با ۳۳ میراث جهانی جدید یونسکو آشنا شوید

علی گودرزی
علی گودرزی جمعه، ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
با ۳۳ میراث جهانی جدید یونسکو آشنا شوید

در سال ۲۰۲۱، یونسکو ۳۳ اثر شامل مناطق بکر طبیعی تا جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی را برای ثبت در فهرست میراث جهانی تایید کرده است.

به رسم هرسال، یونسکو به‌تازگی فهرستی ۳۳ عددی از جاذبه‌هایی را منتشر کرده است که از امسال، در دسته‌بندی «میراث جهانی یونسکو» قرار می‌گیرند. فهرست مورد بحث، مجموع جاذبه‌های جدید سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را در بر می‌گیرد که در کنار سایر دیدنی‌های طبیعی و فرهنگی یونسکو، به‌دسته‌بندی میراث جهانی اضافه شده‌اند. به‌علت همه‌گیری کرونا، جلسه انتخاب و نشر فهرست جدیدترین جاذبه‌های «میراث جهانی» در سال ۲۰۲۰، به امسال موکول و همراه با لیست جدیدترین جاذبه‌های سال ۲۰۲۱، منتشر شده است

ورود به فهرست میراث جهانی یونسکو، اعتبار بین‌المللی جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی هر کشور را به‌شکل قابل‌توجهی بالا می‌برد؛ چراکه شناسایی توسط یونسکو و قرارگیری در فهرست میراث جهانی، به‌معنی داشتن ارزشی بی‌مانند در مقیاس بین‌المللی است. همین موضوع از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگران بین‌المللی به‌حساب می‌آید. در کنار این موارد باید به‌حمایت مالی یونسکو از جاذبه‌های میراث جهانی هم اشاره کرد. در ادامه به‌این ۳۳ مکان تاریخی و فرهنگی جدید در لیست میراث جهانی یونسکو مروری می‌کنیم و با آن‌ها آشنا می‌شویم. 

کلیسای آتلانتیدا در اروگوئه

کلیسای آتلانتیدا در اروگوئه

تصویر از afar.com

کشور اروگوئه شاید به‌اندازه سایر مناطق حوزه کارائیب، جذابیت توریستی نداشته باشد؛ اما به‌لطف سازه‌های زیبا و چشم‌نوازش، همیشه مورد‌توجه عاشقان معماری بوده است. کلیسای آتلانتیدا در اروگوئه یکی از بناهای دیدنی این کشور است که تاسیس آن به‌سال ۱۹۶۰ میلادی می‌رسد. الادیو دیه‌سته با استفاده از معماری آجری و طراحی خاص این ساختمان، به‌آفرینش سازه‌ای دست زده است که اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و میزبان هزاران گردشگر عاشق معماری خواهد بود.

آرامگاه مومیایی‌های فرهنگ چینچیرو در منطقه آریکا و پاریناکوتا

تصویر یک مومیایی در منطقه آریکا

تصویر از WHC.Unesco.com

این آرامگاه در بیابان‌های آتاکاما، در شمالی‌ترین منطقه از شیلی واقع شده است. قدمت مومیایی‌های موجود در این سرزمین به ۸۹۰ تا ۵,۴۵۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. مومیایی‌های موجود در این آرامگاه از جمله قدیمی‌ترین اسناد باستان‌شناختی موجود است که نحوه تدفین اجساد در تمدن‌های کهن سرزمینی را نمایش می‌دهد و امروزه با نام «شیلی» شناخته می‌شود.

باغ‌های سیتیو روبرتو در برزیل

برکه سیتیو روبرتو در برزیل

تصویر از WHC.Unesco.com

باغ‌های سیتیو روبرتو در سال ۱۹۴۹ میلادی توسط روبرتو بورل‌مارکس، خارج از مناطق مسکونی ریودوژانیرو احداث شدند. در این باغ‌ها، ۳,۵۰۰ گونه مختلف از گیاهان زیبا و رنگارنگ پرورش داده می‌شود. همچنین در این منطقه یک موزه به‌خصوص تاسیس شده است که در آن، هنرهای دستی بورل‌مارکس به‌نمایش گذاشته شده‌اند. ریچارد هارت‌لج که یکی از برجسته‌ترین طراحان فضای سبز در آمریکا است، بورل‌مارکس را به یک نقاش تشبیه کرده است.

مجتمع باستان‌شناسی چانکیلو در پرو

مجتمع باستان‌شناسی چانکیلو

تصویر از WHC.Unesco.com

مجتمع باستان‌شناسی چانکیلو از جاذبه‌های گردشگری کشور پرو است که قدمت آن به ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد؛ جاذبه‌ای بسیار مهم که از منظر ارائه اطلاعات تاریخی به بازدیدکنندگان، به‌اندازه‌ای قوی و مهم است که بتعث شده تا نامش در میان فهرست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد.

مساجد سودانی در شمال ساحل عاج

مساجد سودانی در ساحل عاج

تصویر از WHC.Unesco.com

هشت مسجد کوچک با معماری خاص سودانی در قرن چهاردهم میلادی و در مناطق سحرایی سودان احداث شدند و آن‌قدر زیبا بودند که آوازه معماری آن‌ها تا قرن ۱۶ در آفریقا پیچید. معماری سودانی رفته‌رفته تا قرن نوزدهم میلادی پیشرفت کرد و به‌سایر مناطق دنیا صادر شد. اهمیت بالای تاریخی، فرهنگی و زیبایی‌شناختی این جاذبه به‌اندازه‌ای بالا بود تا مسئولان یونسکو را برای افزودن آن به‌فهرست میراث جهانی قانع کند.

 پارک ملی ایویندو در گابن

پارک ملی ایویندون

تصویر از WHC.Unesco.com

پارک ملی ایویندو در شمال گابن واقع شده است؛ منطقه‌ای سرسبز و زیبا کنار آبشارهای باشکوه که این پارک را به یک تفرجگاه واقعا دیدنی و لذت‌بخش می‌کند. وجود انواع و اقسام حیوانات، از گونه‌های خاص آبزیان گرفته تا پرندگان و پستانداران در پارک ملی ایویندو، بر جذابیت‌های این منطقه اضافه می‌کند. تمامی این موارد در کنار هم، پارک مورد بحث را به‌یکی از جذاب‌ترین میراث جهانی یونسکو تبدیل کرده است.

شهر گوانژو در چین

تصویری از شهر گوانژو

تصویر از WHC.Unesco.org

کشور چین را می‌توان مهد تاریخ و تمدن در شرق آسیا به‌حساب آورد. کشوری که فرهنگ و تمدن کهن آن در سرزمین‌هایی مثل ژاپن و کره ریشه دوانده و تاثیرش را می‌توان در زبان، ادب و هنر ژاپنی، کره‌ای و سایر کشورهای شرقی دید. به‌لطف مدیریت حساب‌شده و همت مردم چین، بناهای دیدنی و جاذبه‌های تاریخی این کشور بعد از گذر سالیان سال، در کمال صحت، سلامت و جذابیت به‌سر می‌برند. شهر گوانژو نیز یکی از شهرهای کشور چین است که جاذبه‌های تاریخی، ادبی، هنری و تاریخی بسیار زیادی را در خود جای داده و اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

دیدنی‌های ماقبل تاریخ منطقه جومون در شمال ژاپن

منطقه جومون در ژاپن

تصویر از WHC.Unesco.org

در کنار چین و کره، ژاپن یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین مناطق شرق آسیا برای توریست‌ها محسوب می‌شود. دیدنی‌های ماقبل تاریخ جومون از ۱۷ منطقه باستان‌شناختی تشکیل شده است. مناطقی که در قسمت جنوبی جزیره هوکای‌دو و بخش شمالی توهوکو واقع شده‌اند. سابقه تاریخی این دیدنی‌ها به حدود ۱۰ هزار سال پیش می‌رسد و بازدید از آن‌ها، اطلاعات بسیار جالبی از اعتقادات دینی و فرهنگی مردم جومون را به‌توریست‌ها منتقل می‌کند.

جزایر آمامی-اوشیما، توکونوشیما، شمال اوکیناوا و جزیره ایریوموته در ژاپن

جزیره‌ای در شمال ژاپن

تصویر از WHC.Unesco.org

این چهار جزیره در ناحیه‌ جنوب غربی کشور ژاپن واقع شده‌اند و درمجموع، ۴۲,۶۲۸ هکتار جنگل بارانی را در خود جای داده‌اند. جزیره آمامی اوشیما که در آن کوه «یوانداکه» با ارتفاع ۶۹۴ متری قرار گرفته است، منطقه‌ای بکر به‌حساب می‌آید که هیچ انسانی در آن ساکن نیست. تنوع بالای زیست‌شناختی جانداران این جزیره، منطقه مورد بحث را به‌یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های کشور ژاپن تبدیل کرده است. سه جزیره دیگر نیز دارای شرایط مشابه هستند.

سرزمین‌های گت‌بول در کره جنوبی

منطقه گت بون در کره جنوبی

تصویر از WHC.Unesco.org

این منطقه در قسمت شرقی دریای زرد، در بخش جنوب غربی ساحل جمهوری کره واقع شده است. سرزمین‌های گت‌بول از چهار منطقه به‌خصوص تشکیل شده‌ است که شامل سئوچئون گت‌بول، گوچئونگ گت‌بول، شینان گت‌بول و بوسئونگ - سونچئون گت‌بول است. شرایط خاص اقیانوسی، زمین‌شناختی و اقلیم‌شناسی این منطقه کاری کرده است تا سیستم‌های رسوبی مختلفی در ساحل آن پدید بیایند؛ مواردی که درکنار هم سرزمین‌های گت‌بول از کره را به‌یکی از جاذبه‌های خاص و جدید میراث جهانی یونسکو تبدیل کرده‌اند.

مجتمع جنگلی کائنگ کراچان در تایلند

متجمع جنگلی کائنگ کراچان در تایلند

تصویر از WHC.Unesco.org

این منطقه در امتداد رشته کوه‌های تتاسریم کشور تایلند واقع شده است. منطقه مورد بحث در مسیرهای متقابل مابین سرزمین‌های هیمالیایی، هندوچینی و سوماترایی قرار دارد و تنوع بالای زیست‌شناختی موجودات زنده ساکن در آن، از جمله اصلی‌ترین مولفه‌هایش هستند. سرزمین جنگلی کائنگ کراچان مملو از انواع جنگل‌های مختلف؛ جنگل‌هایی مثل جنگل‌های نیمه‌سبز، نیمه‌مرطوب، جنگل‌های تمام‌سبز، جنگل‌های کوهستانی است و کلیه این موارد، این منطقه را وارد فهرست میراث جهانی یونسکو کرده‌اند.

شهر دهولاویرا در هند

منطقه دهولاویرا در هند

تصویر از WHC.Unesco.org

شهر باستانی دهولاویرا در مرکز جنوبی تمدن هاراپان قرار دارد. جایی مابین جزیره آرید و خدیر که در استان گوجارات واقع شده‌اند. این منطقه باستان‌شناختی که قدمت آن به ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد، یکی از مجهزترین مناطق مسکونی قاره آسیا در آن دوره از تاریخ محسوب می‌شد و با شهرها و امکانات مسکونی خاصش، محل سکونت شهروندان بسیاری بود. منطقه‌ای بکر و دیدنی که حالا به‌فهرست میراث جهانی یونسکو راه پیدا کرده است.

ماتیلدنهوئه در آلمان

ماتیلدنهوئه در آلمان

تصویر از WHC.Unesco.org

ماتیلدنهوئه یک منطقه به‌خصوص در استان دارمشتات آلمان است. جایی که در سال‌های پایانی قرن ۱۹ میلادی به‌مرکز آزمایش‌ها و فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان آلمانی تبدیل شده بود. ساختمان‌ها، باغ‌ها، برج‌ها، عبادتگاه‌ها و تعداد بالایی از خانه‌هایی که به‌دست هنرمندان آلمان در آن سال‌ها بنا شده بودند را در این منطقه می‌توانید پیدا کنید. منطقه‌ای بسیار زیبا که قطعا بازدیدکنندگانش از تماشای منظره‌ها و بناهای دیدنی آن، پشیمان نخواهند شد.

مستعمرات بنوولانس در بلژیک

مستعمرات بنووِلانس در بلژیک

تصویر از WHC.Unesco.org

این منطقه از چهار بخش مختلف تشکیل شده است؛ بخش اول که دارای دورنماها و مناظر بسیار زیبا است در بلژیک قرار دارد و سه بخش دیگر، در هلند واقع شده‌اند. این مناطق درکنار یکدیگر هم از منظر طبیعی و هم از منظر تاریخی و فرهنگی به‌شدت زیبا هستند و بازتاب‌دهنده اتفاقاتی‌‌ هستند که در قرن نوزدهم میلادی، جامعه دو کشور بلژیک و هلند را درگیر خود کرده بود.

فانوس دریایی کوردوان در فرانسه

تصویر فانوس دریایی کوردوان در فرانسه

تصویر از WHC.Unesco.org

فانوس دریایی کوردوان روی یک فلات سنگی کم‌عمق در اقیانوس اطلس واقع شده است. قدمت این فانوس دریایی به‌قرن ۱۸ میلادی می‌رسد. این فانوس دریایی که از جنس آهک سفید است و انواع مجسمه‌های مختلف آن را تزئین می‌کنند، به‌دست لویز ده فویکس (Louis de Foix) و جوزف تئولِرِ طراحی و مدل‌سازی شده است و یک شاهکار معماری به‌حساب می‌آید.

تفرجگاه زمستانی ریوریا در فرانسه

تفرجگاه زمستانی ریوریا در شهر نیس - فرانسه

تصویر از WHC.Unesco.org

شهر مدیترانه‌ای «نیس» در مجاورت مرزهای کشور ایتالیا قرار دارد و به‌دلیل موضع جغرافیایی خاصش، آب و هوای بسیار خوبی دارد. همین موضوع باعث شده تا نیس و تفرجگاه ریوریا در این شهر، یکی از اصلی‌ترین مقصد مسافران آلپ باشد. از میانه‌های قرن ۱۸ میلادی، نیس به‌یکی از مهم‌ترین مقصد گردشگران ثروتمند اروپا تبدیل شد؛ خاندان‌های بریتانیایی و اشراف‌زادگان اروپایی معمولا نیس را به‌عنوان مقصد خود برای سفر انتخاب می‌کردند و هنوز هم این کار را انجام می‌دهند. نیس و تفرجگاه‌ زمستانی ریوریا حالا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته‌اند تا برجسته‌تر از قبل و احتمالا جذاب‌تر از همیشه در نظر گردشگران قرار بگیرند.

سرزمین‌های مرزی امپراتوری روم سابق - بخش‌هایی از آلمان و هلند امرزی

سرزمین‌های مرزی امپراتوری روم سابق

تصویر از WHC.Unesco.org

از کرانه‌های پایینی رود راین تا ساحل دریای شمالی در هلند، متعلق‌ به‌ این منطقه است. ناحیه مورد بحث از ۱۰۲ بخش مختلف تشکیل شده است که همه آن‌ها تکه‌هایی از امپراتوری روم بودند. در این منطفه از سرزمین‌های آلمان و هلند می‌توان بقایای تشکیلات نظامی و تمدن روم باستان را دید. مناطقی که حالا قسمتی از فهرست میراث جهانی یونسکو هستند.

جاذبه‌های مذهبی شهرهای اسپیر، ورمس و ماینتس در آلمان

مناطق مذهبی در آلمان

تصویر از WHC.Unesco.org

این مناطق در شمال منطقه راین قرار گرفته‌اند. علاوه بر طبیعت سرسبز و معماری دیدنی سازه‌های این منطقه، به‌دلیل برجای ماندن بقایای مذهبی از حکومت‌های کهن آلمانی، بازدید از این جاذبه هرگز خالی از لطف نخواهد بود و به همین دلیل به فهرست میراث یونسکو اضافه شده است.

رواق‌های بولونیا در ایتالیا

رواق‌های بولونیا

تصویر از WHC.Unesco.org

در جریان برپایی رنسانس و تحول عظیم قاره اروپا، ایتالیا یکی از کشورهای پیشگام در جهش هنری و مهندسی دنیا محسوب می‌شد. شهرهایی مثل ونیز و رم با داشتن سازه‌هایی چشم‌گیر و تحسین‌برانگیز همیشه یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگران دنیا محسوب می‌شود. بولونیا از آن شهرهای ایتالیا است که به رواق‌ها و ستون‌های بسیار زیبا مشهور است. ساختمان شهرداری بولونیا از قرن دوازدهم تا به‌امروز با رواق‌های بلند چوبی، سنگی، آجری و بیشتر، همیشه یکی از دیدنی‌های شهر مورد بحث بوده و حالا رواق‌های بولونیا رسما به فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند تا توریست‌های بیشتری سراغش رفته و از زیبایی آن لذت ببرند.

آثار جوز پلکنیک در شهر لیوبلیانا در اسلوونی

آثار جوز پلکنیک در اسلوونی

تصویر از WHC.Unesco.org

مجموعه آثار هنری جوز پلکنیک، معمار و هنرمند اسلاو، از دیدنی‌های جذاب شهر لیوبلیانا به‌حساب می‌آیند. در سال‌های جنگ جهانی اول و دوم، این خلاقیت‌های هنری پلکنیک بود که به‌شکل‌وشمایل لیوبلیانا هویت می‌بخشید. 

چشم‌انداز سنگی در شمال غرب کشور ولز

چشم‌انداز سنگی شمال غرب کشور ولز

تصویر از WHC.Unesco.org

چشم‌انداز سنگی که در شمال غرب کشور ولز قرار دارند، تغییرات حاصل از صنعتی شدن مناطق سبز و بکر این کشور را نمایش می‌دهند. در جریان انقلاب صنعتی و تغییرات دنیا به‌سمت صنعتی شدن، کشور ولز از سال ۱۷۸۰ تا ۱۹۱۴ میلادی روزبه‌روز در جهت صنعتی شدن حرکت کرد و در نهایت، طبیعت بکر و زیبایش زیر سایه کارخانه‌ها و معدن‌ها قرار گرفت. البته که این تضاد هم در نوع خودش زیباست و آن‌قدر جذابیت دارد تا در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۲۱، چشم‌اندازهای سنگی شمال غرب ولز را ببینیم.

سنگ‌نگاره های دریاچه اونگا و دریای سفید در روسیه

سنگ‌نگاره‌های دریاچه اونگا در روسیه

تصویر از WHC.Unesco.org

این منطفه از ۴۵۰۰ سنگ‌نگاره تشکیل شده که قدمتشان به ۶ تا هفت هزار سال قبل می‌رسد. دریاچه اونگا و دریای سفید با این تعداد از سنگ‌نگاره‌ها، یکی از بزرگ‌ترین محل اجتماع سنگ‌نگاره‌ها در اروپا محسوب می‌شود؛ جایی دیدنی و بسیار جذاب که حالا قسمتی از فهرست میراث جهانی یونسکو است و مورد توجه گردشگران بسیار زیادی قرار خواهد گرفت.

طرح‌های نقاشی دیواری به‌جا مانده از قرن چهاردهم در شهر پدولا - ایتالیا

طرح‌های نقاشی دیواری بر سازه‌های پدولا - ایتالیا

تصویر از WHC.Unesco.org

این منطقه از هشت سازه بزرگ مذهبی و تاریخی تشکیل شده است. منطقه‌ای که در شهر پدولا قرار دارد و روی دیوار تمامی این ساختمان‌ها می‌توان نقش‌ونگارهایی که با تکنیک «نقاشی دیواری و آبرنگ» طراحی شده‌اند را تماشا کرد. این طرح‌ها از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۹۷ میلادی روی دیواره سازه‌های به‌خصوص و مورد بحث در شهر پدولا نقاشی شده است. طرح‌هایی بسیار زیبا و جذاب که حالا به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده‌اند و مورد توجه تعداد بالایی از گردشگران قرار خواهند گرفت.

پاسو دل‌پرادو و بوئن رتیرو؛ چشم‌انداز علم و هنر در مادرید - اسپانیا

یکی از بناهای مهم توریستی در خیابان پاسو دل‌پرادو مادرید - اسپانیا

تصویر از WHC.Unesco.org

خیابان پاسو دل‌پرادو یکی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین قسمت‌های مرکز شهر مادرید است. این خیابان با میزبانی کردن از بناهای پرتعداد و بسیار مهم، یکی از جاذبه‌های توریستی مادرید به‌حساب می‌آید. باغ بوئن رتیرو قسمتی مهم از خیابان پاسو دل‌پرادو را شکل می‌دهد. قدمت خیابان پاسو دل‌پرادو به قرن شانزدهم و قدمت باغ بوئن رتیرو به‌قرن هفدهم میلادی می‌رسد. مکان‌هایی بسیار دیدنی که بازتاب‌دهنده سیر پیشرفت علم و هنر اسپانیا هستند.

چشم‌اندازهای معدن روزیا مونتانا در رومانی

معدن روزیا مونتانا در رومانی

تصویر از WHC.Unesco.org

معدن روزیا مونتانای رومانی یکی از غنی‌ترین معادن طلا در کشور رومانی است. در دوران امپراتوری روم، این معدن اصلی‌ترین منبع استخراج طلا به‌حساب می‌آمد. خارج از معدن روزیا مونتانا به‌اندازه‌ای سبز و زیبا است که به‌تنهایی یکی از جاذبه‌های کشور رومانی به‌حساب می‌آید. جایی که حالا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و گردشگران پرتعدادی را از سراسر دنیا به‌خود جذب خواهد کرد.

اسپا تاون‌های مشهور اروپا

یک اسپاتاون در اروپا

تصویر از WHC.Unesco.org

۱۱ اسپا تاون معروف اروپا یعنی بادن بی وین در اتریش، اسپای بلژیک، فرانتیس کوی لازنه در چک، کارلوی واری در چک، ماریانسکه لازنه در چک، ویکی در فرانسه، بد امس در آلمان، بادن بادن در آلمان، بد کیسینجن در آلمان، مونته‌کاتینی ترمه در ایتالیا و سیتی آو بث در انگلستان، اسپاهای محبوب و معروف اروپا هستند که همگی در کنار چشمه‌های آب گرم طبیعی قرار دارند و حالا با اضافه شدن به فهرست میراث جهانی یونسکو، هرساله میزبان تعداد بالایی از گردشگران خواهند بود.

جنگل‌های بارانی و تالاب‌های کالکیک در گرجستان

جنگل‌های بارانی و تالاب‌های کالکیک در گرجستان

تصویر از WHC.Unesco.org

جنگل‌های بارانی و تالاب‌های کالکیک گرجستان از هفت قسمت مختلف تشکیل شده‌اند. تنوع زیستی و تنوع آب‌وهوایی این منطقه از جمله نکات حائز اهمیتش هستند که توجه توریست‌ها را به‌خود جلب می‌کند. آب‌وهوای معتدل و بارانی عموما شرایط حاکم بر این منطقه است.

شهر السلط در اردن

شهر السلط در اردن

تصویر از WHC.Unesco.org

شهر السلط که روی تپه‌های متراکم «بلقا» در بخش غربی مایل به‌مرکز اردن پدید آمده،‌ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های واصل مابین بیابان‌های شرقی و کشورهای غربی مثل سوریه و لبنان است. معماری خاص و اهمیت جغرافیایی بالای این منطقه کاری کرده تا سالانه توریست‌های فراوانی را به‌خود جذب کند و حالا هم که وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شده تا سالانه توجه گردشگران بیشتری را به‌خود جلب کند.

راه‌آهن سراسری و چشم‌اندازهای هورامان از ایران

راه‌آهن سراسری ایران

تصویر از WHC.Unesco.org

راه‌آهن سراسری ایران و چشم‌اندازهای «هورامان» دو جاذبه گردشگری بودند که به‌نمایندگی از ایران، در جلسه امسال یونسکو بررسی و به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند. با وجود اینکه گروه مشورت و بررسی یونسکو به‌دنبال ایرادهایی در راه‌آهن سراسری ایران بود و از تایید آن برای ورود به‌فهرست میراث جهانی خودداری می‌کرد، در نهایت، با بررسی‌های مجدد و یک سری اصلاحات در ساختار راه‌آهن سراسری ایران، به تایید نهایی رسید. مواردی مثل اهمیت تاریخی و فرهنگ راه‌آهن سراسری ایران از جمله مواردی بودند که موجب تغییر نظر نهایی شورای یونسکو شدند.

چشم‌اندازهای هورامان

تصویر از WHC.Unesco.org

افزوده شدن چشم‌اندازهای دیدنی هورامان (اورامانات) به‌فهرست میراث جهانی یونسکو به‌نوعی ادای احترام به‌فرهنگ غنی مردم هورامانی است. در کنار موارد فرهنگی، زیبایی بصری این منطقه به‌تنهایی می‌تواند گردشگران را متعجب و شگفت‌زده کند. افزوده شدن این جاذبه به فهرست میراث جهانی یونسکو، به‌صنعت توریسم ایران به‌خصوص منطقه اورامانات رونق بسیاری خواهد داد.

منطقه فرهنگی هیما در عربستان

منطقه فرهنگی هیما در عربستان

تصویر از WHC.Unesco.org

منطقه هیما که در جنوب غربی عربستان واقع شده یکی از اصلی‌ترین مناطقی است که در مسیر کاروان‌ها قرار داشته است. در این منطقه می‌توانید یک مجموعه بسیار ارزشمند از سنگ‌هایی پیدا کنید که روی آن‌ها طرح‌ها و نقاشی‌های بسیار زیادی کشیده شده است؛ نقاشی‌هایی که قدمت آن‌ها به حدودا هفت هزار سال قبل می‌رسد. نقش‌هایی که برخی از آن‌ها ظاهرا برنامه‌ جنگی سربازانی بوده که باید در منطقه مورد بحث نبرد می‌کردند. همین مورد تاریخی و فرهنگی به‌اندازه‌ای جذاب است که یونسکو، منطقه فرهنگی هیما را به‌فهرست میراث جهانی خود اضافه کرده است.

ارسلان‌تپه در ترکیه

ارسلان‌تپه در ترکیه

تصویر از WHC.Unesco.org

ارسلان‌تپه یک برجستگی به‌ارتفاع ۳۰ متر است که طبق گزارش زمین‌شناسان و باستان‌شناسان، قدمت این منطقه به حدودا ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. وجود سنگ‌واره‌های پرتعداد از انسان‌ها و سایر موجوداتی که در طول تاریخ در این منطقه دفن شدند، ارسلان‌تپه را به یک منطقه مهم از منظر تاریخ و فرهنگ تبدیل می‌کند. این ویژگی کافی بود تا یونسکو ارسلان تپه را در فهرست میراث جهانی ثبت کند.

آیا تجربه سفر به این جاذبه‌های چشم‌نواز و کمترشناخته‌شده را دارید؟ اگر بله حتما از تجربه‌تان برایمان بگویید. اگر فرصت سفر کاملا رایگان به یکی از این مناطق برایتان فراهم شود، کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟ دیدگاه‌تان را با کجارو درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه