قرارگیری بلوک گردشگری به‌عنوان ورودی غرفه ایران در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۱

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
قرارگیری بلوک گردشگری به‌عنوان ورودی غرفه ایران در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۱

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از قرارگیری بلوک گردشگری به‌عنوان درگاه ورودی‌ و نخستین بخش از ۹ بلوک غرفه ایران در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۱ خبر داد.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست مجازی معاونان گردشگری استان‌ها که با هدف هماهنگی نهایی برنامه‌ها و جایگیری در ساختار کلی اکسپو دبی ۲۰۲۱ برگزار شد، با اشاره به پاویون ایران در این نمایشگاه به متراژ ۲,۰۰۰ متر در ۹ بلوک مجزا، از قرارگیری بلوک گردشگری به‌عنوان درگاه ورودی غرفه ایران ایران خبر داد. وی با تاکید بر هماهنگی و مدیریت برنامه‌ها طبق شعار واحد نمایشگاه اکسپو با عنوان پیوند اذهان و خلق آینده، اضافه کرد:

ادارات کل استانی شرکت‌کننده در اکسپو دبی ۲۰۲۱ در تلاش باشند تا با ارائه برنامه‌های باکیفیت و تمرکز بر اطمینان‌بخشی و متقاعدسازی، ضمن ایجاد امکان معرفی شایسته ایران، زمینه ورود گردشگران به کشور را در آینده‌ای نزدیک فراهم آورند.

تیموری با اشاره به حضور ۱۹۸ کشور جهان در این نمایشگاه، به لزوم معرفی چشم‌انداز روشن آینده کشورها علاوه بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کنونی اشاره کرد و اذعان داشت:

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته بهره‌مندی از فناوری اطلاعات در قالب اپلیکیشن‌ها، واقعیت افزوده و مبتنی بر استارت‌آپ‌های این حوزه منتهی به ارائه محتوای جدید به روش‌های نوین خواهد شد تا ظرفیت‌های گردشگری کشور در بلوک گردشگری ایران به‌عنوان بخش نخست از غرفه ایران عرضه شود.

معاون گردشگری نمایشگاه اکسپو دبی را فرصتی طلایی برای عرضه ظرفیت‌های تمام دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها و به‌طور کل فعالان گردشگری کشور دانست و بر لزوم به‌کارگیری سه زیرمجموعه فرصت، تحرک و پایداری در برنامه‌های استانی و بخش‌های تابع وزارت‌خانه تاکید کرد. وی همچنین یادآور شد:

محور فرصت با ایجاد ظرفیت برای آینده‌ای بهتر، شامل حوزه‌های آموزشی، اشتغال، صنایع و سرمایه‌گذاری مناسب‌تر، محور تحرک با شناسایی بخش‌های تحرک‌پذیر و در نهایت محور پایداری با نمایش مفهوم زندگی در تعادل روی سیاره زمین، زیر شاخه‌نوآوری و شیوه‌های حفاظت از اکوسیستم‌ها، مدیریت منابع و طراحی محیط‌ها و سیستم‌های اقتصادی برای کاهش تغییرات اقلیمی و ایجاد مزایای پایدار به‌نوعی هرکدام در ساختار پاویون گردشگری ایران لحاظ خواهد شد.

ولی تیموری بلوک‌های گوناگون پاویون ایران را محلی برای اجرای نمایش‌ها، موسیقی، فیلم و پرفورمنس دانست که از آن برای اجرای برنامه‌های متنوع استان‌ها، جشنواره‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی و هتل‌ها استفاده خواهد شد. وی درخصوص خدمات فناوری اطلاعات در بلوک گردشگری نیز گفت:

هر بازدیدکننده‌ای که وارد پاویون گردشگری می‌شود، بلافاصله با یک اپلیکیشن پیامی به او مبنی بر خوشامدگویی ارسال می‌شود و اعلام می‌کند برای اطلاعات بیشتر می‌تواند نرم‌افزاری را که لینکش فرستاده شده آپلود کند و در صورت انجام آن وارد فضای مجازی پاویون گردشگری قرار گیرد. در واقع این نرم‌افزار بستر مناسبی به شمار می‌آید که برای معرفی پلت‌فرم‌های الکترونیکی فعال در حوزه گردشگری و صنایع دستی به کار گرفته می‌شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به طراحی اتاق B To B در حاشیه بلوک گردشگری ایران برای ارتباط دو سویه فعالان گردشگری بخش خصوصی و مشتریان، تصریح کرد:

در اختیار گرفتن هفت روزنه چشمی از ۱۶ مورد موجود در غرفه ایران به‌عنوان شهرفرهنگ به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا با نگاه کردن در آن بتوانند بخشی از میراث فرهنگی هر استان را به‌صورت محتوای تصویری مشاهده کنند.

ولی تیموری با اشاره به آماده‌سازی برنامه‌ها به‌صورت عکس، تصویر، صدا و فضاهای مجازی برای بازدیدکنندگان، از امکان حضور نمایندگان استانی برای ارائه توضیحات شفاهی خبر داد و گفت:

استان‌ها، مناطق آزاد و شرکت‌کنندگان در اکسپو ۲۰۲۰ باید محتواهایی در ۹۰ ثانیه برای هر چشمی تولید و آماده کنند که به‌صورت لوپ تکرار و اجرا شود.

معاون گردشگری با اشاره به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای ایجاد دیوار برندها با استفاده از فناوری واقعیت افزود (AR)، خاطرنشان کرد:

این دیوار، در حقیقت معرف مجموعه‌هایی از برندهایی است که برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده و تمایل دارند اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها و تلاش‌های خود را به بازدیدکنندگان اکسپو ارائه دهند.

تیموری همچنین به برگزاری دو جشنواره استارت‌آپ‌های گردشگری و جشنواره هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ایران به‌عنوان دو رویداد مهم در حاشیه بلوک گردشگری ایران اشاره کرد و گفت:

در این دو رویداد در صورت تمایل بخش‌های علاقه‌مند و فعال خصوصی در دو بخش استارت‌آپ‌های گردشگری و تاسیسات تخصصی مرتبط می‌توانند با تمرکز بر پتانسیل‌های کارآفرینی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را عرضه و امکان ارتباط با سایر بخش‌های مشابه را بیابند.

شایان ذکر است که وبینار هماهنگی برنامه‌ها و جایگیری در ساختار کلی اکسپو دبی ۲۰۲۱ با حضور مدیران‌کل و معاونان گردشگری استان‌های کشور که با حضور شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به‌عنوان مجری این نمایشگاه برگزار شد. بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بخش نخست بلوک شماره یک، محل ورود و گرفتن ویزای مجازی کشور ایران و همچنین بخشی است که اطلاعات مربوط به پاویون ایران از جمله نقشه، برنامه‌ها و غیره ارائه می‌شود و سپس بلوک پاویون گردشگری کشور در متراژ ۵۷ مترمربع قرار دارد که در واقع اولین بلوک و محل ورود به سایر پاویون‌ها به شمار می‌آید و بازدیدکنندگان به‌منظور مشاهده سایر بخش‌های غرفه ایران باید از بلوک گردشگری وارد شوند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه