ژانرهای هنر انتقادی یا اعتراضی را زیرمجموعه مهم هنر اجتماعی دانست و گفت:

در مسیر جریان شناسی هنر معاصر ایران، در یک قرن اخیر جریان‌هایی را داریم که بعدا به مکاتب جنبش‌های هنری تبدیل می‌شوند. بعد از زایش مدرنیسم در ایران و شکل‌گیری جریانی چون سقاخانه از حدود اوایل دهه ۵۰ با یک جریان جدیدی به نام هنر انتقادی یا اعتراضی مواجه می‌شویم.

معتقدی با بیان اینکه تمرکز این نمایشگاه بر مدیوم نقاشی و نقاشی دیواری معطوف می‌شود، چیدمان آثار بر اساس سیر تاریخی و گزینشی را تلاشی برای ارائه یک روایت منصفانه مبتنی بر جریان‌شناسی تاریخ هنر توصیف کرد و گفت:

به این فکر کردیم شاید بتوان این نگاه را در شکل‌گیری یک نمایشگاهی در نظر بگیریم که نتیجه هنر انقلابی را از زاویه تاریخ هنر بررسی کند که لازمه آن یک نگاه منصفانه به همه جریان‌ها و هنرمندان است. آثار هنرمندان از بازه تاریخی دهه پیش از انقلاب انتخاب شده است.

کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» با اشاره به نمایش ۹۰ اثر در این نمایشگاه، تشریح کرد:

بخشی از نقاشی‌های هنر انقلاب متاثر از همین مدل نگاه در خارج از ایران است که خیلی از هنرمندان در آن مقطع تاریخی از هنر انقلاب های دیگر چون مکزیک یا روسیه الهام می‌گیرند که در این نمایشگاه به این مسئله هم می‌پردازیم. آثار بسیار ابعاد بزرگی دارد، چون عموما این نمایشگاه روی بوم‌های بزرگ و در ساختار نقاشی دیواری به‌خصوص در مقطع انقلاب اجرا شده‌اند. برای تکمیل ایده نمایشگاه سعی کرده‌ایم از عکس‌های مهم دوره انقلاب و بخشی از گرافیک انقلاب یعنی پوسترها استفاده کنیم که در واقع این رسانه‌ها بدنه هنر انقلاب را تشکیل داده‌اند.

معتقدی به وجود دو عنصر مردم و رهبری  در  نقاشی‌های انقلابی اشاره کرد و گفت:

مواجهه هنرمندان و نوع زیبایی‌شناسی که برای این دو مضمون به کار می‌برند خیلی در این نمایشگاه به آن توجه شده و در بخشی از نمایشگاه پرتره نگاری‌هایی وجود دارد. در این نمایشگاه آثاری از هنرمندانی چون ایوب امدادیان، هانیبال الخاص، کاظم چلیپا، سیروس مقدم، اردشیر محصص، علی اکبر صادقی، رحیم ناج فر و... وجود دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه