با تور مجازی از دماغه امید نیک دیدن کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند پنجشنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از دماغه امید نیک دیدن کنید

دماغه امید نیک یکی از جنوبی‌ترین نقاط قاره آفریقا است که مناظر پانورامایی خیره‌کننده‌ای را از اقیانوس منتهی به‌ قطب جنوب، به گردشگران پیشکش می‌کند.

جهان کشف «دماغه امید نیک» (Cape of Good Hope) را با یکی از رمانتیک‌ترین نام‌های جهان، مدیون «بارتولومئو دیاس»، دریانورد پرتغالی است. این دماغه در منتهی‌‌الیه جنوب‌غربی قاره آفریقا قرار گرفته است و یکی از مهم‌ترین آبراه‌های این قاره در اقیانوس اطلس محسوب می‌شود. همراه ما باشید تا از دریچه تور مجازی به دماغه امید نیک سفر کنیم.

در اواخر قرن پانزدهم، پرتغالی‌ها بسیار مصمم بودند تا راهی ارتباطی به کشور هند پیدا کنند و مسیرهای آبی متعددی را نیز امتحان کرده بودند. در سال ۱۴۸۷ میلادی، این ماموریت به بارتولومئو دیاس سپرده شد. سفر دیاس و دریانوردان پیش از او، سرشار از ماجراجویی‌های فراوان بود و درگیری با قبایل محلی یا شورش خدمه کشتی، امری بدیهی به‌حساب می‌آمد. دیاس در امتداد جنوب قاره آفریقا حرکت کرد و هنگامی و دریافت که اگر کسی به دریانوردی در این مسیر ادامه دهد، بی‌گمان دیر یا زود به هند خواهد رسید؛ پس از این نتیجه‌گیری، او عزم بازگشت به خانه کرد. کاپیتان دیاس در مسیر بازگشت به پرتغال در تاریخ مه ۱۴۴۸، پس از مواجهه با شرایط نامساعد جوی در منطقه‌ای که گمان می‌کرد جنوبی‌ترین نقطه آفریقا است، لنگر انداخت.

تصویر پانوراما از دماغه امید نیک

عکس‌ از وب‌سایت airpano

پیاده شدن از کشتی آسان نبود؛ چراکه طوفان‌های شدید، کشتی را به صخره‌ها می‌کوبید و دریانوردان را با مشکل مواجه می‌کرد. پس از بهبود شرایط آب‌و‌هوا، بارتولومئو دیاس نام آن نقطه را دماغه طوفان نهاد و با خیالی آسوده به پرتغال بازگشت.

پادشاه «خوان دوم»، نام دماغه طوفان را کوته‌بینانه می‌دانست؛ چراکه وی معتقد بود چنین نامی، مانع عبور دریانوردان از این مسیر و کشف هند می‌شود. بنا‌براین با این تصور و امید که روزی این آبراه به کشف شبه‌قاره هند منجر شود، نام این نقطه را به دماغه امید نیک تغییر داد.

کاپیتان «واسکو داگاما» کاشف شبه‌قاره هند بود

اکتشاف شبه‌قاره هند از طریق دریا سرانجام موفقیت‌آمیز بود. کاپیتان «واسکو داگاما» که شهرت خود را مدیون این سفر است، نخستین اروپایی محسوب می‌شود که از طریق دریا به هند سفر کرد. داگاما سفر خود را به‌همراه خدمه در هشتم ژوئیه سال ۱۴۹۷ از بندر لیسبون آغاز کرد و نوامبر همان سال از مجاورت دماغه طوفان یا دماغه امید نیک گذشت.

نیازی به گفتن نیست که طوفان‌های بی‌پایان این منطقه، روزهای متوالی ادامه دارد و خسارات شدیدی را به کشتی‌ها وارد می‌کند. با این حال تلاش‌های قهرمانانه دریانوردان بی‌نتیجه نبود و بشریت اکنون علاوه بر یک آبراه مهم، از یک جاذبه گردشکری منحصربه‌فرد نیز برخوردار است. چه کسی دلش نمی‌خواهد بر یکی از جنوبی‌ترین صخره‌های قاره آفریقا بایستد و وسعت اقیانوس منتهی به قطب جنوب را لمس کند؟

عکس‌ از وب‌سایت airpano

دماغه امید نیک تا مدت‌ها جنوبی‌ترین نقطه قاره آفریقا پنداشته می‌شد؛ گرچه در قرن‌های اخیر و با توسعه فنون نقش‌برداری، مشخص شد که در واقع «دماغه آگولاس» (Agulhas Cape) در جنوب شرقی قاره، جنوبی‌ترین نقطه آفریقا است. پس از آنکه گردشگران به اشتباه کاپیتان دیاس پی بردند، دولت آفریقای جنوبی به‌سادگی تابلوی دماغه امید نیک را از «جنوبی‌ترین» به «جنوب‌غربی‌ترین نقطه قاره آفریقا» تغییر داد.

دماغه امید نیک را به اشتباه جنوبی‌ترین یا جنوب‌غربی‌ترین نقطه آفریقا می‌دانند

با این حال این موضوع هم خالی از ایراد نیست. گردشگرانی که مسیری طولانی را با اتوبوس به دماغه امید نیک می‌‌آیند و سپس با تله‌کابین و پیاده‌روی طاقت‌فرسا خود را به حاشیه افیانوس می‌رسانند تا با مناظر نفس‌گیر پانورامایی و تابلوی جنوبی‌‌غربی‌ترین نقطه آفریقا عکس یادگاری بگیرند، در واقع از این موضوع بی‌خبرند که دماغه امید نیک حتی جنوب‌غربی‌ترین نقطه آفریقا هم نیست!

جنوب‌غربی‌ترین نقطه آفریقا در فاصله چندکیلومتری از دماغه امید نیک جای گرفته است؛ جایی در حاشیه اقیانوس با پارکینگی کوچک که روی تابلوی آن عبارت جنوب‌غربی‌ترین نقطه آفریقا ثبت شده است. این نقطه، مکانی ناشناخته محسوب می‌شود و فقط ۱۰ درصد از گردشگرانی که به امید نیک می‌آیند، از این نقطه نیز بازدید می‌کنند.

تابلوی دماغه امید نیک

عکس‌ از وب‌سایت airpano

اکنون با استفاده از پنجره‌ای که در ابتدای این مقاله قرار گرفته است، می‌توانید از دماغه امید نیک و مناظر خیره‌کننده پانورامایی آن لذت ببرید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه