با تور مجازی به شهر اترتا در فرانسه سفر کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی به شهر اترتا در فرانسه سفر کنید

 اترتا یکی از شهرهای ساحلی فرانسه است که میعادگاه تاریخ و طبیعت و یکی از تفرجگاه‌های ساحلی لوکس اروپا محسوب می‌شود.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۶ به‌روزرسانی شده است.

شهر کوچک «اترتا» (Etretat) در فرانسه، به‌واسطه تاریخ غنی و چشم‌اندازهای بی‌نظیرش مشهور است. این شهر مکان هنرنمایی طبیعت محسوب می‌شود؛ جایی که نویسندگان و هنرمندان از طبیعت الهام می‌گیرند تا آثاری جاودان خلق کنند و گردشگران، محو زیبایی آن می‌شوند. با کجارو همراه شوید تا با تور مجازی به شهر فرانسوی اترتا سفر کنیم.

فرانسه کشوری تماشایی است که از مناظری متنوع و عاشقانه دارد. اترتا یکی از شهرهای این کشور تاریخی محسوب می‌شود که در ساحل «نورماندی»، با چشم‌اندازی از صخره‌ و تپه‌های منحصربه‌فرد جای گرفته است. قدمت اترتا به دوران وایکینگ‌ها باز‌می‌گردد. پس از فتوحات اقوام وایکینگ، دهکده ماهیگیری اترتا در این ناحیه احداث شد. با این حال پس از قرن نوزدهم، چهره اترتا دگرگون شد و این منطقه و آب‌و‌هوای شفابخش این منطقه، اترتا را به تفرجگاه ساحلی لوکس بدل کرد.

اترتا در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پاریس قرار گرفته است و فاصله کمی نیز نسبت به کلان‌شهرهای منطقه نورماندی دارد. در حال حاضر فعالیت‌های گردشکری، جای ماهیگیری در این منطقه گرفته است؛ البته این شنا و تفریحات آبی نیست که گردشگران را به اترتا می‌کشاند؛ چراکه فرانسه سواحل متعددی برای این امر دارد. مناظر طبیعی خیره‌کننده و سواحل پوشیده از سنگ‌ریزه اترتا است که گردشگران را به‌خود جلب می‌کند. مهم‌ترین ویژگی‌های این سواحل، صخره‌های گچی است که تا ۹۰ متر ارتفاع دارند.

صخره‌های گچی اترتا

عکس‌ از وب‌سایت airpano

خط ساحلی اترتا به‌وسیله تفرجگاهی طولانی به نام «Le Perrey» از بافت روستایی جدا می‌شود. معنای این کلمه به‌زبان محلی، «سنگ» است؛ چراکه دیوار سنگی اترتا به‌عنوان مانعی مهم، از خسارت طوفان‌های عظیم و جزرومد‌های شدید جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، سنگ‌ریزه‌های ساحل اترتا مانع فرسایش خاک می‌‌شوند و گردشگران اجازه ندارند که به‌عنوان یادگار، سنگ‌ریزه‌ها را با خود ببرند.

صخره‌هایی مشهور ساحل اترتا را احاطه‌ کرده‌اند. سمت چپ ساحل، «صخره پایین‌دست» (Falaise d'Aval) و در سمت راست، «صخره بالادست» (Falaise d'Amont) خودنمایی می‌کند. با حرکت به‌سمت بالادست و با عبور از کانال انگلیسی، می‌توان به دریای شمال سفر کرد؛ جایی که نیروهای طبیعت همچون هنرمندی اصیل، صخره‌ها را حفاری کرده‌اند و طاق‌هایی شگفت‌انگیز پدید آورده‌اند.

عکس‌ از وب‌سایت airpano

با بالارفتن از ۱۸۰ پله‌ای که بر صخره بالادست تعبیه شده است، چشم‌اندازی نفس‌گیر مقابل دیدگان گردشگران قرار می‌گیرد. در حوالی ساحل، شواهدی از جنگ جهانی دوم به چشم می‌خورد؛ ویرانه‌هایی از استحکات آلمانی که در دهه ۱۹۴۰ بنا شد و با ۵۰۰۰ کیلومتر طول در امتداد ساحل اروپا، به «دیوار آتلانتیک» شهرت یافت. بخشی که از این دیوار در اترتا وجود دارد، هرگز به یاری نازی‌ها نیامد؛ چراکه گسیل مقتدرانه نیروهای متفقین در نورماندی و در تاریخ ۶ ژوئن ۱۹۴۴، سرانجام به شکست آلمان انجامید.

اترتا شاهد اوج درگیری‌های متفقین با نیروهای محور در جنگ جهانی دوم بود

در حوالی استحکامات نازی‌ها، صخره‌ای نوک‌تیز با ارتفاع ۵۰ متر وجود دارد که ردپای ان را می‌توان در ادبیات غنی فرانسه جست‌و‌جو کرد. «موریس لوبلان»، نویسنده مشهور فرانسوی، با الهام‌‌گیری از این صخره غیرمعمول، در رمان سوزن توخالی از آن به‌عنوان صخره‌ای یاد می‌کند که پادشاهان غنایم خود را در حفره‌هایش پنهان می‌کنند. مردم محلی نیز با تاثیرپذیری از رمان، این صخره را سوزن توخالی نامیده‌اند.

سومین صخره بزرگ اترتا که در نزدیکی شهر قرار دارد، طاق «Manneporte» را در خود جای داده که به‌معنای دروازه بزرگ است. این طاق بین گردشگران محبوبیت چندانی ندارد؛ بااین‌حال، «کلود مونه»، امپرسیونیست مشهور، آن را به دنیای هنر آورده است. در میانه این طاق، غاری وجود دارد که گردشگران قادرند از آن عبور کنند.

عکس‌ از وب‌سایت airpano

از دیگر جاهای دیدنی فرانسه در ساحل سمت راست اترتا، کلیسای «نوتردام دلا گارد» و بنای یادبود «پرنده سفید» (L'Oiseau Blanc) است. این بنای یادبود به دو هوانورد فرانسوی اختصاص یافته است که تلاش کردند تا اولین پرواز بدون توقف از پاریس به نیویورک را انجام دهند؛ اما پس از پرواز در هشتم مه ۱۹۲۷، هواپیمای آنان در جایی بر فراز اقیانوس اطلس ناپدید شد. در طول جنگ جهانی دوم، کلیسای و بنای یادبود مذکور کاملا تخریب شدند؛ بااین‌حال پس از بازسازی در سال‌هاس پس از جنگ، مجموعه موزه‌ای بزرگ نیز به آن اضافه شد.

شهر اترتا، بهشت علاقه‌مندان به معماری است. بسیاری از خانه‌هایی که به شیوه «قاب چوبی» ساخته شده بودند، همچنان قابل‌استفاده‌اند. در منطقه ساحلی بالادست، یک باشگاه گلف وجود دارد که به‌دلیل موقعیت آن روی صخره‌های مشرف به دریا مشهور شده است. این باشگاه در سال ۱۹۸۰ توسط «آرنود مسی» (Arnaud Massy) افتتاح شد؛ مسی لقب اولین بازیکن غیربریتانیایی گلف را یدک می‌کشد که برنده جایزه اوپن شده است.

با استفاده از پنجره‌ای که در ابتدای این مقاله قرار گرفته است، قادر خواهید بود تا از شهر فرانسوی اترتا دیدن کنید‌. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه