با تور مجازی به شهر سائو لوئیس سفر کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی به شهر سائو لوئیس سفر کنید

سائو لوئیس یکی از شهرهای تاریخی برزیل است که نام آن به‌دلیل شهرسازی منحصربه‌فرد و استعماری خود، در فهرست میراث جهانی یونسکو دیده می‌شود.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۲/۱۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۱۷ به‌روزرسانی شده است.

در کشور برزیل ۲۱ سایت تاریخی وجود دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌ثبت رسیده‌اند. یکی از این میراث، مجموعه معماری شهر «سائو لوئیس» (São Luís) است. تاریخچه این شهر به زمانی برمی‌گردد که استعمارگران فرانسوی‌ در سال ۱۶۱۲ میلادی قلعه‌ای را در خلیج سنت مارک (سائو مارکوس) بنا کردند. این قلعه «سنت لوئیس د مارینان» نام گرفت که این نام‌گذاری به افتخار شاه «لویی سیزدهم» و جد مقدس او، «لویی نهم» انجام گرفت. سه سال پس از این واقعه، شهرک تازه‌تاسیس به تصرف پرتغالی‌ها در آمد و به سائو لوئیس شوهرت یافت. با این حال منطقه «مارانهاو» (Maranhao) نام خود را حفظ کرد و به یکی از ایالات برزیل بدل شد. مرکز این ایالت، «سن لوئیس دو مارانهاو» نام دارد. با ما همراه شوید تا با تور مجازی، به این شهر تاریخی سفر کنیم.

سائو لوئیس بزرگ‌ترین منطقه مسکونی در شمال شرق کشور برزیل است. مرکز تاریخی این شهر واقع در شمال غربی سائو لوئیز، در دماغه‌ای قرار دارد که از به‌هم‌پیوستن رودهای «آنیل» و «باکانگا» تشکیل شده است‌. مرکز ایالت مارانهاو، با شیوه شهرسازی پرتغالی پس از فتح قلعه فرانسوی‌ها ساخته شد؛ شبکه‌ای دقیق و منظم از خیابان‌ها و خانه‌هایی که با سقف‌های کاشی‌کاری‌شده مزین هستند. بسیاری از این خانه‌ها، دارای تزیینات زیبا، پنجره‌های باریک و بلند و بالکن‌هایی با نرده‌های فرفورژه یا چدنی هستند تا نمونه‌ای کامل از شهری پرتغالی را تداعی کنند که با آب‌وهوای مناطق استوایی سازگار شده است.

عکس پانوراما از شهر سائو لوئیز

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

یکی از دلایل ثبت جهانی این منطقه مسکونی، استقبال کارشناسان یونسکو از به‌کارگیری مصالح و فناوری‌های غیرمعمول در ساختمان‌سازی این شهرک است. در سائو لوئیز از کاشی‌های سنتی پرتغالی (azulejo) نه فقط برای زیبایی، بلکه به‌عنوان عایقی برای دما و رطوبت استفاده می‌شود. استفاده از این کاشی‌ها در سراسر شهر سبب شده است که سائو لوئیس به شهر کاشی‌ها شهرت یابد. علاوه بر این، ساختمان‌های جدید شهر نیز با فضای تاریخی آن هماهنگ شده‌اند و سائو لوئیس را به موزه‌ای در فضای باز بدل کرده‌اند.

از مشهورترین جاهای دیدنی برزیل در سائو لوئیز می‌توان به کلیسای کاتولیک روم و صومعه «بانوی ما» در کوه «کرمل» اشاره کرد. پیروان شاخه کرملی‌ در سال ۱۵۸۰ به این منطقه آمدند و صومعه آنان در سال ۱۶۸۱ به‌شکل کنونی بازسازی شد.

کلیسای جامع سائو لوئیس دو مارانهاو بر ویرانه‌های کلیسایی یسوعی بنا شد و پروسه ساخت آن در قرن ۱۹ به پایان رسید. این سازه اکنون محل اقامت شهردار و موزه هنرهای مقدس است.

علاوه بر آثار تاریخی، سواحل بسیاری در اطراف شهر سائو لوئیس وجود دارد که گردشگران را به خود جلب می‌کند. خط ساحلی سائو لوئیس با به جزر و مد شدید خود شهرت دارد و ممکن است که آب از مسافت ۵۰۰ متر تا یک کیلومتر از ساحل دور شود.

بافت سنتی خانه‌های سائو لوئیس

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

از دیگر جاذبه‌های این شهر، پل ۸۲۰ متری «فرماندار خوزه سارنی» است که دو سمت رود آنیل را به‌هم متصل می‌کند. این در سال ۱۹۷۰ افتتاح شد و با نام سیاستمدار برجسته برزیل معروف شد که بعد‌ها به مقام ریاست جمهوری نیز نائل آمد. این پل بافت تاریخی سائو لوئیس را به منطقه «Renascença» و «سائو فرانسیسکو» متصل می‌کند و به‌همین سبب، با نام «سان فرانسیسکو» نیز شناخته می‌شود.

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

با استفاده از پنجره‌ای که در ابتدای این مقاله قرار گرفته است، می‌توانید به شهر سائو لوئیس در کرانه‌های اقیانوس اطلس سفر کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه