افزایش سفرهای بین شهری در بحران موج پنجم کرونا

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
افزایش سفرهای بین شهری در بحران موج پنجم کرونا

باوجود بحران شیوع موج پنجم ویروس کرونا در کشور، عدم وضع محدودیت‌های تردد سبب افزایش سفرهای بین‌استانی شده است.

همراهی بحران موج پنجم کرونا در کشور و عدم ممنوعیت‌های تردد، موجب افزایش چهار درصدی سفرها را نسبت به هفته گذشته فراهم کرده است که در این میان، استان‌هایی مانند خراسان رضوی با بیشترین آمار مبتلا در کشور، مقصد اصلی مسافران نیز بوده‌اند.

جدیدترین گزارش مرکز مدیریت راه‌های کشور از تحلیل وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف حاکی از آن است که در بازه زمانی هشتم تا ۱۴ مرداد ماه، تردد روزانه بین استانی به‌صورت متوسط ۱,۷۱۰,۳۵۲ وسیله نقلیه بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته دو درصد کاهش داشته است؛ این در حالی است که در قیاس با هفته گذشته،این روند با افزایش چهار درصدی مواجه بوده است. از طرفی، آمار تردد وسایل نقلیه سبک و خودروهای شخصی مردم نیز رشد چهار درصدی را نسبت به هفته گذشته داشت.

آمار سفرهای مردادماه

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

با در نظرگیری تردد یک‌باره هر پلاک در این بازه زمانی، حدود ۸,۷۹۴,۰۰۰ پلاک در محورهای مواصلاتی مشاهده شده که از هفته اول مردادماه کمتر است. این موضوع بدان معنی است به رغم کاهش تعداد مسافران و خودروها، رفت‌وآمد ایشان در محورهای مواصلاتی بیشتر شده است‌. بیش از ۲۰ درصد خودروی مسافران متعلق به استان‌های تهران و کرج بوده‌اند و مابقی نیز به استان‌های خراسان رضوی، فارس، اصفهان، مازندران و آذربایجان شرقی اختصاص داشته‌اند.

مسافران سالیانه استان‌ها

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

بررسی روند ورود و خروج استان‌های مختلف نیز بیانگر این موضوع است که نسبت به هفته گذشته، استان‌های یزد با ۱۶ درصد، اصفهان با ۱۱ درصد، قم با ۹ درصد و مرکزی با هشت درصد بیشترین افزایش تردد را تجربه کرده‌اند. هنچنین سفرهای ورودی و خروجی استان‌های مختلف نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی نیز افزایش داشته است که آذربایجان غربی با ۱۰ درصد، هرمزگان با ۱۰ درصد، خراسان رضوی با ۹ درصد و یزد و سمنان نیز هر یک با هشت درصد بیشترین آمار را در اختیار دارند. این موضوع در حالی است که بسیاری از این استان‌ها مانند خراسان رضوی در بغرنج‌ترین وضعیت شیوع ویروس کرونا قرار دارند و هیچ‌گونه تمهیدی نیز برای اعمال محدودیت‌های سفر و تردد در این استان‌ها مشاهده نمی‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه