با تور مجازی از دانشگاه دولتی مسکو بازدید کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از دانشگاه دولتی مسکو بازدید کنید

دانشگاه دولتی مسکو ساختمانی عظیم و تاریخی محسوب می‌شود که تاریخ آن با افسانه‌ها و ماجراهایی شنیدنی گره خورده است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۱ به‌روزرسانی شده است.

ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو نه‌تنها یکی از مشهورترین بناهای مسکو است، بلکه به‌عنوان بلندترین ساختمان با معماری استالینی نیز شناخته می‌شود. علاوه بر این، ساختمان دانشگاه دولتی مسکو برای ۳۷ سال عنوان بلندترین ساختمان اروپا را به خود اختصاص داده بود؛ تا اینکه در سال ۱۹۹۰، آسمان‌خراش «Messeturm» در فرانکفورت ساخته شد. با کجارو همراه شوید تا از دریچه تور مجازی، از دانشگاه دولتی مسکو بازدید کنیم.

ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو که از جاهای دیدنی روسیه محسوب می‌شود، بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۳ ساخته شد. ارتفاع ساختمان ۱۸۲ متر است که با احتساب برج، به ۲۴۰ متر می‌رسد. وزن ستاره‌ای فلزی که بر فراز برچ قرار گرفته، ۱۲ تن ارزیابی شده است. ورودی برج به‌روی بازدیدکنندگان باز است و همه می‌توانند با بالا رفتن از آن، استادیوم «لوژنیکی»، پارک‌ها، درخت‌کاری‌ها، آب‌نماها و کتابخانه جدید «MSU» را تماشا کنند.

این مجموعه که در تپه‌های «اسپارو» قرار گرفته است، بخشی از پروژه احداث ساختمان‌های مرتفع به‌سبک استالین است. این ساخت‌و‌سازها به‌منظور نمایش قدرت دولت جوان استالین انجام می‌شد و پروژه آن، بسیار فراگیرتر از سایر کشورهای اروپایی پیش می‌رفت.

پانوراما از غروب مسکو

عکس‌ از وب‌سایت airpano

در واقع تا پیش از دهه ۱۹۴۰ میلادی، هیچ ساختمان بلندی در پایتخت شوروی وجود نداشت؛ چراکه تنها مجوز ساخت‌‌وساز با طبقات محدود داده می‌شد و بلندترین ساختمان شهر، برج ناقوس کلیسای ایوان بزرگ «Ivan the Great» و هتل «مسکوا» بود.

در ابتدا، احداث برج در نقشه ساخت دانشگاه دولتی مسکو قرار نداشت. بنا بر ایده‌ای خلاقانه، مقرر شده بود تا مجسمه غول‌پیکری از «میخائیل لومونسف»، دانشمند بزرگ روس بر فراز ساختمان نصب شود؛ اما پس از آنکه معمار طرح مجسمه را به استالین نشان داد، با مخالفت وی مواجه شد. دلیل مخالفت استالین، پافشاری وی برای ساخت برجی مشابه سایر سازه‌های عظیمی بود که در آن دوران در مسکو ساخته می‌شد. در نتیجه این پافشاری، هفت سازه باشکوه با برج‌های یکسان در مسکو پدیدار شد که به «هفت خواهر» معروف شدند.

عکس‌ از وب‌سایت airpano

اکنون هر یک از این سازه‌های عظیم، کاربری جداگانه‌ای دارند و از آن‌ها به‌عنوان ساختمان مسکونی، هتل، وزارت‌خانه استفاده می‌شود. دانشکده‌ زمین‌شناسی و علوم جغرافیا و همچنین دانشکده‌ مکانیک و ریاضیات در برج ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو قرار گرفته‌اند و از سایر بخش‌های آن می‌توان به دفتر مدیریت، کتابخانه، سالن اجتماعات و مرکز تفریحی اشاره کرد. علاوه بر این، بزرگ‌ترین ساعت مسکو نیز روی این برج تعبیه شده است که طول عقربه بزرگ آن به ۴٫۱ متر و وزن آن به ۳۹ کیلوگرم می‌رسد.

افسانه‌ها و روایات زیادی حول محور دانشگاه دولتی مسکو در جریان است.

بسیاری از دانشجویان و استادان دانشگاه دولتی مسکو، افسانه‌های متعددی را در خصوص این ساختمان نقل می‌کنند. گزارش‌های بسیاری از مشاهده ارواح در این مکان وجود دارد و افراد از وجود تونل‌هایی در زیر ساختمان خبر می‌رهند که عمق آن‌ها به‌اندازه ارتفاع ساختمان است‌. مردم درباره کاربرد تونل‌ها و محوطه زیرزمینی دانشگاه دولتی مسکو ایده‌های جالب و منحصربه‌فردی دارند. برخی از وجود آزمایشگاه‌های سری خبر می‌دهند و برخی معتقدند که این مکان به آشیانه فصاپیما یا سفینه‌ بیگانگان اختصاص دارد. برخی دیگر نیز از دفن مجسمه زرین لومونسف در این مکان خبر می‌دهند که از طلای خالص ساخته‌ شده است.

با این حال، واقعیت ماجرا این است که برای احداث چنین سازه عظیمی بر فراز زمین ناهموار تپه‌های اسپارو، به حفر و احداث فونداسیونی عمیق نیاز بود. این فونداسیون با نیتروژن مایع پر شد و سیستم‌های خنک‌کننده‌ای نیز داخل آن قرار گرفت و سپس ساختمان احداث شد. اگر سیستم‌های خنک‌کننده وظیفه خود را به‌درستی انجام ندهند، این شاهکار معماری به رودخانه مسکو سرازیر خواهد شد. به همین دلیل است که این بخش تحت حفاطت شدید امنیتی کنترل می‌شود. در دهه ۷۰ میلادی که نقص در عملکرد سیستم برق خنک‌کننده‌ها سبب بروز ترک‌هایی در دیوارهای ساختمان شده بود، معماران و مرمت‌گران مجبور به امضای تعهدنامه‌ای برای حفظ اطلاعات محرمانه بنا شدند.

غروب خورشید و دانشگاه دولتی مسکو

عکس‌ از وب‌سایت airpano

ارتباط قسمت تحتانی ساختمان مسکو با خطوط مترو و پناهگاه زیرزمینی که همان حوالی در زمان استالین برای تخلیه اضطراری شهر تاسیس شده است، بار امنیتی این مکان را افزایش می‌دهد. تاجایی که محافظت از آن تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، توسط سیستم اطلاعاتی «کا.گ.ب» انجام می‌شد.

نقل است که در عصر شوروی، بالاتر از طبقه ۳۲ برج دانشگاه دولتی مسکو محل فعالیت افسران سرویس‌های امنیتی بود. اینکه دقیقا چه فعالیتی در این طبقات رخ می‌داد، حتی برای رئیس دانشگاه‌ نیز ناشناخته ماند. بسیاری نیز معتقدند که برج و ستاره آن به‌صورتی ساخته شده است که مناسب نصب ضدهوایی در طول جنگ‌های احتمالی باشد؛ گرچه امروز در این نقطه جز پله‌های مارپیج و تاریک، چیز دیگری وجود ندارد.

تعداد طبقات برج دانشگاه دولتی مسکو مجهول است و این موضوع نیز به رازآلود شدن فضا دامن می‌زند. برخی معتقدند که ۳۶ طبقه وجود دارد و برخی دیگر از وجود ۳۷ طبقه خبر می‌دهند. با این حال، آخرین طبقه برج و درست زیر ستاره پولادین، موزه علوم زمین قرار گرفته است.

تصویر پانوراما از پایتخت روسیه

عکس‌ از وب‌سایت airpano

اکنون با استفاده از پنجره‌ای که در ابتدای این مقاله قرار گرفته است، قادر خواهید بود تا از دریچه تور مجازی دانشگاه دولتی مسکو را تماشا کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه