ورود ارزیابان یونسکو به ایران برای بررسی کاروانسراهای ایرانی و جنگل‌های دیزمار

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
ورود ارزیابان یونسکو به ایران برای بررسی کاروانسراهای ایرانی و جنگل‌های دیزمار

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی از ورود ارزیابان میراث جهانی یونسکو برای بررسی میدانی دو پرونده مربوط به ثبت جهانی آثار ایران خبر داد.

مصطفی پورعلی، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد که ارزیابان میراث جهانی یونسکو برای بررسی میدانی دو پرونده کاروانسرای ایرانی و الحاق جنگل‌های دیزمار به پرونده جهانی جنگل‌های هیرکانی وارد ایران شدند. وی در این رابطه گفت:

بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، دو کارشناس ارزیاب کمیته میراث جهانی یونسکو اعزامی از ایکوموس جهانی، در نیمه اول مهر سال‌جاری وارد ایران می‌شوند. آن‌ها حدود ۲۰ روز در ایران حضور خواهند داشت و ۵۶ کاروانسرای منتخب معرفی‌شده در پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی را ارزیابی میدانی می‌کنند.

پورعلی پرونده کاروانسرای ایرانی را پرونده‌ای بسیار مهم توصیف کرد که و به‌عنوان یک پرونده زنجیره‌ای، بخش قابل‌توجهی از استان‌های کشور را شامل ۲۴ استان، در برمی‌گیرد.وی تصریح کرد:

امید است با همکاری همه مقامات و مسئولان ذی‌ربط این ارزیابی به‌خوبی انجام شود. مطالعات این پرونده چندین سال است که به طول انجامیده و به امید خدا بررسی نهایی این پرونده در تابستان ۱۴۰۱ در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح و انجام خواهد شد.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به هماهنگی انجام شده برای حضور ارزیاب اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعی (IUCN) برای بررسی فنی پرونده جنگل‌های دیزمار از استان آذربایجان شرقی در ابتدای آبان‌ سال‌جاری، ابراز امیدواری کرد که نتایج بررسی میدانی این کارشناس نیز به الحاق این منطقه حفاظت‌شده به پرونده جهانی جنگل‌های هیرکانی منجر شود. وی  اظهار کرد:

این دو پرونده که از سال گذشته برای کمیته میراث جهانی یونسکو ارسال شده است، امسال ارزیابی میدانی می‌شود و قرار است در سال ۲۰۲۲ بررسی نهایی آن در کمیته میراث جهانی یونسکو انجام شود.

مصطفی پورعلی پرونده دیزمار را حاصل کار مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دانست که به‌شکل مشترک با یک سایت از کشور آذربایجان موسوم به پارک هیرکان تدوین و در سال گذشته به دبیرخانه یونسکو ارسال شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه