با تور مجازی از استان یون نان در چین دیدن کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از استان یون نان در چین دیدن کنید

استان یون نان در جنوب کشور چین، سرشار از جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده است که گردشگران بسیاری را با سلایق مختلف به‌خود جلب می‌کند.

چین سومین کشور پهناور جهان است و هیچ جای تعجب ندارد که از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی پرشمار برخوردار باشد. برخی از این جاذبه‌ها همچون دیوار چین، برای گردشگران شناخته‌شده هستند و برخی دیگر، همچنان ناشناخته مانده‌اند. با کجارو همراه شوید تا در این تور مجازی، به استان‌ یون نان (Yunnan) در جنوب چین سفر کنیم؛ جایی که به جنوب ابری مشهور است.

سفر ما از روستای «Bisezhai» در شهرستان «منگی» آغاز می‌شود؛ جایی که یکی از چندین روستای قومی در چین محسوب می‌شود. روستاهای قومی به روستاهایی گفته می‌شود که تنها اقلیت قومی خاصی در آن زندگی می‌کنند. این روستاها علاوه بر حفظ میراث فرهنگی منحصربه‌فرد خود، به‌دلیل معماری بدیع و غذاهای محلی و صنایع دستی انحصاری در میان گردشگران محبوب هستند.

یکی از جاذبه‌های این منطقه، ایستگاه راه‌آهن بیسژای است که از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور چین به شمار می‌رود. این ایستگاه در سال ۱۹۱۸ و به‌دلیل نیاز برای حمل‌و‌نقل به معدن قلع «گیژو» افتتاح شد‌. گرچه اکنون قطارهای سریع‌السیر در خطوط آهن کشور چین رفت‌و‌آمد می‌کنند، ایستگاه بیسژای قادر است که بازدیدکنندگان خود را به صدها سال قبل ببرد. این ایستگاه در سال‌های اخیر محبوبیت فراوانی کسب کرده است و لوکیشن فیلم «جوانان»، محصول سال ۲۰۱۷ به کارگردانی «فنگ هوا» نیز محسوب می‌شود. روستای بیسژای نه‌تنها در میان مردم چین، بلکه نزد گردشگران غربی نیز محبوبیت فراوان دارد و آنان برای گشت‌‌و‌گذار در این منطقه دل‌انگیز، راهی استان یون نان می‌شوند.

روستای بیسژای در چین

عکس‌ از وب‌سایت airpano

یکی دیگر از جاهای دیدنی چین در استان یون نان، پل «شوانگ‌لانگ» (Shuanglong) است که در ۲‌٫۵ کیلومتری شهر باستانی «Jianshui» ، در محل تلاقی رودخانه های «Lu» و «Tachong» احداث شده است. معنای نام این پل، «اژدهایان دوقلو» است؛ چراکه در چین، رودخانه‌ها به‌طور سنتی با این موجودات اساطیری مقایسه می‌شوند. این پل در زمان سلسله «چینگ» تحت فرمانروایی «کیانلونگ» بین سال‌های ۱۷۳۶ تا ۱۷۹۶ ساخته شد و در ابتدا دارای سه طاق بود. در سال‌های آغازین قرن نوزدهم، سطح آب رودخانه‌ها بالا آمد و به یک بستر وسیع تبدیل شدند؛ به همین دلیل، پل شوانگ‌لانگ باید بازسازی می‌شد. از سال ۱۸۳۹ سطح آب توسط ۱۷ دهانه پوشانده شده است و به همین دلیل، شوانگ‌لانگ به پل «هفده‌طاق» نیز شهرت دارد.

شوانگ‌لانگ با ارتفاع ۹ متر، ۱۴۸٫۲۶ متر طول دارد طول و عرض آن از سه تا هشت متر متغیر است. برج سه طبقه‌ای زیبایی روی این پل ساخته شده است که تزئیناتی با تصاویر حکاکی شده از بودا، خدایان، اژدها، گیاهان و حیوانات دارد. این پل از دوردست به یک کشتی شباهت دارد که روی رودخانه حرکت می‌کند. پل شوانگ‌لانگ، بزرگ‌ترین پل تاریخی باقی مانده در یون نان مخسوب می‌شود و در سال ۲۰۰۶، در فهرست آثار ملی و تحت حفاظت دولت قرار گرفته است.

عکس‌ از وب‌سایت airpano

در استان یون نان، یک شهر خارق‌العاده «جیانشوئی» وجود دارد که برای علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ و معماری، یک موزه در فضای باز محسوب می‌شود. این شهرک مسکونی در زمان سلسله مینگ بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴ میلادی ساخته شد و دیوار چین سنگی آن را همچون دژی مستحکم احاطه کرد. آنچه از این دیوار برجای مانده، دو برج گوشه‌ای است که «Chaoyang» و «Qingyuan» نامیده می‌شوند. برج چائویانگ که جهت شرقی دارد، به‌معنای «ایستادن مقابل خورشید» است. منظره خارجی این برج، یکی از جاذبه‌های مشهور پکن به نام «دروازه صلح آسمانی» یا «Tiananmen» را تداعی می‌کند و این موضوع به‌دلیل سبک‌های مشابه معماری در دوران سلسله مینگ است؛ با اینکه برجی که در پایتخت قرار دارد، ۲۸ سال جوان‌تر است.

«معبد کنفوسیوس» در جیانشوئی یکی از بزرگ‌ترین معابد کنفوسیوس در چین است و حتی قدمتی دیرین‌تر از معبد «کوفو»، شهر زادگاه متفکر بزرگ چین، دارد. این بنا در سال ۱۲۸۵ ساخته شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ بار بازسازی شده است. این بنا در حال حاضر، مهم‌ترین مرکز ملی حفاظت از آثار فرهنگی است. معبد کنفوسیوس شامل بیش از ۳۰ ساختمان مستقل، مجسمه، دروازه، طاق، میدان و باغ است و دو بار در سال، در جشن بهار و در روز تولد کنفوسیوس، مراسم یادبودی در معبد برگزار می‌شود. مشهورترین بهش این معبد، «سالن داچنگ» به حساب می‌آید؛ جایی با ۲۲ در ورودی که با تندیس صدها پرنده و حیوان تزیین شده‌اند. دریاچه کوچکی که روبه‌روی ورودی اصلی قرار دارد، پوشیده از نیلوفرهای تازه‌شکفته است و به مجموعه معبد تعلق دارد. یکی از غرفه‌های معبد نیز در مجاورت دریاچه احداث شده است.

دریاچه‌های استان یون‌نان در چین

عکس‌ از وب‌سایت airpano

جاذبه‌های مدرن استان یون نان نیز چیزی کم از دیدنی‌های تاریخی آن ندارند. در سال ۲۰۱۴، دهکده هنری «دانگ‌فنگ‌یون» (Dongfengyun) در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان ساخته شد. این دهکده در سبکی آینده‌نگرانه، توسط شرکت «Cheng Chung Design» مستقر در هنگ کنگ و به‌کمک هنرمند بومی به نام «Luo Xu»، احداث شده است.

هدف  و مفهوم دهکده هنری دانگ‌فنگ‌یون، هماهنگی انسان با طبیعت است

توسعه کشاورزی اکولوژیکی در این منطقه زیبا، فضاهای نمایشگاهی و فرهنگی، هتل‌ها، درختچه‌های اسطوخودوس، باغچه‌های گل رز، باغ سوسن، جنگل در ساحل دریا و موارد دیگر از جمله موضوع‌های این دهکده هستند. مجموعه‌ای از ساختمان‌های آجری در این دهکده، به موزه هنر «Kaleidoscope» اختصاص یافته است. نمای این ساختمان‌ها به بطری نوشیدنی شباهت دارد که این ادای احترام به سنت‌ تهیه نوعی نوشیدنی محلی در منطقه محسوب می‌شود. گرچه ممکن است ننای این ساختنان‌ها در نظر عده‌ای به زبانه‌های آتش شباهت داشته باشد؛ در این صورت می‌توان طاهر ساختمان‌ها را به‌عنوان نمادی از افروختن آتش در جشنواره‌های پایکوبی محلی تعبیر کرد. در دهکده دانگ‌فنگ‌یون مجتمع دیگری وجود دارد که از آجر‌های قرمز تیره‌تر ساخته شده است و به تپه‌ بزرگ موریانه تشبیه می‌شود. این بنا، مجموعه‌ای از رستوران‌ها محلی و مدرن را در خود جای داده است.

شاید در نگاه نخست، طراحی این دهکده دچار نوعی بی‌نظمی و آشفتگی به‌نطر برسد؛ اما تمامی جزئیات آن کاملا فکر شده و بر اساس محاسبات دقیق است. در پروژه ساخت این دهکده، از تیرها و میخ‌های فولادی استفاده نشده و استفاده از قطعات فلزی، تنها به‌منظور عناصر و دکوراسیون داخلی صورت گرفته است. ترجیح طراحان دهکده دانگ‌فنگ‌یون، استفاده کامل از نور طبیعی بود؛ چراکه هدف و مفهوم اصلی این مجموعه، هماهنگی انسان با طبیعت است.

عکس‌ از وب‌سایت airpano

استان یون نان، از مراکز جذب گردشگران و دوستداران زیبایی است و در سراسر آن، موارد تحسین‌برانگیز بسیاری وجود دارد. اکنون و با استفاده از پنجره‌ای که در ابتدای این مقاله قرار گرفته است، قادر خواهید بود تا از جاذبه‌های گردشگری استان یون نان بازدید کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مند هستید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه