با صنایع دستی تبریز و آذربایجان شرقی آشنا شوید

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی سه شنبه، ۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
با صنایع دستی تبریز و آذربایجان شرقی آشنا شوید

صنایع دستی شهر تبریز، در کنار جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی آن، توجه هر مسافری را به خود جلب می‌کنند و از بهترین سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شوند.

صنایع دستی وسایلی تزیینی و کاربردی هستند که غالبا ریشه در تاریخ و فرهنگ منطقه دارند و با دست یا ابزارهای ساده ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل ارزشمند هستند. خرید صنایع دستی یادگاری خاطره‌انگیز از سفر خواهد بود و به رشد، ماندگاری و رونق این هنرها نیز کمک می‌کند.

شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی، با قدمتی طولانی، به‌عنوان یکی از مراکز مهم صنایع دستی ایران، خاستگاه بسیاری از هنرمندان و صنعتگران است. پس از بازدید از جاهای دیدنی تبریز و گشت‌وگذار در بازارهای سنتی و تاریخی آن، تهیه سوغات و صنایع دستی، از بخش‌های مهم این سفر محسوب می‌شود. در ادامه با این مقاله همراه باشید تا تصمیم بگیرید در سفر به شهر اولین‌ها، تبریز، چه یادگاری‌هایی تهیه کنید.

صنایع دستی تبریز

منبع عکس: ایرنا

درباره صنایع دستی تبریز بیشتر بدانید:

چرم تبریز

چرم

منبع عکس: نامشخص

شهر تبریز به‌عنوان پایتخت صنعت چرم و کفش، از گذشته دارای کارخانه‌های متعدد چرم‌سازی و کارگاه‌های تولید کفش دست‌دوز و صنعتی بوده است و بخش مهمی از محصولات چرمی مصرفی کشور را تامین می‌کند. تولیدات چرمی تبریز شهرت جهانی دارند و به‌عنوان یکی از بهترین سوغات ایران، شناخته و به کشورهای مختلف نیز صادر می‌شوند. کارگاه‌های بسیاری در شهر تبریز در زمینه تولید چرم سبک و سنگین فعالیت می‌کنند.

اولین کارخانه چرم‌سازی ایران، سال ۱۳۰۸ در شهر تبریز افتتاح شد. شهر چرمشهر واقع در ۱۰ کیلومتری شمال غرب تبریز، قطب تولید چرم کشور است. هنرمندان تبریزی سابقه طولانی در تولید چرم باکیفیت و محصولات متنوع چرمی دارند. حدود ۹۰ درصد از کفش‌های دست‌دوز تمام چرم کشور، در تبریز تولید می‌شوند. 

منبع عکس‌ها: مودا چرم، نمایشگاه ساران، درجه، خبرگزاری میراث آریا، ایرنا، خبرگزاری تبریز، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری برنا

کفش دست‌دوز تبریز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. تولید کفش دست‌دوز قدمتی دیرینه دارد و نمونه‌ای از این هنر، که حدود پنج هزار سال عمر دارد، در موزه شهر تبریز نگهداری می‌شود. چرم با کیفیت و دوخت هنرمندانه کفش‌های دست‌دوز تبریز، دلیل محبوبیت جهانی آن‌ها هستند.

فرش تبریز

فرش تبریز

منبع عکس: میهمان شو

یکی از مهم‌ترین صنایع دستی شهر تبریز، قالی‌بافی است که قدمت آن به قبل از دوره صفویه می‌رسد. فرش تبریز یکی از انواع قالی‌های معروف ایرانی است. مرکز استان آذربایجان شرقی از طرف شورای جهانی صنایع دستی به‌عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب شده است و شهرت بین‌المللی دارد. تبریز یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین مراکز بافت فرش دست‌بافت دنیا محسوب می‌شود.

تبریز از طرف شورای جهانی صنایع دستی به‌عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب شده است

مواد اولیه به کار رفته در فرش‌های تبریز، معمولا پشم یا ابریشم هستند که همین امر سبب کیفیت بالای آن شده است. تارها در فرش تبریز اغلب پنبه‌ای و با دوام هستند. در این فرش‌ها برای پود از پشم استفاده می‌کنند؛ اما قالیچه‌های ابریشمی نیز وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر هستند. پشم مورد استفاده در این صنعت اغلب از منطقه کوهپایه‌ای ماکو و ابریشم آن از خراسان و تهران تهیه می‌شود.

تنوع طرح و رنگ در فرش‌های تبریز، چشم هر خریداری را خیره می‌کند. طراحی و پرداخت این فرش‌ها توسط اساتید مجرب استان انجام می‌شود. استفاده از سایه روشن در فرش تبریز، عامل ایجاد عمق در آن است. ریزبافت‌ترین فرش‌ های ایران در شهر تبریز تولید می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه