مراکز خرید ایروان + آدرس | کاملترین راهنمای خرید در ایروان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
مراکز خرید ایروان + آدرس | کاملترین راهنمای خرید در ایروان

مراکز خرید ایروان اعم از سنتی و مدرن از گزینه‌های موردعلاقه توریست‌های خارجی برای بازدید و خرید محسوب می‌شوند. 

ایروان ارمنستان یکی از مقاصد گردشگری محبوب و پرطرفدار بین ایرانی‌ها است. علاوه بر جاذبه‌های دیدنی و متعدد، مراکز خرید ایروان، آن را می‌توان جزو جذاب‌ترین مکان‌ها برای گشت‌وگذار و خرید دانست. گردشگران زیادی ترجیح می‌دهند که با تور زمینی ارمنستان راهی این کشور شوند تا ضمن کاهش هزینه‌های سفر، بیشتر بودجه خود را به خرید اختصاص دهند.

مراکز خرید ایروان علاوه بر محصولات شیک، مدرن و برندهای مطرح دنیا، وسایل عتیقه و قدیمی و صنایع دستی محلی را نیز عرضه می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این مراکز خرید، با ادامه مقاله همراه باشید تا به این وسیله بتوانید بهترین مکان را برای خرید موردعلاقه‌تان انتخاب کنید.

بهترین مراکز خرید ایروان:

در کنار مراکز خرید لوکسی که در ایروان وجود دارد، مغازه‌ها و بازارهای متعددی با کالاهای ارزان نیز در این شهر فعالیت می‌کنند که گشت‌وگذار در آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. با این حال، اگر به‌جای درستی سر نزنید، ممکن نیست که بتوانید خرید ارزانی داشته باشید. خوشبختانه چندین بازار در گوشه‌وکنار شهر قرار دارند که فرصت یک خرید مقرون‌به‌صرفه را برایتان فراهم می‌کنند.

بازار ورنیساج

  • ساعت کاری: از ساعت هفت تا ۱۸
  • آدرس: نزدیک ایستگاه مترو میدان جمهوری، خیابان تشیر (نمایش روی نقشه)
  • مراکز خرید ارزان ایروان

سایبان هایی در فضای باز برای بازار ورنیساج ایروان

عکاس: Vivek

«بازار ورنیساج» (Vernissage) یا ورنیساژ، محل مناسبی برای خرید سوغاتی‌های منحصربه‌فرد است و در نتیجه کمتر گردشگری پیدا می‌شود که در طول سفر خود، بازدید از این بازار را از دست بدهد. این بازار روباز در آخر هفته‌ها (شنبه و یكشنبه) در نزدیكی میدان جمهوری برپا می‌شود و می‌توانید اجناس عتیقه، پوشاک، عروسک، گلیم، مجسمه‌های کوچک و وسایل دکوراسیون منزل، کتاب‌های قدیمی، انواع فرش، صنایع دستی، نقاشی، آثار چوبی و... را در آن پیدا کنید. در بخشی از بازار تابلوهای نقاشی به فروش می‌رسد که تماشای آن‌ها جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. خریدوفروش انواع حیوانات نیز در این محل به چشم می‌خورد. بازار ورنیساج اغلب تا ظهر خلوت است و بعدازظهرها حسابی شلوغ می‌شود.

صنایع دستی رنگارنگ در بازار محلی ایروان

عکاس: Frank Engel

هنگام گشت‌وگذار در این بازار حتما شاهد سوغاتی‌های دست‌ساز چرمی خواهید بود که شامل انواع مختلفی از کیف پول و لوازم جانبی چرم برند «MARUT» با کیفیت عالی، رنگ‌های زیبا و الگوهای بسیار سنتی تا مدرن هستند.

بدیهی است که قیمت‌ها به نوع کالاها بستگی دارد؛ اما به‌طور کلی قمیت‌ آن‌ها گران نیست. در این بازار به قیمتی که فروشنده اعلام می‌کند، اکتفا نکنید و با چانه‌زدن، تخفیف‌های خوبی بگیرید.

مرکز خرید سورمالو

  • ساعت کاری: از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۹
  • آدرس: خیابان آرشاکونیاتس (نمایش روی نقشه)
  • مراکز خرید ارزان ایروان

محوطه بازاری بزرگ و محلی در ایروان

عکاس: VERDAN Manukyan

مرکز خرید «سورمالو» (Surmalu) محل مناسبی برای خرید ارزان است؛ به‌ویژه که می‌توانید کالاهای خرده‌فروشی یا عمده‌فروشی را به قیمت عمده‌ خریداری کنید. در این مرکز، فروشگاه‌های متعددی وجود دارد که اغلب به فروش لباس، کفش، کالاهای خانگی، منسوجات، مواد غذایی و غیره مشغول هستند. این مرکز خرید کوچک در نزدیکی میدان جمهوری واقع شده است.

بازار بنگلادش

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰ تا ۱۸
  • آدرس: بازار بنگلادش (نمایش روی نقشه)
  • مراکز خرید ارزان ایروان

بازار میوه و تره بار در یک سوله بزرگ

عکاس:‌ Samvel Martirosyan

بازار بزرگ «بنگلادش» (Bangladesh Market) که با نام «بازار مالاتیا» نیز شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای شهر ایروان ارمنستان است. در این بازار همه چیز به فروش می‌رسد و اگر به آن سر بزنید از ساعت‌ها پیاده‌روی در بخش‌های مختلف بازار حسابی خسته می‌شوید؛ گرچه ارزش یک خرید ارزان و باکیفیت را دارد. ضمن اینکه می‌توانید فضا و حس‌وحال یک بازار خیابان ارمنی را تجربه کنید.

سوله بسیار بزرگی در سمت راست به چشم می‌خورد که شبیه به میدان تره‌بار است و به فروش محصولات کشاورزی و میوه و گل اختصاص دارد. در بخش دیگری می‌توانید از غرفه‌های لوازم‌خانگی، لوازم الکترونیکی مثل تلویزیون و لوازم برقی مثل سشوار و... دیدن کنید. در قسمت مرکزی نیز لباس و پوشاک و کفش فروخته می‌شود که بعضی از آن‌ها قیمت مناسبی دارند.

بازار هرازدان

  • آدرس: بین استادیوم هرازدان و مرکز خرید دالما (نمایش روی نقشه)
  • مراکز خرید ارزان ایروان

«بازار هرازدان» (Hrazdan Market) یکی از مراکز خرید ایروان است که بسیاری از شهروندان برای خرید ارزان به آن مراجعه می‌کنند. اینجا فضای بسیار شلوغی دارد و فروشندگانی را می‌بینید که برای جلب توجه مشتری، با صدای بلند تبلیغ اجناس خود را می‌کنند. برای رفتن به این بازار می‌توانید از ون‌های شماره ۴ و ۲۶ استفاده کنید که شما را مستقیم به مقابل استادیوم هرازدان می‌برند. از استادیوم تا بازار نیز باید چند قدم پیاده‌روی کنید.

بازار گوم

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۱ تا ۱۷
  • آدرس: خیابان خوریناتسی (Khoryenatsi) (نمایش روی نقشه)
  • مراکز خرید ارزان ایروان

بازار بزرگ مواد غذایی و حضور مشتریان زیاد در آن

منبع عکس: سایت wander-lush-org

«بازار گوم»‌ (Gum Market) یکی از بازارهای محلی ایروان است که با عرضه مواد غذایی متنوع و خوشمزه، هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. با قدم‌زدن در این بازار سنتی احساس می‌کنید که به محلی قدیمی پا گذاشته‌اید که پر از نانوایی، کشاورزان محلی و فروشندگان مواد غذایی است. در بازار گوم از گوشت و سبزیجات تا میوه‌های خشک، شیرینی، ادویه، میوه، سوسیس کالباس و... به فروش می‌رسد؛ همچنین تعدادی مغازه شکلات و سوغاتی نیز در آن فعالیت می‌کنند. در میان خوراکی‌های رنگارنگ، حتما شیرینی‌های ارمنی را خریداری و نوش جان کنید.

فروش مواد غذایی و خوراکی های متنوع در بازار گوم ایروان

عکاس: Elena Treshcheva

یکی از بخش‌های جذاب بازار گوم، محل تهیه ورقه‌های بزرگ و خوشمزه نان لواش است که توسط یونسکو به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی ناملموس ارمنستان شناخته شده است. در جریان باشید که این بازار در روزهای آخر هفته مانند شنبه و یکشنبه شلوغ‌تر از سایر روزها می‌شود.

بازار توناواچار

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰ تا ۲۰
  • آدرس: خیابان سوان سوم (نمایش روی نقشه)
  • مراکز خرید ارزان ایروان

ساختمان آجری بازاری بزرگ در ایروان با خودروهای پارک شده در مقابل آن

عکاس: نامشخص

«بازار توناواچار» (Yerevan Tonavachar) گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که به‌دنبال خرید ارزان هستند. توناواچار در زبان ارمنی به‌معنای نمایشگاه است و برای دهه‌ها محلی عالی برای فروشندگان بود تا کالاهای خود در زمینه‌های مختلف را در فضای منظم یک بازار خیابانی ارائه کنند. در سال‌های اخیر فضای داخلی این بازار بازسازی شده و به یک مرکز خرید تبدیل شده است؛ هرچند هیچ شباهتی به مراکز خرید ایروان ندارد.

مغازه فروش لوازم دکوری و جانبی خانه

منبع عکس: اینستاگرام brito__official

در اینجا خبری از وای‌فای نیست و کسی به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کند و چانه‌زدن یک روال عادی به حساب می‌آید. در بازار مذکور هر نوع کالایی از لوازم‌خانگی گرفته تا لباس و وسایل الکترونیکی پیدا می‌شود. همچنین می‌توانید برخی از سوغاتی‌های سنتی ارمنی را برای بسیار ارزان‌تر از هر فروشگاه دیگری در مرکز شهر ایروان خریداری کنید. این مکان دور از مناطق محبوب توریستی در پایتخت است و از همین رو، گردشگران کمی به آن سر می‌زنند.

میدان گارگین نژده

میدان بزرگی با حوضچه و پلکان در ایروان

عکاس: نامشخص

«میدان گارگین نژده» (Garegin Nzhdeh Square) و خیابان‌های اطراف آن، مکانی عالی برای گشت‌وگذار و خرید به‌صرفه هستند. مغازه‌های این منطقه، اجناس بسیار ارزانی را با کیفیت مناسب می‌فروشند که خود دلیل خوبی برای بازدید گردشگران از آن‌ها است. پس از دیدن مغازه‌های اطراف میدان، از پله‌ها پایین بروید تا به مغازه‌های روبه‌روی ایستگاه مترو برسید. در ادامه راهی خیابان «Bagratunyats» شوید که نزدیک‌ترین خیابان به میدان گارگین نژده است.

پس از بازدید از مغازه‌های این خیابان، به‌سمت میدان برگردید و به خیابان «Kino Hayreniq» بروید که مملو از مغازه‌های کوچک با کالاهای ارزان‌قیمت است. قشر متوسط ارمنستان علاقه زیادی به خرید از این منطقه دارند، زیرا در دسترس آن‌ها است و می‌توانند کاهای مقرون‌به‌صرفه‌ای خریداری کنند.

مرکز خرید ایروان مال

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • آدرس: خیابان آرشاکونیاتس (نمایش روی نقشه)
  • بهترین مراکز خرید ایروان

نمای بیرونی ساختمان ایروان مال

عکاس: نامشخص

مرکز خرید «ایروان مال» (Yerevan mall) با حدود ۱۲۰ واحد تجاری در سال ۲۰۱۴ با حضور رئیس‌جمهوری ارمنستان افتتاح شد. این مرکز خرید، اولین جایی است که اکثر گردشگران و مردم محلی برای خرید انتخاب می‌کنند و علاوه بر فروشگاه‌های متعدد، شیفته معماری فوق‌العاده‌ آن می‌شوند.

فضای داخلی پاساژی در ایروان

عکاس: نامشخص

از فروشگاه‌های برند این مرکز می‌توان به زارا، نیویورکر ، پول اند بیر و... اشاره کرد که نظر سخت‌پسندان را جلب می‌کند. علاوه بر انواع پوشاک و لباس می‌توانید کیف و کفش، عطر و ادکن، لوازم آرایشی و غیره را نیز به فهرست خرید خود اضافه کنید. امکاناتی همچون هایپرمارکت، شهربازی، سالن‌های تئاتر و کنسرت و رستوران‌های متنوع از گذراندن اوقاتی خوش در ایروان مال حکایت دارند.

تشیر استریت شاپینگ گالری

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • آدرس: خیابان شمالی دوم (نمایش روی نقشه)
  • بهترین مراکز خرید ایروان

ورودی مرکز خریدی در یکی از خیابان های ایروان

عکاس: نامشخص

«تشیر استریت شاپینگ گالری» (Tashir Street Shopping Gallery) یکی از بهترین مراکز خرید ارمنستان محسوب می‌شود که در زیر خیابان شمالی دوم قرار دارد. هنگام قدم‌زدن در این خیابان با سایه‌بان‌های آبی‌رنگ و پله‌های برقی برخورد می‌کنید که کنجکاوی شما را برمی‌انگیزند. تشیر استریت، ۶ ورودی دارد و وقتی از پله‌های آن پایین می‌روید، به مرکز خریدی آرام و زیبا می‌رسید که کافه، رستوران و تعداد زیادی مغازه جذاب را در خود جای داده است.

غرفه های فروش لوازم خانگی در فروشگاهی بزرگ

عکاس: Hakob Harutyunyan

در این محل، فروشگاه‌هایی با اجناس برند فعالیت می‌کنند که قیمت‌های بالایی دارند. سایر مغازه‌های آن نیز به فروش لباس و پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانه، لوازم آرایشی و غیره مشغول هستند.

مرکز خرید دالما گاردن

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • آدرس: خیابان Tsitsernakaberd (نمایش روی نقشه)
  • بهترین مراکز خرید ایروان

نمای ساختمان دالما گاردن در شب

عکاس: نامشخص

«مرکز خرید دالما گاردن» (Dalma Garden Mall)، مرکز خریدی چند منظوره در ایروان است که تجربه خرید و سرگرمی‌های عالی را برای بزرگسالان و کودکان در طول سال فراهم می‌کند. فروشگاه‌های متنوعی از جمله برندهای بین‌المللی، کافه‌ها، سینمای مدرن، زمین بازی برای کودکان، فودکورت، سالن بولینگ، پارکینگ رایگان و... بخش‌های مختلف این مرکز را تشکیل می‌دهند.

حضور گردشگران در مرکز خرید دو طبقه دالما گاردن

عکاس: Mikayel Kostanyan

اینجا مکانی ایدئال برای خرید کفش، عطر و ادکلن، لوازم جانبی، طلا، ابزارآلات، اجناس برند و غیره است؛ ضمن اینکه می‌توانید اجناس را با قیمت مناسب خریداری کنید. برای رفع خستگی حتما به رستوران‌های این مرکز سر بزنید و از انواع غذاها، فست ‌فودها و دسرهای آن نهایت لذت را ببرید.

مرکز خرید روسیا مال

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • آدرس: خیابان تیگران متس ۱۶ (نمایش روی نقشه)
  • بهترین مراکز خرید ایروان

نمای ساختمان روسیا مال

عکاس: نامشخص

مرکز خرید «روسیا مال» (Rossia Mall) که از مدرن‌ترین مراکز خرید ارمنستان به حساب می‌آید، در سال ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد. این مرکز خرید وسیع با معماری زیبا، بهترین محل برای خرید طلا و جواهرات است. علاوه بر این، فروشگاه‌های متنوعی با انواع پوشاک، کیف و کفش، اکسسوری و غیره در این محل فعالیت می‌کنند که برای گردشگران جذابیت دارند.

مغازه فروش لباس و کیف

عکاس: نامشخص

مراکز تفریحی، زمین بازی کودکان، رستوران و کافه نیز  در روسیا مال در نظر گرفته شده است تا در کنار خریدی دلچسب بتوانید اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید. مرکز مذکور، هفت طبقه دارد و در فاصله حدود ۳۰۰ متری تا میدان جمهوری ایروان قرار گرفته است و به همین دلیل جزو شلوغ‌ترین مراکز خرید شهر محسوب می‌شود.

ریو مال

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • آدرس: خیابان بهرام پاپازیان هشت (نمایش روی نقشه)
  • بهترین مراکز خرید ایروان

مرکز خرید دو طبقه ریومال در ایروان

عکاس: Vardan Papikan

«ریو مال» (RIO Mall) یکی دیگر از مراکز خرید شهر است که همچون دالما گاردن و ایروان مال با حضور برندهای معروف دنیا، مورد توجه گردشگران زیادی است. این مرکز خرید، وسعت کمی دارد و در دو طبقه آن تعداد مغازه‌های محدودی فعالیت می‌کنند. در کنار خرید می‌توانید از سوپرمارکت، فودکورت و سینمای این مجموعه استفاده کنید؛ به‌خصوص که فودکورت آن چشم‌انداز زیبایی را پیش روی شما قرار می‌دهد.

مرکز خرید مترونوم

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • آدرس: تقاطع خیابان ایساهاکیان و آبوویان (نمایش روی نقشه)
  • بهترین مراکز خرید ایروان

مرکز خریدی بزرگی با غرفه های متنوع در ایروان

عکاس: نامشخص

«مرکز خرید مترونوم» (Metronome Shopping Center) یکی از بهترین مراکز خرید ایروان است که گردشگران به‌راحتی می‌توانند با مترو به آن دسترسی داشته باشند و ازاین‌رو، جذابیت زیادی دارد. انواع و اقسام کالاها با قیمت مناسب در مرکز خرید مترونوم پیدا می‌شود که از آن جمله می‌توان به برندهای فوق‌العاده‌ای نظیر پوشاک ورزشی آدیداس، نایک، پوما، ریبوک و غیره اشاره کرد. امکانات رفاهی و تفریحی این مرکز همچون سالن‌های سینما، انواع فودکورت و کافه تریا نیز مرکز خرید مذکور را به محلی ایدئال برای خرید و تفریح تبدیل کرده‌اند.

مرکز خرید اسکادا

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰ تا ۲۲
  • آدرس: خیابان هانراپتوتیان (Hanrapetutyan)
  • بهترین مراکز خرید ایروان

بوتیک لباس زنانه اسکادا در ایروان

منبع عکس: سایت فاینداتور

مرکز خرید «اسکادا» (Escada) جزو معروف‌ترین مراکز خرید برای گردشگران تور ارمنستان است که به عرضه پوشاک زنانه اختصاص دارد. اسکادا برندی آلمانی است و این مرکز خرید از بهترین و پرطرفدارترین شعبه‌های اسکادا در خارج از آلمان محسوب می‌شود. اگر گذرتان به طبقه آخر این مرکز بیفتد، می‌توانید از چندین فست فود و کافه موجود در آن استفاده کنید و از خوراکی‌ها و فست‌فودهای خوش‌طعم آن لذت ببرید. پارکینگ اختصاصی و نزدیکی آن به برخی از جاهای دیدنی ایروان را می‌توان از مزایای بازدید از مرکز خرید اسکادا دانست.

خیابان شمالی

حضور گردشگران در خیابانی با ساختمان های بلند

عکاس: نامشخص

«خیابان شمالی» (Northern Avenue) یکی از خیابان‌های زیبا و دیدنی ایروان برای گشت‌وگذار است. این خیابان پیاده‌رو در طول شب حسابی شلوغ می‌شود و از آنجا که در خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های اطراف آن، کافه‌ها و رستوران‌های زیادی وجود دارد، گردشگران به‌راحتی می‌توانند خستگی را از تن به در کنند. در این محل انواع ساختمان‌های لوکس، فروشگاه‌های بزرگ، صرافی و... دیده می‌شود. خیابان شمالی همیشه مملو از گردشگر و افراد محلی است و عصرها با هنرمایی گروه‌های نوازنده ارمنی جذابیت مضاعفی پیدا می‌کند. این خیابان از بالای میدان جمهوری (هراپارک) شروع می‌شود و در نهایت به کاسکاد (هزار پله) می‌رسد.

انواع و اقسام سوغاتی رنگارنگ در ایروان

عکاس: نامشخص

وقتی نوبت به مسافرت می‌رسد، بیشتر گردشگران به فکر خرید سوغاتی برای عزیزان خود هستند و در واقع این موضوع بخش جذاب و خاطره‌انگیز هر سفری را تشکیل می‌دهد. برای اینکه در سفر به ارمنستان راحت‌تر بتوانید سوغاتی موردنظر خود را پیدا کنید، حتما بازدید از بازار ورنیساج، فروشگاه سوغات دالان، مغازه‌های کوچک مختلف در خیابان «ساریان» (Saryan)، مغازه آجیل و میوه‌های خشک «پندوک» (Pnduk) را در برنامه خود بگنجانید.

فروشگاه سوغاتی دالان

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰ تا ۲۲:۳۰
  • آدرس: خیابان ابوویان ۱۲ (نمایش روی نقشه)
  • بهترین محل برای خرید سوغاتی در ارمنستان

غرفه ای روباز در بازار محلی ایروان

عکاس: Anastasiya Nefedova

«فروشگاه سوغاتی دالان» (Dalan souvenir shop) مکانی ایدئال برای کسانی است که به‌دنبال صنایع دست‌ساز هستند. در این محل از عروسک چوبی تا وسایل سرامیکی و سفالی، اکسسوری دست‌ساز، وسایل فلزی و سنگی، چرم و منسوجات و حتی نقاشی پیدا می‌شود. این فروشگاه فضای منحصر‌به‌فرد دارد، پس آن را از دست ندهید.

خیابان مارتیروس ساریان

  • آدرس: خیابان مارتیروس ساریان (نمایش روی نقشه)
  • بهترین محل برای خرید سوغاتی در ارمنستان

خیابانی سرسبز با صندلی های رستوران در پیاده رو

عکاس: نامشخص

«خیابان مارتیروس ساریان» (Martiros Saryan street) از جمله جاهای دیدنی ایروان است که اگر به‌دنبال کالاهای مدرن‌تر، اما کاملا ارمنی و دست‌ساز هستید، یک پیاده‌روی طولانی در این خیابان داشته باشید. از آنجا که این خیابان در حال تبدیل‌شدن به یکی از مناطق توریستی در ایروان است، به‌تدریج به تعداد فروشگاه‌ها و کافه‌های کوچک آن افزوده می‌شود. افراد مبتکر جوان در این محل، لباس و اکسسوری مخصوص خود را ارائه می‌دهند که متفاوت و جذاب هستند. 

مغازه آجیل و میوه‌های خشک پندوک

  • ساعت کاری: از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰
  • آدرس: خیابان مسراپ مشتوتس ۲۴ (نمایش روی نقشه)
  • بهترین محل برای خرید سوغاتی در ارمنستان

ورودی مغازه آجیل فروشی پندوک

منبع عکس: Digital Enforced

از آنجا که آجیل احتمالا بهترین سوغاتی است که می‌توانید از ایروان خریداری کنید، «مغازه آجیل و میوه‌های خشک پندوک» (Pnduk dried fruits and nuts)،‌ نیاز شما را برآورده می‌کند. بوی خوشمزه آجیل در همه‌جا به مشام می‌رسد و سبدهایی را می‌بینید که با انواع آجیل پر شده‌اند.

فروشگاه سوغات IrinExArt

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۰ تا ۲۴
  • آدرس: خیابان شمالی دهم (نمایش روی نقشه)
  • بهترین محل برای خرید سوغاتی در ارمنستان

صنایع دستی کوچک در مغازه سوغاتی

عکاس: Ani Nalchajyan

اگر گذرتان به خیابان شمالی افتاد، به فروشگاه سوغات IrinExArt سری بزنید که ورودی آن در خیابان اصلی است.

منبع عکس: اینستاگرام irin_exart

در این فروشگاه می‌توانید مجسمه‌های سرامیکی و جواهرات کوچک منحصربه‌فرد، محلی و اصیلی را پیدا کنید که شاید در هیچ جای ایروان به فروش نرسد. این اقلام می‌توانند سوغاتی‌های ارزشمندی از ارمنستان باشند؛ با این حال، اگر علاقه‌ای به آن‌ها ندارید، انواع مختلف دیگری از سوغاتی نیز وجود دارد که شاید موردپسندتان قرار گیرد. فروشگاه مذکور در طبقه دوم خود، یک کافه دارد که انتخاب خوبی برای استراحت است.

فروشگاه سوغاتی Sonsation

  • ساعت کاری: از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۲۱
  • آدرس: خیابان پوشکین چهار (نمایش روی نقشه)
  • بهترین محل برای خرید سوغاتی در ارمنستان

میزی چوبی با تعداد زیادی گلدان کوچک

عکاس: نامشخص

«فروشگاه سوغاتی Sonsation»گزینه‌ای عالی برای خرید سوغاتی‌های چوبی از ارمنستان است. اگر زیاد اهل جواهرات و مجسمه‌های قدیمی نیستید و به‌دنبال سوغاتی‌های مدرن و کاربردی هستید، قطعا فروشگاه مذکور پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. اقلام این محل عمدتا از چوب یا پارچه هستند که بیشتر به‌صورت دست‌ساز و محلی تولید شده و شامل وسایلی همچون سنجاق، ست هدیه، تزیینات درخت کریسمس و غیره می‌شوند. این مکان دارای فضای بسیار سبز و پایدار و در عین حال، مدرن و جذاب است.

فروشگاه سوغاتی در موزه هنر کافسجیان

  • آدرس: خیابان تامانیان ۱۰ (نمایش روی نقشه)
  • بهترین محل برای خرید سوغاتی در ارمنستان

«موزه هنر کافسجیان» (Cafesjian Museum of Art) در مرکز ناحیه کنترون و در کاسکاد ایروان واقع شده که یک فروشگاه سوغاتی را در خود جای داده است. اگر اهل هنر هستید، از مرکز هنر کافسجیان و مغازه سوغات کوچک آن بازدید کنید.

این موزه در کاسکاد قرار دارد که از جاذبه‌های گردشگری ایروان محسوب می‌شود و گردشگران بدون دیدن آن، شهر را ترک نمی‌کنند. بنابراین، حتما گذرتان به این محل می‌افتد، پس به آن سر بزنید. در فروشگاه سوغاتی می‌توانید انواع مختلفی از کالاهای تزیینی مانند مجسمه‌های سرامیکی، عروسک و نقاشی‌های کوچک را پیدا کنید.

همچنین اقلامی با هنرنمایی هنرمندان ارمنی را خواهید دید که شامل روسری، جواهرات، کیف‌های عینک و موارد دیگر می‌شود. در این میان خبری از وسایل پلاستیکی و بی‌ارزش نیست و در نتیجه قیمت‌ها کمی بیشتر از سایر مغازه‌های سوغاتی ایروان است. با این حال، می‌دانید که کالایی باارزش و کیفیت هنری بالا خریداری خواهید کرد. نکته مثبت این فروشگاه، تحویل بین‌المللی برای کالاهای بزرگی نظیر نقاشی است که می‌توانند آن را به کشور محل سکونتتان ارسال کنند.

میز و قفسه چوبی با انواع صنایع دستی

منبع عکس: اینستاگرام aregyan

از ارمنستان چی بخریم؟

خرید بخشی جدایی‌ناپذیر از هر سفری را تشکیل می‌دهد و جدا از اینکه یک تجربه لذت‌بخش به حساب می‌آید، راهی عالی برای آشنایی با فرهنگ بومی و برقراری ارتباط و چانه‌زدن با مردم محلی است.

از سوغاتی‌های معروف ارمنستان می‌توان به صنایع دستی، پوشاک، میوه خشک، نقاشی و... اشاره کرد

انار نماد ارمنستان است و این طرح و نقش زیبا در بسیاری از صنایع دستی این کشور از ظروف سفالی تا جواهرات نقره، جعبه جواهرات، نمکدان، دکوری‌های چوبی و غیره به چشم می‌خورد. صنایع دستی ارمنستان از جمله ساز دودک ارمنی، عروسک‌های پارچه‌ای، سفال‌کاری‌های زیبا، گلدوزی‌‌های خاص و… جزو مهم‌ترین سوغات این کشور به حساب می‌آیند که بین گردشگران پرطرفدار هستند.

فروشگاه پوشاک زنانه در ایروان

عکاس: نامشخص

خرید پوشاک برند نیز گزینه دیگر پیش روی شما است که با توجه به فعالیت فروشگاه‌های متعدد برند در این کشور، دستتان برای انتخاب باز است. در کنار خرید صنایع دستی و پوشاک،‌ از خوراکی‌های خوش‌طعمی همچون میوه‌های خشک، شکلات و قهوه غافل نشوید که سوغاتی‌های جذاب و خوشمزه‌ای هستند. از آنجا که میوه‌های خشک ایروان در آفتاب خشک می‌شود، هنگام خوردن آن‌ها طعم تازگی‌شان را احساس می‌کنید. لواشک و میوه‌های خشک‌شده‌ای که به نخ کشیده شده‌اند، نیز جذابیت زیادی بین گردشگران دارند.

علاوه بر فرش، جواهرات و نقاشی‌ که سایر سوغاتی‌های ارمنستان را تشکیل می‌دهند، از مگنت‌‌های با تصاویر آرارات، انار، انگور، سنگ چلیپا و دیگر نمادهای این کشور نیز غافل نشوید.

برندهای معروف در ارمنستان

فروشگاه برند پوشاک

عکاس: نامشخص

فروشگاه‌ها و مراکز خرید زیادی در خیابان‌های ایروان فعالیت می‌کنند که بیشتر آن‌ها برندهای معروف دنیا را می‌فروشند. از برندهای معتبر لباس در ارمنستان می‌توان به پوما، آدیداس، منگو، اسکادا، ماکس مارا، نکست و… اشاره کرد که در این کشور شعبه دارند و همین امر ارمنستان را به یکی از قطب‌‌های خرید در منطقه تبدیل کرده است.

خرید پوشاک ارزان در ارمنستان

قیمت پوشاک و لباس در ارمنستان تقریبا کمی گران‌تر از ایران است؛ زیرا بیشتر آن‌ها کالاهای وارداتی از کشورهای همسایه هستند. در واقع، در مراکز خرید ایروان، بیشتر لباس‌هایی از برندهای معروف با قیمت بالا به فروش می‌رسند. پس اگر در تور ارمنستان به‌دنبال سفری به‌صرفه و ارزان هستید، به خرید لباس نپردازید. با این وجود، می‌توانید لباس‌های ارزانی در بازارهای محلی ایروان نظیر بازار ورنیساج پیدا کنید. ضمن اینکه در ماه‌های پایانی هر فصل تخفیف‌های خوبی در فروشگاه‌ها ارائه می‌‌شود که فرصتی عالی برای خرید ارزان به حساب می‌آید.

«خیابان تیگران متس» (Tigran Mets Avenu) نیز مکانی عالی برای خرید پوشاک با قیمت‌های ارزان و مناسب است. در این منطقه همچنین فروشگاه‌های متعددی به فروش کفش‌ و چکمه‌ با قیمت مناسب می‌پردازند که اگر بودجه زیادی برای خرید در نظر نگرفته‌اید، انتخاب خوبی برای شما محسوب می‌شوند.

مغازه فروش لباس زنانه

عکاس: نامشخص

اگر تاکنون به ایروان ارمنستان سفر کرده‌ و به مراکز خرید آن رفته‌اید، در پایین این مقاله از کجارو می‌توانید از تجربه و نظر خود با مخاطبان ما بگویید.

پرسش‌های متداول

بهترین مراکز خرید اروان کدامند؟

مرکز خرید ایروان مال، تشیر استریت شاپینگ گالری، مرکز خرید دالما گاردن، مرکز خرید روسیا مال، ریو مال، مرکز خرید مترونوم و مرکز خرید اسکادا از بهترین جاهای دیدنی و مراکز خرید ایروان هستند.

قیمت پوشاک در ارمنستان چطور است؟

قیمت پوشاک در ارمنستان در صورت خرید از مراکز خرید ارزان، مناسب است. بازار ورنیساج، مرکز خرید سورمالو، بازار بنگلادش، بازار هرازدان، بازار گوم و بازار توناواچار از بهترین مراکز برای خرید ارزان در ایروان هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه