ثبت منظر فرهنگی اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۲
ثبت منظر فرهنگی اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو

روز دوازدهم چهل‌وچهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، با ثبت منظر فرهنگی اورامانات به‌عنوان بیست‌وششمین اثر تاریخی‌ و فرهنگی ایران در فهرست میراث جهانی همراه بود.

دقایقی پیش منظر فرهنگی اورامانات (هورامان) در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم که پرونده آن سال گذشته به یونسکو ارسال شده بود، در روز دوازدهم از چهل‌و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منطقه تاریخی هورامان یا اورامان که حدود ۷۰۰ روستا را در بر می‌گیرد، با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص خود بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

بخش اصلی این منظر فرهنگی که دارای ۱۰۶ هزار هکتار عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار حریم است را دره‌های ژاوه رود، اورامان تخت و لهون تشکیل می‌دهند.

این منطقه تاریخی که یکی از کهن‌ترین سکونتگاه‌های بشر محسوب می‌شود، در سال ۱۳۹۹ توسط ارزیاب یونسکو مورد بررسی قرار گرفته بود؛ اما به‌دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در این سال برگزار نشد.

اکنون نیز چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در حالی برگزار می‌شود که به‌دلیل شرایط و پروتکل‌های ناشی از شیوع کرونا، صرفا اعضای کمیته بین‌الدول در فوجو چین حضور دارند و حضور سایر شرکت‌کنندگان به‌صورت مجازی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه