برای تعطیلات در ایران شمال را انتخاب کنیم یا جنوب؟!

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات چهار شنبه، ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۰
برای تعطیلات در ایران شمال را انتخاب کنیم یا جنوب؟!

سفری سبز یا سرخ؛ دو قطب مهم گردشگری در ایران را در این مقاله مورد بررسی قرار داده‌ایم.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

با توجه به مشکلات جدی محیط زیستی و اقلیمی که این‌روزها بسیار دامن‌گیر و فراگیر شده است، ایران هم‌چنان به‌عنوان یکی از مناطق مناسب جغرافیایی و آب ‌و‌ هوایی قلمداد می‌شود.

این موقعیت منحصربه‌فرد باعث شده است تا اکثر افراد برای تصمیم‌گیری مکان سفر دچار تردید شوند. به‌خصوص که این‌روزها به‌دلایل فشارهای اقتصادی و ترافیک زمانی، برنامه‌ریزی برای سفر بسیار سخت و این تردید ناشی از همین مساله است.

اگر قصد ایرانگردی داشته باشید، این کار بسیار ساده و لذت‌بخش است

کافی است که از منطقه سبز ایران مسیر را آغاز کنید و شهرهای زیبای شمال را که با فاصله‌ اندکی از هم قرار دارند و خستگی سفر را کم می‌کنند با خاطرات خوب پشت سر بگذارید، از آنجا راهی غرب کشور شوید و با طبیعت متفاوت آن روبه‌رو شوید.

رفتن به جنوب مسیر را لذت‌بخش می‌کند، هرچه به شهرهای جنوبی نزدیک‌تر شوید سوزانی و درخشش خورشید بیشتر بر شما می‌نشیند. دیدن شهرهای شرق کشور نیز روایت‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارد. در نهایت باز هم به شمال بازگشته و این‌گونه سفری دلنشین را تجربه خواهید کرد.

اما از گذشته تا به امروز اکثریت مردم برای انتخاب مسیر سفر خود، بیشتر یا به شمال کشور اکتفا می‌کند یا جنوب. جدا از این‌که به‌لحاظ محیط زیستی این مکان‌ها دچار آسیب‌های جدی می‌شوند، اما نمی‌شود آن‌ها را به‌عنوان دو قطب مهم بررسی نکرد و به‌عنوان جاذبه‌های مهم گردشگری ایران وجودشان را کتمان و انکار کرد.

«ویلا پیلا» در این رپرتاژ سعی دارد علاوه بر شناسایی بهتر این مناطق و یک نقشه‌ راه کامل به شما کمک کند با یک برنامه‌ریزی مشخص و اولویت‌بندی بتوانید مسیر مناسب شرایط سفر خود را به شمال یا جنوب انتخاب کنید.

شمال ایران - مسیر سبز

بدون‌شک بهترین رانندگی در جاده‌های ایران را می‌توان در مسیر سبز جاده‌های شمال تجربه کرد، فاصله‌ کم بین شهرها و جغرافیای یک‌پارچه سبز و چشم‌انداز دریا خستگی را کم و مسیر را لذت‌بخش خواهد کرد، جاده‌هایی که گویی از میان رویاها می‌گذرند.

با استان گیلان آغاز می‌کنیم؛ گیلانی که یک مسیر به‌سمت آستارا دارد و در مسیر دیگر به استان قزوین می‌رسد. شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی به ثبت جهانی در یونسکو رسیده است، پس بی‌تردید اولین قدم در مسیر شهرهای شمالی و به‌خصوص گیلان رفتن به رستوران‌ها و خوردن و تست کردن غذاهای گیلکی‌ست.

در استان گیلان شهرهای تالش و لاهیجان را پشت سر می‌گذارید. تالش یکی از بهترین منظره‌های تلاقی جنگل و دریا را دارد. پارک جنگلی سیاهداران از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری در تالش است. در لاهیجان هم علاوه بر دیدن باغ‌های چای می‌توانید از تله‌کابین آنجا لذت برده و راهی استان مازندران شوید.

نکات لازم برای اجاره ویلا در شمال را بدانید

قدم بعدی برای ماندن در هرکدام از شهرهای شمالی اجاره ویلا، سوئیت یا خانه سنتی است که باید به آن توجه کرد. شمال از گذشته به‌دلیل حجم زیاد مسافران، پیدا کردن مکانی برای استراحت و اقامت همیشه کار را دشوار کرده است.

بسیاری از هم‌وطنان شمالی ساعت‌ها با گرفتن پلاکارد اجاره ویلا و سوییت در زیر باران و هوا شرجی منتظر می‌مانند تا مسافرانی پیدا شوند و خانه هایی که مدنظر خودشان هست به مسافران نشان دهند و خب امروزه اکثر افراد علاوه بر محیطی ساکت و مناسب به بحث امنیت نیز توجه ویژه‌ای می‌کنند و خیلی اوقات نمی‌شود فهمید که آیا مکانی امن است یا خیر.

بنابراین سایت‌های معتبر رزرو آنلاین کمک می‌کنند تا شما امکانات و فضای ویلاهای متعدد را ببینید و از قوانین اجاره ویلایی که مد نظرتان قرار می‌گیرد مطلع شوید علاوه بر آن می تونید نظرات دیگر مسافران را ببینید تا بهتر تصمیم بگیرید. از این طریق دیگر نیازی نیست شما به‌صورت مستقیم با میزبان صحبت کنید و درگیر مسائل پیش پا افتاده شوید.

رامسر دروازه ورود به مازندران

ساحل زیبای این شهر به‌تنهایی می‌تواند نقطه قوت گردشگری باشد. با رفتن به‌سمت جواهرده از سطح دریا فاصله می‌گیرید و به یکی از خوش آب‌و هوا ترین مناطق شمالی کشور می‌رسید.

به‌سمت چالوس که حرکت کنید می‌توانید در شهر زیبا و دیدنی کلاردشت ویلا اجاره کنید و چند روزی اقامتی دلنشین داشته‌باشید و سپس مسیرتان را به‌سمت شمال غرب (استان گلستان) به‌ترتیب ساری، گرگان و بندر ترکمن ادامه دهید.

به‌طور کلی درباره‌ مزیت‌های سفر به شمال کشور، آب و هوایی خنک و شرجی مطبوع، داشتن دریا و جنگلی که بی‌کران است. اگر اهل طبیعت و فضای سبز هستید و همچنین در استان‌های مرکزی و نزدیک به شمال زندگی می‌کنید بهترین مکان برای رفع خستگی چند روزه‌ی شما است.

این نکته را در نظر داشته باشید که سایت‌های معتبر گردشگری تمامی مکان‌های معروف و جاذبه‌های هر شهر و استان را در دست دارد و با سر زدن به آن‌ها می‌توان از مکان‌های دیدنی مختلف بهره برد.

مسیر سرخ  جنوب ایران 

اگر خیال می‌کنید که با دیدن دریای شمال یکی از زیباترین مناظر ایران را دیده‌اید و از دیدن دریا اشباع شده‌‌اید، کاملا در اشتباه هستید. دریای جنوب به‌شکل خارق‌العاده‌ای از زیبایی متفاوتی بهره‌مند است. با دیدن ساحل‌های جنوب و دریای خلیج فارس متوجه تفاوت آن با دریاچه‌ی خزرخواهید شد؛ چه به‌لحاظ رنگ و چه از نظر موقعیت جغرافیایی.

یک هوای گرم و شرجی، با آب‌انبارها و مساجد و آب گرم طبیعی از جذابیت‌های دیدنی بندرعباس است. شهری که بیشترین کشتی‌های باری در آن وجود دارد.

مهم‌ترین ویژگی یا مزیت سفر به جنوب کشور دیدن حدود ۲۱ جزیره‌ با مناطق بکر با خاک سرخ است.

جزایر زیبای جنوب ایران کیش و قشم

رپورتاژ

جزیره کیش، اولین منطقه آزاد اقتصادی ایران به‌عنوان مهم‌ترین مکان جنوب کشور نام برده می‌شود. چه به‌لحاظ تجارت و چه به‌لحاظ گردشگری توانسته به رشد قابل توجهی برسد. این جزیره به گواه کتاب‌های تاریخی از زمان هخامنشیان بخشی از ایران بوده است و قدمتی چندهزارساله دارد.

بسیاری افراد برای سفر به کیش از تخفیف‌های ویژه‌ی سایت‌های گردشگری و فروش بلیط استفاده می‌کنند تا از بهترین و لوکس‌ترین ویلاهای کیش در زمان تخفیف استفاده کنند.

اما قطب مهم دیگر جنوب بر عهده جزیره قشم است. وسعت این جزیره ده برابر بزرگ‌تر از کیش است و به‌طبع طبیعت بکر و متفاوتی دارد. دره‌ی ستارگان با شکل‌های عجیب‌وغریب از فرسایش سنگ‌های رسوبی در دو میلیون سال به وجود آمده‌اند.

قشم نیز همانند کیش به ‌لحاظ تجارت و اقتصاد و جذب توریست رونق بسیاری دارد. عسلویه و کنگان را که پشت سر بگذارید به بوشهر، دریایی‌ترین شهر ایران می‌رسید. بوشهر به‌طور کلی حدود ۹۰۰ کیلومتر ساحل دارد که با این حساب از هر کجای استان که بروید به ساحل می‌رسید. علاوه بر این نخلستان‌های بوشهر از جاذبه‌های گردشگری این استان است.

تالاب‌های گناوه و ساحل شنی  و بندر ریگ از دیگر مکان‌هایی‌ست که در سفر به جنوب می‌توان به آنجا سر زد.

در شرایط خاص مانند کرونا

این‌روزها با توجه به شرایط بد کرونا به‌خصوص در استان‌های جنوبی کشور باید حتما قبل از اقدام به سفر مکانی را برای خود در نظر بگیرید و این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است سایت‌های معتبر رزرو آنلاین هم هیچ موردی را برای شما در نظر نداشته باشند.

رپورتاژ

توصیه ما این است، اگر برای تفریح می‌خواهید به جنوب سفر کنید باید کمی صبر کنید تا شرایط بهتر شود و اقامتگاه‌های بومگردی که بسیار دلنشین هستند شرایط باز شدن را پیدا کنند.

به هرحال

برای سفر کردن به هر منطقه‌ای حال و شرایط روحی مهم‌ترین عامل برای تصمیم‌گرفتن است و تنها باید با دقت در انتخاب‌های درست اقامت، دانستن نقاط دیدنی هر منطقه و آشنایی با فرهنگ و غذا و آداب و رسوم سفری دلنشین و خاطره‌انگیز را تجربه کرد.

«ویلا پیلا» ضمن آرزوی بهبودی و رهایی شرایط کشور از پاندمی کرونا و آغاز مجدد سفرهای تفریحی همراه همیشگی شما در سفر خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه